معاون وزیر بهداشت: برنامه پنجساله پزشک خانواده و نظام ارجاع تدوین شد

معاون امور بهداشتی وزیر بهداشت گفت: در صورت تامین اعتبار و صدور مجوزهای شورای عالی بیمه، اجرای برنامه تدوین شده، چهار تا پنجساله نظام ارجاع، پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان در کشور کامل می‌شود.
دکتر علیرضا رئیسی در گفتگو با ایرنا درباره برنامه زمان بندی اجرای طرح نظام ارجاع، پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت گفت: این سه برنامه در یک راستا و مکمل یکدیگر هستند و برای تکمیل اجرای این برنامه‌ها که از سالها پیش شروع شده است، برنامه چهار تا پنجساله‌ای تدوین شده تا همه این برنامه‌ها برای اجرا آماده شوند.
«نظام ارجاع و پزشک خانواده برنامه‌هایی هستند که برای اولین بار اجرای آنها از سال 1384 در روستاها و شهرهای کوچک آغاز شد، مطابق این برنامه پزشک خانواده برای یک میزان جمعیت تعریف شده یک تیم پزشکی با عنوان تیم پزشک خانواده تعریف می‌شود که در زمان سلامت و بیماری مسئول سلامت افراد است و در صورت بروز بیماری و نیاز فرد بیمار به پزشک متخصص (سطح دو) یا فوق تخصص (سطح سه) ارجاع می‌شود».
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع نیازمند کارهای زیرساختی و فرهنگی است و اجرای آنها در برخی کشورها بین 10 تا 15 سال طول کشیده است. با این حال امیدواریم تا پایان سال جاری نتایج اولیه این طرح را کسب کنیم.


رئیسی با بیان اینکه 12 گام اجرایی برای پزشک خانواده تعریف شده که باید گام به گام پیش برود، گفت: نظام ارجاع نیز بدون طرح پزشک خانواده نتیجه‌ای ندارد و باید در قالب پزشک خانواده اتفاق بیفتد.
وی درباره وضعیت فعلی اجرای نظام ارجاع بیان کرد: درحال آماده کردن زیرساخت‌های پرونده الکترونیک سلامت هستیم. این برنامه از نظر وضعیت و کامل شدن قابل مقایسه با 6 ماه پیش نیست و پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است.
رئیسی ادامه داد: مسئله این است که برای اجرای نظام ارجاع به مجوزهایی از شورای عالی بیمه نیاز داریم تا برای خدمات سطح یک درمانی در بخش خصوصی و ورود به نظام ارجاع آماده شوند.
وی درباره پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان اظهار داشت: تا پایان سال پیشرفت بسیار خوبی در مورد پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان در سطح یک خواهیم داشت و احتمالا 90 درصد کار در این سطح نهایی خواهد شد، اما امیدواریم تا پایان سال 98 بتوانیم سطح دو (خدمات تخصصی پزشکی) و سطح سه (خدمات فوق تخصصی و بستری) را نیز به سطح یک (خدمات عمومی پزشکی) متصل کنیم.
رئیسی اضافه کرد: در واقع تا پایان سال آینده امیدواریم بخش دولتی، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های تخصصی نیز به پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان متصل شوند. اتصال سایر بخش‌ها به پرونده الکترونیک نیز احتمالا تا یک سال بعد از آن، زمان خواهد برد.
سایر اخبار این روزنامه
معاون وزیر بهداشت: برنامه پنجساله پزشک خانواده و نظام ارجاع تدوین شد محمود عباس: «معامله قرن» هرگز به سرانجام نخواهد رسید با برگزاری مراسم تحلیف و سوگند اردوغان نظام حکومتی ترکیه رسما تغییر کرد وزیر خارجه روسیه اعلام کرد سه کشور اروپایی با حفظ تجارت با ایران بدون دلار موافقت کردند سخنگوی سازمان غذا و دارو: قیمت مصوب تمام داروها در دسترس مردم قرار دارد در مجمع عادی سالانه صاحبان سهام شرکت فولاد هرمزگان مطرح شد: فولاد هرمزگان به سوددهی رسید علیخانی: گروه‌های خواهان استعفای رئیس‌جمهور، پایگاهی ندارند ایران به دنبال بازگرداندن 300 میلیون یورو پول نقد از آلمان خروش یمنی‌ها علیه تجاوز نظامی عربستان و امارات باز هم دانه درشت‌ها! شیوه تعیین نرخ ارز در بازار ثانویه اعلام شد دادستان تهران: برای 30 نفر از متهمان ارزی کیفرخواست صادر شد شینهوا: صادرات نفت ایران به‌رغم تهدید آمریکا ادامه دارد ایران اسلامی سوگوار شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) همه کارت‌های بازرگانی بازبینی می‌شود صدرنشینی نان در شکایت‌های رسیده به وزارت صنعت ادامه دارد مرز خسروی آماده استقبال از 56 شهید دوران دفاع مقدس هیات دولت گزارش وزارت امور خارجه از تعهدات اروپا به ایران را بررسی کرد