جهان در انتظار کنار آمدن روسيه و آمريکا

پوتين:نگراني خود را از خروج آمريکا از برجام ابراز داشتيم ترامپ:فشار بر ايران ضروري است
«ولاديمير پوتين» رئيس‌جمهوري روسيه و «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا در هلسينکي، پايتخت فنلاند ديدار کردند.
نخستين ديدار دو نفره رؤساي جمهور روسيه و آمريکا در کاخ رياست‌جمهوري فنلاند بدون حضور ديگر مقامات دو کشور و در حضور مترجم و عکاسان خبري برگزار شد.
بنا بر گزارش «تاس»، رئيس‌جمهور روسيه در ابتداي اين نشست در حضور خبرنگاران، گفت: «بسيار خوشحالم که با همتاي آمريکايي خود ديدار مي‌کنم و قصد دارم در اين نشست درباره روابط ميان فدراسيون روسيه و ايالات متحده آمريکا و مشکلات جهان گفت‌وگو کنم».


وي ادامه داد: «ما به تماس‌هاي معمول خود ادامه مي‌دهيم- ما تلفني نيز گفت‌وگو کرده و چندين بار نيز در حاشيه نشست‌هاي مختلف بين‌المللي ديدار کرده بوديم. البته اکنون زمان آن است که با جزئيات بيشتر درباره روابط دوجانبه و درباره مسائل مختلف جهاني گفت‌وگو کنيم.» ترامپ نيز که پس از رئيس‌جمهور روسيه سخنان خود را آغاز کرد، در ابتدا، برگزاري موفقيت‌آميز رقابت‌هاي جام جهاني فوتبال 2018 در روسيه را به رئيس‌جمهور روسيه تبريک گفت. روسيه ميزبان بيست و يکمين جام جهاني فوتبال بود که بازي فينال اين دوره از رقابت‌هاي بين‌المللي نيز شب گذشته با برتري فرانسه مقابل کرواسي به پايان رسيد.
رئيس‌جمهور آمريکا در بخش ديگري از اظهاراتش تأکيد کرد که «کنار آمدن با روسيه امر خوبي است و بد نيست.»
وي تصريح کرد که در جلسه امروز موضوعات مختلفي براي گفت‌وگو ميان دو طرف وجود دارد از مسائل نظامي‌و سياسي گرفته تا موضوعات ديگري چون مسائل هسته‌اي و حتي چين. ترامپ گفت که در ديدار امروز اندکي درباره چين و «شي‌ جين‌پينگ» رئيس‌جمهور اين کشور به عنوان دوست مشترک روسيه و آمريکا صحبت خواهد شد.
ترامپ به تيرگي روابط ميان مسکو و روسيه طي ساليان گذشته اشاره کرد و گفت: «ما سال‌هاست که نتوانسته‌ايم خيلي خوب با هم کنار بياييم. البته من مدت طولاني نيست که در کاخ سفيد هستم، حدود دو سال مي‌شود. و اميدوارم که بتوانيم در نهايت روابط خارق‌العاده‌اي را با يکديگر رقم بزنيم...همانطور که در تمام مدت رقابت‌هاي انتخاباتي [انتخابات رياست‌جمهوري 2016 آمريکا] نيز مدام گفته‌ام، کنار آمدن با روسيه چيز خوبي است و بد نيست.»
رئيس‌جمهور روسيه ادامه داد: «من مطمئن هستم که جهان مي‌خواهد شاهد کنار آمدن ما با يکديگر باشد...کنار آمدن دو قدرت بزرگ هسته‌اي. ما 90 درصد تسليحات هسته‌اي کل جهان را در اختيار داريم. اين مسئله چيز خوبي نيست البته. و من اميدوارم که بتوانيم اقدامي‌در اين رابطه صورت دهيم...اين يک نيروي منفي است نه يک نيروي مثبت. بنابراين مي‌توانيم درباره اين مسئله نيز در ميان موضوعات ديگر بحث کنيم.»
پس از اين اظهارات، رئيس‌جمهور آمريکا اعلام کرد که جلسات متعددي در نشست امروز در هلسينکي قرار است برگزار شود و از ديدار با همتاي روس خود ابراز خرسندي کرد و با وي دست داد.
ترامپ و پوتين پس از اين مراسم، براي برگزاري نشست دوجانبه اصلي که پشت درهاي بسته و بدون حضور خبرنگاران ميان مقامات دو کشور برگزار شد، به سالن ديگري رفتند.
اين سومين ملاقات و گفت‌وگو ميان طرفين از زمان به قدرت رسيدن ترامپ در ژانويه 2017 در کاخ سفيد است. در هر دو مورد قبلي، روساي جمهور آمريکا و روسيه در حاشيه کنفرانس‌هاي جهاني با هم ديدار کرده بودند.گفته مي‌شود يکي از موضوعات اصلي مورد بحث در اين نشست، بحران سوريه خواهد بود. هنوز ساعتي از ديدار اوليه رؤساي جمهور روسيه و آمريکا در فنلاند و آغاز نشست اصلي آنها پشت درهاي بسته نگذشته بود که اخباري درباره ديدار دوجانبه «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه و «مايک پامپئو» وزير خارجه آمريکا منتشر شد. «تاس» گزارش کرد که وزراي خارجه دو کشور نيز به صورت جداگانه‌ ديدار کرده‌اند و اين ديدار به صورت همزمان با ديدار دوجانبه رؤساي جمهور آمريکا و روسيه برگزار شده است.
همچنين ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه در کنفرانس خبري مشترک با «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور آمريکا گفت:نگراني خود را از خروج آمريکا از توافق هسته‌اي ابراز داشتيم.وي افزود:توافق هسته‌اي با تهران، مسالمت آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران را تضمين ميکند.پوتين تاکيد کرد:روسيه ابدا در انتخابات آمريکا دخالت نکرده است.
رييس جمهور آمريکا نيز در کنفرانس مطبوعاتي گفت:فشار بر ايران براي توقف اقدامات خشونت آميز اين کشور در خاورميانه ضروري است.ترامپ افزود:فشار بر ايران براي توقف اقدامات خشونت آميز اين کشور در خاورميانه ضروري است.وي افزود:ايران نبايد از کمپين موفقيت آميز ما در ريشه‌کن کردن داعش در سوريه سوءاستفاده کند.