سايه روشن تعهدات اروپا

آرمان: تاریخ روابط بین‌الملل نشان داده است که هیچ‌گاه یک کشور به تنهایی نمی‌تواند تعیین کننده صددرصدی در روابط بین کشورها باشد اما آمریکای دوران ترامپ تلاش می‌کند چنین باشد و در صدد آن است که نقش دیگر کشورها را کمرنگ کند. اتحادیه اروپا که محور مذاکرات منتهی به برجام بود، به اندازه دو کشور بزرگ چین و روسیه مقابل این زیاده خواهی آمریکایی ایستاده است. شرایط به گونه‌ای بود که شاید کسانی در اتحادیه اروپا گمان می‌کردند ایران در اولین مواجهه با بسته پیشنهادی رضایت خود را اعلام می‌کند اما برخلاف تصور، رئیس‌جمهور کشورمان در اولین واکنش به بسته پیشنهادی گفت: این بسته در کلیات می‌گذرد و به هیچ وجه پاسخگوی مطالبات ایران نیست. روحانی همین مهم را در تماس‌های تلفنی به آنجلا مرکل و امانوئل مکرون هم تصریح کرد. هم مرکل و هم مکرون بر ادامه رایزنی‌ها و گفت‌وگوها برای رسیدن به سطحی که راضی‌کننده ایران باشد، تاکید کردند. واکنش روحانی درباره بسته پیشنهادی اروپا در امتداد واکنش او قرار می‌گیرد که با صراحت به جهان یادآوری کرد تنگه هرمز به مثابه گلوگاه نفتی امروز، از قعر تاریخ تاکنون، زیر تاثیر خواست ایران بوده است. این موضع‌گیری نقش مثبتی در نشست وزیر امور خارجه کشورمان با طرف‌های اروپایی داشت که قرار شد در یک ماه باقی‌مانده جنبه‌های مبهم بسته پیشنهادی روشن شود. اروپا باید نشان دهد که می‌تواند در مقابل آمریکا، تسهیل‌کننده جریان پولی ایران در کنار تبادلات جهانی باشد که در غیر این صورت نمی‌توان چنان که روحانی به تاکید گفته، به کلیات دلخوش بود. درعین حال در نشست مشترک وزیران امور خارجه که در وین برگزار شد، تمام طرف‌ها بر لزوم ادامه اجرای برجام توافق و بر پایبندی به تعهداتشان تاکید کردند. در این نشست تاکید شد که صادرات نفت و گاز و تولیدات پتروشیمی ایران ادامه می‌یابد و نشست‌های کمیسیون مشترک، از جمله در سطح وزیران ادامه خواهد داشت. محمدجواد ظریف نیز بعد از نشست وزیران اظهار کرد: انتظار دارم همتایانم در اتحادیه اروپا به‌ویژه سه کشور اروپایی به اضافه چین و روسیه به‌جای قول‌های بزرگ و نامشخص، تعهداتی روشن و قابل اجرا بدهند. گفتنی اینکه لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور به عنوان یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران عصر پنچشنبه به همراه وزیر امور خارجه کشورمان عازم وین شد.
بیانیه پایانی نشست مشترک
پس از پایان نشست کمیسیون مشترک وزیران خارجه عضو برجام، بیانیه پایانی این نشست توسط موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرائت شد. در این بیانیه آمده است که طرف‌های توافق بر لزوم ادامه صادرات نفت و گاز و تولیدات پتروشیمی ایران تاکید کرده‌ و خواستار ترغیب به سرمایه‌گذاری در ایران شده‌اند. متن کامل این بیانیه به این شرح است:۱. بنا به درخواست جمهوری اسلامی ایران، نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا در تاریخ 15تیرماه در وین برگزار شد. کمیسیون مشترک به منظور بحث در مورد مسیر پیش رو برای حصول اطمینان از اجرای مستمر توافق هسته‌ای در تمامی ابعاد آن و بررسی مسائل حل نشده ناشی از خروج یکجانبه آمریکا از این توافق و وضع مجدد تحریم‌هایی که وفق برجام و پیوست شماره دو آن رفع شده بود؛ موضوعی که عمیقا موجب تاسف اعضای کمیسیون مشترک گردیده است، تشکیل شد. ۲. کمیسیون مشترک مسئولیت نظارت بر اجرای برجام را برعهده دارد. ۳. کمیسیون مشترک به ریاست خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و با حضور آقای وانگ یی وزیر امورخارجه و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین، آقای ژان-ایو لودریان وزیر امور اروپایی و خارجه فرانسه، آقای هایکو ماس وزیر خارجه آلمان، آقای سرگئی لاوروف وزیر خارجه فدراسیون روسیه، آقای آلیستر برت وزیر مشاور در امور خاورمیانه در وزارت امورخارجه و مشترک المنافع انگلستان، و نیز آقای محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.
