وزیر خارجه روسیه: تجارت اروپا با ایران غیردلاری می‌شود



نهادهای اجرایی کشورمان در نشست اخیر هیأت دولت، مأمور پیگیری تعهدات اروپایی‌ها پیرامون توافق هسته‌ای شدند. این یعنی آن که هیأت دولت کلیت گفت‌وگوهای وین را امیدبخش می‌داند.
تیم مذاکره کننده کشورمان در خلال نشست کمیسیون مشترک برجام که جمعه گذشته در وین و با حضور وزرای خارجه ایران و کشورهای طرف توافق هسته‌ای برگزار شد، بسته‌ای از پیشنهادات را دریافت کردند که راهکارهای تأمین منافع ایران در چارچوب برجام را ارائه می‌کرد. راهکارهایی که بنا به بیانیه اعلامی موگرینی در پایان نشست وین، در آن بر لزوم ادامه صادرات نفت، گاز و تولیدات پتروشیمی ایران و ترغیب به سرمایه‌گذاری در ایران تأکید شده بود. در کنار اینها کشورهای طرف برجام از بازنگری مقررات بازدارنده خود برای ادامه کار شرکت‌های اروپایی در بازار ایران خبر دادند. چنانکه اتحادیه اروپا اعلام کرد از بانک سرمایه‌گذاری اروپا نیز برای حفظ برجام استفاده خواهد کرد.» در پی چنین پیشنهاداتی بود که وزیر امور خارجه ایران روایت امیدبخشی از آنچه ایران و کشورهای طرف برجام در نشست وین گفتند و شنیدند، مطرح کرد و خواستار جزئی و دقیق‌تر شدن راهکارهای 1+4 تا قبل از عملی شدن تحریم‌های یک طرفه امریکایی‌ها شد. محمدجواد ظریف در پایان مذاکرات، شنیده‌های ایران از پیشنهادات اروپا را عملی دانست و گفت: «معتقدیم اگر این اراده سیاسی که کشورهای طرف مقابل اینجا نشان دادند در سطوح مختلف اعمال شود، می‌توان کار را بدون مشکل به پیش برد.»


