معاون اول: دولت نمی‌تواند قیمت ارز را رها کند /وزیر صنعت: نرخ ارز باید آزاد شود!

گروه اقتصادی-وزیر صنعت، معدن و تجارت، دیروز در مراسم روز صنعت و معدن، خواستار آزادسازی معامله ارز با نرخ توافقی میان صادرکنندگان و واردکنندگان بدون سقف قیمت شد.
محمد شریعتمداری در حضور اسحاق جهانگیری، از او درخواست کرد تا معامله ارز با نرخ توافقی میان صادرکننده و واردکننده آزاد شود و سقفی برای قیمت در نظر نگیرند. باید اجازه داد واردکننده و صادرکننده با نرخ توافقی ارز را به فروش برسانند، هرچند محدودیت‌ها و حساسیت‌هایی در بازار ارز وجود دارد.
اما وقتی جهانگیری پشت تریبون رفت؛ با ‌اشاره به تاکیدات سیاست‌های جدید ارزی در بخش واردات، تأکید کرد: براساس این سیاست‌ها کسی که ارز وارداتی می‌گیرد باید ما‌به‌ازای آن کالا  را وارد کشور کند، در این زمینه دولت نمی‌تواند قیمت ارز را آن‌هم در زمانی که دشمن می‌خواهد التهاباتی وارد بازار کشور کند، رها کند.
وی افزود: همچنین نباید در مورد قیمت ارز، چند دلاری که در کوچه و پس‌کوچه‌ای مبادله می‌شود، مبنا قرار بگیرد.


معاون اول رئیس‌جمهوری با ‌اشاره به طرح مباحثی درباره تعیین قیمت ارز دولتی و بررسی‌های انجام شده از سوی اتاق بازرگانی ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر قیمت توافقی اعلام شود.شریعتمداری این روزها که کشور با التهابات ارزی درگیر است، با اظهاراتی مخالف با نظرات مسئولان ارشد دولت، به اپوزیسیون دولت تبدیل گردیده تا جایی که برخی از رسانه‌های حامی دولت هم به انتقاد از او برخاسته‌اند.
دو روز پیش در شرایطی که رئیس‌جمهور از وزارت صنعت خواسته بود نام کسانی که با دلار 4 هزار و 200 تومانی برای واردات ثبت سفارش کرده‌اند را منتشر کند، وزیر صنعت اعلام کرد انجام این کار، به جنگ بخش خصوصی رفتن است.
روز شنبه محمد شریعتمداری در نشست خبری خود که به مناسبت روز ملی صنعت برگزار شد، اظهار کرد: اگر بنده اسم کسانی که ثبت سفارش کرده‌اند را منتشر کنم به جنگ بخش خصوصی رفته‌ام! چون ممکن است کسی ثبت سفارش کرده باشد اما ارز به آن تخصیص نیافته و در نهایت ارزی نگرفته باشد.هر چند وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود «با انتشار اسامی کسانی که کالاهای خود را با ارز چهار هزار و 200 تومانی وارد کرده‌اند، مخالفتی نداریم»، اما اظهار‌نظرهای او در این شرایط که دولت باید همه توان خود را برای سامان دادن به بازار به نفع عموم مردم به کار ببندد نباید باعث ایجاد دودستگی در بخش تصمیم‌گیر دولت شود. ولی تا اینجا به نظر می‌رسد شریعتمداری با نظرات افراد مافوق خود مشکل دارد و شاید یکی از گزینه‌های تغییرات احتمالی
 دولت باشد.