ولادمیر پوتین و دونالد ترامپ در هلسینکی فنلاند دیدار کردند چهار ساعت سرنوشت ساز میان تزار و کابوی

ترامپ گفت که با پوتین درباره اعمال فشار علیه تهران برای جلوگیری از بلندپروازی‌های هسته‌ای و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران صحبت کرده است
پوتین: من علاقه‌ داشتم که ترامپ در انتخابات پیروز شود زیرا او به دنبال بهبود روابط با روسیه بود
دیدار مهم دوجانبه روسای جمهوری آمریکا و روسیه روز گذشته در پایتخت فنلاند به پایان رسید. دونالد ترامپ، رئیس‌ ایالات متحده آمریکا پس از پایان این نشست که حدود دو ساعت به طول انجامید، تصریح کرد که نشست دوجانبه شروعی خوب بوده است.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، او در پاسخ به این که نشستش با پوتین در این دو ساعت چگونه بوده است، اظهار کرد: فکر می‌کنم شروع خوبی است؛ شروعی بسیار بسیار خوب برای همه.


ترامپ و پوتین به همراه دو مترجم تنها افرادی بودند که در این نشست حضور داشتند. بر اساس گزارش ایسنا، پس از این نشست، نشست دیگری آغاز شد که در آن علاوه بر روسای جمهوری، گروهی از مقام‌های ارشد دو طرف نیز حضور داشتند.
اکنون جهان به ما نگاه می‌کند
رئیس‌ ایالات متحده آمریکا و همتای روس وی در حالی این دیدار دوجانبه را در شهر هلسینکی به پایان رساندند که صبح دیروز ترامپ دیدار دوجانبه‌ای با ساولی نینیستو، رئیس‌ جمهور فنلاند داشت. رئیس ایالات متحده آمریکا در ابتدای این دیدار به ولادیمیر پوتین بابت برگزاری موفق جام جهانی تبریک گفت. او درباره دیدارش با پوتین افزود: مسائل زیادی وجود دارد که باید در این دیدار درباره آنها گفت‌وگو کنیم. بحث تجارت، نیروهای نظامی، بحث تسلیحات هسته‌ای و ده‌ها مورد دیگر که باید دو طرف آنها را بررسی کنیم. فرصت خوبی است که به عنوان دو کشور بزرگ چالش‌هایی را که بوده پشت سر بگذاریم. ما روابط بدی را تجربه کرده‌ایم.
وی ادامه داد: جهان اکنون به ما نگاه می‌کند. باید اقدام مثبتی انجام دهیم، از جمله در مورد سلاح‌های هسته‌ای. ما با هم تقریبا ۹۰ درصد سلاح‌های هسته‌ای جهان را در اختیار داریم. مذاکرات در پرونده‌های مختلف بعد از دیدار دو رئیس جمهور توسط تیم‌های کارشناسی ادامه خواهد یافت.
پوتین نیز در ابتدای این دیدار گفته بود که اکنون زمان گفت‌وگو میان واشنگتن و مسکو است. رئیس جمهوری روسیه همچنین پیشنهاد داد که باید با ترامپ درباره مشکلات جهانی بحث شود و عنوان داشت که از این قبیل مسائل که نیاز به مذاکره و توجه دارند، بسیار است. این نشست در حالی برگزار شد که ترامپ در سخنانی که قبل از این دیدار مطرح کرده گفته که توقع خروج نتایج چشمگیر از این نشست را ندارد. ترامپ در مصاحبه‌ای با سی‌بی‌اس گفته بود که با توقعات بالا به دیدار پوتین نمی‌رود اما برگزاری این دیدار را سودمند می‌داند.
ترامپ پیش‌تر گفته که در دیدار با پوتین قرار است درباره مساله سوریه و مسائل دیگر خاورمیانه در اشاعه سلاح‌های هسته‌ای مذاکره داشته باشند. با این حال پیش‌بینی می‌شود که علاوه بر مساله سوریه، موضوع ایران و تحریم‌ها علیه ایران نیز از مسائل اصلی این نشست بوده باشد. در عین حال جان بولتون،‌ مشاور امنیت ملی دولت ترامپ نیز گفته که یکی از اهداف این دیدار این است که ترامپ رودررو با پوتین درباره موضوع «مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا» صحبت کند.
تغییر در ماهیت چالش‌ها میان آمریکا و روسیه
در همین راستا ولادیمیر پوتین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد ترامپ، از تغییر در ماهیت چالش‌های پیش روی آمریکا و روسیه در جهان امروز سخن گفت و تاکید کرد، آمریکا و روسیه به عنوان قدرت‌های بزرگ در قبال امنیت بین‌المللی مسئول هستند. وی بر اهمیت همکاری‌های میان روسیه و آمریکا نیز تاکید کرد و گفت که دو کشور منافع مشترک بسیاری دارند. پوتین اظهار کرد: روسیه و آمریکا می‌توانند رهبری را در سوریه عهده‌دار شده و باعث ایجاد صلح در این کشور شوند. او همچنین به نقش شخص ترامپ در پیشبرد مذاکرات با کره‌شمالی و حل بحران تسلیحات هسته‌ای این کشور اشاره کرد.