روز یکشنبه ظریف با گزارش مفصلی از این گفت‌وگوها و پیشنهادهای 1+4 راهی جلسه هیأت دولت شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در جلسه عصر یکشنبه هیأت وزیران به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، گزارش وزارت امور خارجه درباره مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی ایران با اروپایی‌ها و بسته تعهدات آنان درباره برجام به استحضار اعضای دولت رسید. هیأت وزیران در این جلسه ضمن تقسیم مسئولیت هر یک از دستگاه‌های اجرایی، بر پیگیری تعهدات کشورهای اروپایی در حیطه مأموریت هر دستگاه تأکید کرد.
این تقسیم کار و مسئولیت بین وزرا برای پیگیری و عملیاتی شدن پیشنهادات اروپایی‌ها  قاعدتاً بر پایه نشانه‌های امیدآفرین 1+4 برای حفظ توافق هسته‌ای و تأمین منافع اقتصادی ایران برنامه‌ریزی می‌شود. چنان که سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از نشست هیأت دولت در توئیتی با اشاره به زحمات تیم مذاکره کننده ایران نوشت: «تیم مذاکره کننده ایرانی همچنان در خط مقدم است، امروز در جلسه دولت گزاره‌های امیدآفرین از این تلاش روایت شد. آنان را در این مصاف تنها نگذاریم.»
با وجود برخی تلاش‌ها برای القای بیهوده بودن گفت‌وگو‌های وین و اینکه در این دور از مذاکرات هم ایران  چیزی به دست نیاورده است، پالس‌های مخابره شده از مجلس و اظهار نظرهای نمایندگان هم حکایت از آن دارد که کلیت مجلس هم نسبت به نتیجه بخش بودن گفت‌وگوهای وین و تعهدات1+4 امیدوار هستند.  چنان که یک عضو هیأت رئیسه و عضو کمیسیون امنیت ملی، مباحث مطرح شده با اعضای باقیمانده برجام در وین را روبه جلو و سازنده خواند. علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با ایلنا،  افزود: الان برای اظهار نظر قطعی زود است اما در همین مرحله که مذاکرات انجام شده است، به نظر می‌رسد مباحث رو به جلو و سازنده بوده، است. به گفته وی، مذاکرات باید ادامه پیدا کند تا به نقطه روشنی برسیم.  
اتحادیه اروپا: حفظ کانال‌های بانکی و ادامه فروش نفت ایران، در اولویت است
به دنبال توافق ایران با کشورهای 1+4 برای ادامه مذاکرات و یافتن راهکارهای عملیاتی جهت تأمین منافع ایران در چارچوب برجام، اتحادیه اروپا ضمن انتشار بیانیه‌ای با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام، تسهیل بخشیدن به روند مناسبات بانکی و فراهم ساختن زمینه‌های مناسب صدور نفت و گاز ایران را از جمله اولویت‌های خود  برشمرد. نشست وزرای خارجه کشورهای عضو برجام، جمعه گذشته در وین در حالی برگزار شد که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از توافق همه طرف‌ها و ادامه یافتن گفت‌وگوها برای نجات برجام خبر داد. این در حالی بود که وزیر امور خارجه ایران بعد از این نشست بسته پیشنهادی اروپایی‌ها را ناکافی و غیر دقیق خواند در عین حال تأکید کرد که پیشنهادات 5 کشور چنانچه با جزئیات و روش‌های عملیاتی همراه باشد، قابل اجرا خواهد بود. به دنبال چنین مواضعی بود که اتحادیه اروپا روز یکشنبه با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون برجام در بیانیه‌ای تأکید کرد که حفظ کانال‌های بانکی، ادامه فروش نفت و گاز ایران و ایجاد محیط مناسب برای سرمایه‌‌گذاری خارجی در این کشور با وجود خروج امریکا از توافق هسته‌ای، در اولویت ایران و گروه 1+4 است. این بیانیه یادآور شده است که وزرای خارجه کشورهای باقی مانده در برجام  درخصوص ادامه همکاری درباره اقدامات ملموس برای کم کردن اثرات تغییر مسیر ایجاد شده توسط دولت امریکا و تضمین ادامه اجرای مؤثر و کامل این توافق تأکید کردند. طرفین همچنین درباره راه ‌حل‌های عملی با هدف حفظ روابط اقتصادی و تجاری با ایران به عنوان بخشی از توافق، به بحث و تبادل نظر پرداختند و موافقت کردند که این روابط می‌تواند با وجود بازگشت تحریم‌های امریکا از ماه آگوست همچنان ادامه داشته باشد.»  دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا اردیبهشت ماه گذشته کشورش را از توافق هسته‌ای میان ایران و 6 قدرت جهانی خارج کرد. او فرمانی را امضا کرد که بنا بر آن تحریم‌های هسته‌ای ایران که بر اساس برجام تعلیق شده بود، طی یک دوره زمانی برمی‌گردد. به دنبال این فرمان بود که اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای‌ اعلام کرد زمانی که ایران به تعهداتش در این توافق پایبند بماند، اتحادیه اروپا هم به برجام متعهد خواهد ماند.

بـــــرش
لاوروف: 3 کشور اروپایی برای تجارت با ایران بدون دلار موافقت کردند

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه برای ادامه تجارت خود با ایران بدون استفاده از دلار موافقت کردند. بنابر گفته لاوروف این تصمیم می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر تجارت شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی برای تجارت با ایران داشته باشد. او همچنین اعلام کرد که اعضای برجام به توافقی رسیده‌اند تا اقداماتی برای جلوگیری از اعمال تحریم‌های امریکا علیه شرکت‌هایی که با ایران به تجارت ادامه می‌دهند به‌کار بگیرند.