برجام، عنصری کلیدی


۴. اعضای برجام مجددا بر تعهد خود نسبت به اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای تاکید کردند. آنها خاطرنشان شدند که برجام یک عنصر کلیدی در ساختار جهانی عدم اشاعه بوده و یک دستاورد بسیار مهم در حوزه دیپلماسی چندجانبه است که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ با اتفاق آرا مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است. اعضای برجام از یازدهمین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاریخ ۲۴ ماه می‌که ایفای تعهدات هسته‌ای از سوی ایران را مورد تایید قرار داد ابراز خرسندی نمودند. ۵. همه اعضای برجام بر ضرورت تداوم اجرای کامل و موثر تمامی تعهدات هسته‌ای تاکید کردند. آنها از پیشرفت‌های صورت گرفته در پروژه مدرنیزاسیون رآکتور تحقیقاتی اراک استقبال کرده و از اینکه انگلستان مسئولیت ریاست مشترک کارگروه اراک را عهده‌دار شده است، ابراز خرسندی کردند. اعضای برجام کماکان پروژه مدرن‌سازی رآکتور تحقیقاتی اراک به عنوان بخشی از برجام و طرح تبدیل تاسیسات فردو به یک مرکز هسته‌ای، فیزیک و فناوری را مورد حمایت قرار خواهند داد. اعضای برجام همچنین از پروژه‌های مهم در حوزه‌های همکاری هسته‌ای صلح آمیز که در چارچوب پیوست شماره سه برجام انجام می‌شود استقبال به عمل آوردند. ۶. اعضای برجام اذعان کردند که در ازای اجرای تعهدات هسته‌ای از سوی ایران، رفع تحریم‌ها، از جمله برخورداری از منافع اقتصادی حاصله از آن، بخش حیاتی برجام است. آنها همچنین به این نکته توجه نمودند که کنشگران اقتصادی که به دنبال کسب و کار مشروع با ایران بوده‌اند، با حسن نیت و بر مبنای تعهدات مندرج در برجام که در بالاترین سطح مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است عمل کرده‌اند.
عادی سازی روابط تجاری
۷. اعضای برجام تلاش‌های اخیر خود برای ارائه راه حل‌های عملی به منظور استمرار عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را مورد بحث قرار دادند. آنها از فعالیت‌های گسترده‌ای که تا کنون صورت گرفته، تقویت گفت‌وگوهای فنی و بسیج منابع قابل توجه توسط همه استقبال نمودند. ۸. اعضای برجام بر تعهد خود در رابطه با موارد زیر، با حسن نیت و در یک فضای سازنده، تاکید کردند: حفظ و ارتقای روابط گسترده‌تر اقتصادی در حوزه‌های مختلف با ایران؛ حفظ و استمرار کانال‌های موثر مالی برای تعامل با ایران؛ تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی؛ تداوم روابط حمل و نقل دریایی(از جمله کشتیرانی و بیمه)، زمینی، هوایی و ریلی؛ تقویت پوشش‌های اعتبار صادراتی؛ حمایت روشن و موثر از کنشگران اقتصادی که با ایران تجارت می‌کنند، به‌ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط که شاکله اصلی بسیاری از اقتصادها محسوب می‌شوند؛ تشویق سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در ایران؛ حمایت از کنشگران اقتصادی در سرمایه‌گذاری‌ها و دیگر فعالیت‌های تجاری و مالی که با، یا در رابطه با، ایران انجام می‌دهند؛...
ادامه صفحه7