به گفته رئیس فدراسیون روسیه، موضوع برجام و خروج آمریکا از این توافق از جمله دیگر مواردی بوده که دو طرف درباره آن گفت‌وگو کرده‌اند. پوتین در ادامه تصریح کرد: ایران کشوری است که برنامه هسته‌ای آن تحت نظارت شدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد.
وی دیدارش با ترامپ را گامی بسیار مهم قلمداد کرد اما در عین حال گفت که دو طرف همچنان بر سر مسائل متعددی اختلاف نظر دارند.
توافق واشنگتن و مسکو بر سر موضوعات امنیتی
در همین حال ترامپ در آغاز اظهاراتش ضمن تقدیر از فنلاند به خاطر میزبانی این نشست، با اشاره به اهمیت دیپلماسی در سیاست آمریکا گفت: مذاکرات مفید برای آمریکا و روسیه و سراسر جهان خوب است. رئیس‌ ایالات متحده آمریکا خاطرنشان کرد: در جریان مذاکرات با پوتین با او درباره موضوع مداخله در انتخابات آمریکا صحبت کردم. وی از توافق میان دو کشور در راستای تداوم همکاری‌های امنیتی خبر داد.
ترامپ همچنین اظهار کرد که با پوتین درباره اعمال فشار علیه تهران برای جلوگیری از بلندپروازی‌های هسته‌ای و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران صحبت کرده است. در ادامه این جلسه، ترامپ در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره این که پیش‌تر پوتین را «رقیب» خوانده بود، گفت: پوتین یک رقیب است و این واژه یک تمجید محسوب می‌شود. وی در بخش دیگری اظهار کرد: هر دو کشور مسئول وضعیت فعلی روابط دوجانبه هستند. نشست اینچنینی باید مدت‌ها پیش-حتی پیش از آغاز ریاست‌ جمهوری من- برگزار می‌شد. هر دو طرف اشتباهاتی را مرتکب شده‌اند. رابطه ما با روسیه هیچ‌گاه تا این اندازه بد نبوده است اما این وضعیت از چهار ساعت پیش تغییر کرد.
روس‌ها از پیروزی ترامپ استقبال کردند
پوتین نیز در پاسخ به این‌که چرا باید اظهارات روسیه را در خصوص عدم مداخله در انتخابات آمریکا باور کرد، خاطرنشان کرد: چرا فکر می‌کنید که ترامپ به من اعتماد کامل دارد یا بر عکس؟ ما نباید به اهداف کوتاه‌مدت متکی باشیم. ما در زمان انتخابات همدیگر را نمی‌شناسیم. ترامپ به عنوان کاندیدا درباره بهبود روابط با روسیه صحبت می‌کرد و روس‌ها طبیعتاً از این رویکرد استقبال می‌کردند. وی در بخش دیگری از اظهارات خود در همین زمینه ادامه داد: من علاقه‌ داشتم که ترامپ در انتخابات پیروز شود زیرا او به دنبال بهبود روابط با روسیه بود.
گفتنی است در پایان این کنفرانس مطبوعاتی رئیس‌ فدراسیون روسیه توپ فوتبالی را به همتای آمریکایی خود داد که ترامپ این توپ را به سمت همسرش پرتاب کرد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران حج 97: «معامله قرن» هرگز محقق نخواهد شد «ابتکار» از واکنش مجلس نشینان به یک مذاکره بحث برانگیز گزارش می‌دهد نفت دربرابر غذای روسی! گزارشگرهای جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ چه نمره‌ای از مردم می‌گیرند؟ از پاس گل فردوسی پور تا آفساید یوسفی جلال خوشچهره گمانه‌ها درباره دیدار هلسینکی حضور فعال سیاست و دیپلماسی در کنار فوتبال و جام جهانی بررسی شد سوت ، توپ، سیاست‌ نقش بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز و طلا بررسی شد به نام حمایت، به کام اخلال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چه تبعاتی برای جهان داشت؟ شکست سیاست در برابر تغییرات اقلیم «ابتکار» از ممنوعیت مصرف دخانیات در دانشگاه‌ تهران و محیط های دانشگاهی گزارش می دهد رضا بنفشه‌خواه در گفت‌وگو با «ابتکار»: برخی برای نقش پول می‌دهند و ما را بیکار کرده‌اند! ولادمیر پوتین و دونالد ترامپ در هلسینکی فنلاند دیدار کردند چهار ساعت سرنوشت ساز میان تزار و کابوی رئیس قوه قضائیه خبر داد ممنوع‌الخروجی و بازجویی از برخی مسئولان وزارت صنعت و معدن