زلزله ،لار و تازه‌آباد را لرزاند

به گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور، دو زمین‌لرزه پیاپی منطقه هرمود در شهرستان لار را لرزاند که نخستین زمین‌لرزه دیروز، ساعت 9 و 34 دقیقه و 46 ثانیه به بزرگی 4/7 درجه در مقیاس امواج رونی زمین (ریشتر) در ژرفای 22 کیلومتری زمین روی داد.
زمین‌لرزه دوم نیز ساعت 9 و 37 دقیقه و دو ثانیه با بزرگی 5/7 درجه در مقیاس امواج درونی زمین در ژرفای هشت کیلومتری زمین به وقوع پیوست.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان گفت: کانون اصلی زمین‌لرزه روز یکشنبه که در مرزهای فارس و هرمزگان روی داد، منطقه حفاظت شده «هرمود» شهرستان لار در استان فارس بوده که به ‌اشتباه بخش «رویدر» شهرستان خمیر (استان هرمزگان) اعلام شده است.
علی اعما در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: با توجه به اینکه زمین‌لرزه در منطقه خالی از سکنه و محدوده حفاظت شده لار روی داده هیچ‌گونه خسارت جانی و مالی در بر نداشته است.


وی ادامه داد: به دنبال اعلام این زلزله در بخش رویدر شهرستان بندر خمیر دو گروه امداد و نجات به منطقه اعزام که در نتیجه مشخص شد این زمین‌لرزه در منطقه حفاظت شده لار بوده است.
این زمین‌لرزه در 48 کیلومتری رویدر هرمزگان، 53 کیلومتری درز و 57 کیلومتری مزایجان استان فارس رخ داده است.
منطقه حفاظت شده هرمد (هرمود) در جنوب شرقی استان فارس و 40 کیلومتری شرق لارستان در جنوب رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته است.
این منطقه بین دو استان فارس و هرمزگان واقع شده و مرز غربی و جنوبی جاده لار - بندرعباس است.
 زلزله به واحدهای روستایی لارستان فارس خسارت زد
سرپرست مدیریت بحران استانداری فارس گفت: زلزله به چند واحد مسکونی روستایی شهرستان لارستان استان فارس خسارت جزئی وارد کرد.
فرید وکیل‌زاده افزود: براساس ارزیابی و اعلام فرمانداری شهرستان لارستان این زلزله به دو روستای هرمود مهرخویی و زاهدمحمود این شهرستان خسارت‌های جزئی رسانده است.
وی ادامه داد: علاوه ‌بر این در چند نقطه نیز ریزش کوه گزارش شده است.
وی بیان کرد: گروه‌های ارزیاب برای ارزیابی دقیق میزان خسارت‌های احتمالی به مناطق هم‌مرز با هرمزگان که احتمال زیان وجود دارد اعزام شده‌اند.
وکیل‌زاده افزود: به دنبال وقوع این زلزله به تمام دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان و امداد‌رسان شهرستان لارستان و استان فارس آماده‌باش کامل داده شده است.
زلزله تازه‌آباد کرمانشاه را لرزاند
همچنین زلزله‌ای به بزرگی 9/5 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) شهر تازه‌آباد مرکز شهرستان ثلاث باباجانی در غرب کرمانشاه را لرزاند.
به گزارش ایرنا، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گزارش داد، این زمین‌لرزه ساعت 14 و 45 دقیقه در حوالی شهر تازه‌آباد رخ داده است.
شدت این زمین‌لرزه به حدی بود که در اکثر شهرهای استان کرمانشاه به خصوص مرکز استان نیز حس شد.
هم اکنون بیشتر اهالی شهرستان‌های غربی استان کرمانشاه در بیرون از منازل خود به سر می‌برند.
 تعداد مصدومان زلزله تازه‌آباد به 40 نفر رسید
استاندار کرمانشاه اعلام کرد: تعداد مصدومان زلزله 5.9 ریشتری عصر دیروز شهر تازه‌آباد مرکز شهرستان ثلاث باباجانی تاکنون به 40 نفر رسیده است.
هوشنگ بازوند افزود: اکثر مصدومان این حادثه به صورت سرپایی مداوا شدند.
وی اظهار داشت: خوشبختانه در زلزله دیروز کسی کشته نشده است.استاندار کرمانشاه گفت: در اثر زلزله دیروز دیوار حیاط و دیوارهای جانبی تعدادی از واحدهای مسکونی شهرستان ثلاث باباجانی آسیب دید ولی هیچ ساختمانی بر روی ساکنان آن آوار نشده است.
بازوند افزود: هم اکنون نیروهای امداد‌رسان در منطقه در حال خدمات‌رسانی به مردم هستند و آب و برق شهرهای غربی استان نیز دایر است.
 16 تیم امدادی به شهر زلزله‌زده تازه‌آباد اعزام شد
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه، از اعزام 16 تیم امدادی به شهر زلزله‌زده تازه‌آباد مرکز شهرستان ثلاث باباجانی خبر داد.
محمدرضا امیریان اظهار داشت: به دنبال وقوع زلزله 5.9 ریشتری در شهر تازه‌آباد، چهار تیم امدادی از شهرستان ثلاث باباجانی و 12 تیم نیز از شهرستان‌های اطراف به منطقه اعزام شدند.
وی ادامه داد: حدود 150 نفر از همکاران امدادگر هلال احمر هم اکنون در منطقه زلزله‌زده حضور دارند و مشغول امدادرسانی به مردم هستند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمانشاه اظهار داشت: هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارات وارد آمده نمی‌توان داشت ولی امدادگران مستقر در منطقه از همان دقایق ابتدایی مشغول امدادرسانی به
 مردم شدند.
وی گفت: تمام مجموعه هلال احمر استان در حالت آماده‌باش قرار دارد و در صورت نیاز نیروهای امدادی بیشتری به منطقه زلزله‌زده تازه‌آباد اعزام
 می‌شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، استاندار کرمانشاه از مصدوم شدن ۱۲۸ نفر بر اثر زلزله بعد از ظهر دیروز در استان خبر داد.
هوشنگ بازوند گفت: بر اثر زلزله بعد از ظهر دیروز ۹۰ نفر در ثلاث باباجانی، ۳۰ نفر در جوانرود و ۸ نفر در سرپل‌ذهاب مصدوم شدند که اکثریت این مصدومان به صورت سرپایی مداوا شده‌اند.