سناریوی ایرانستان نقشه قدیمی تئوری پردازان CIA و MI۶است

امروز همگان نیک می دانند سناریوی ایرانستان یک نقشه قدیمی استعماری است که روی میز تئوری پردازان سیا و اینتلیجنس سرویس قرار دارد
رفتار دولت و سیاست گذاری‌های نادرست اقتصادی باعث شكاف طبقاتي شده است
شرايط كنوني كشور نتيجه محاسبات اشتباه دولت درسياست اداره كشور است
مردم نبايد ديواري بين خود و مسئولان حس كنند


مردم آذري‌زبان تبريز همواره پشت آرمان‌هاي اين نظام ايستاده‌اند و سعي مي‌كنند تا يكپارچگي خود را براي تعالي نام ايران و ايراني حفظ كنند؛ رويكردي كه بي‌شك برگرفته از ريشه اصيل اين عزيزان است. آن‌ها همواره كوشيده‌اند تا كم وكاستي‌ها عاملي براي دلسردي‌شان نشود و از غيرت آذري خود براي اعتلاي ايران اسلامي استفاده مي‌كنند. براي بررسي مشكلات مردم اين خطه به سراغ احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو رفتيم. در گفت‌وگوي ملي و محلي«قانون» با اين نماينده مجلس نكاتي وجود دارد كه در ادامه مشروح آن‌ را مي‌خوانيد.
درباره ويژگي‌هاي حوزه‌انتخابيه خودتان اندكي براي مخاطبان ما توضيح دهيد.
آذربايجان جغرافياي شاخص ایران اسلامی است. مزیت های جغرافیایی، همچون دروازه دسترسی به اروپا و نیز تاریخ پر افتخار آن در دفاع از ایران، طلایه‌داری نهضت‌های صد ساله اخیر کشورمان، خطه آذربایجان را به حق شایسته توصیف سراسر ایران بودن از زبان رهبر معظم انقلاب می‌کند و این تعبیر بسیار با معنا برای مردمان ما موجب سربلندی است.
مردم ايران ارادت خاصي به مردم آذري و خطه آذربايجان دارند ولي برخي سعي دارند ميان قوم‌هاي مختلف اختلاف بيندازند. به نظر شما جدايي‌طلبان جايگاهي در ميان مردم دارند؟
آن‌ها كه سودای واگرايی را در سر می‌پرورانند بي‌شك هيچي از تاریخ نمی‌دانند؛ اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم به خوبی می‌توان دریافت آغاز ایران‌كنوني و شکل‌گیری امپراطوری صفوی از آذربایجان بوده است. تاجگذاری شاه اسماعیل صفوی در تبریز و اعلام اين شهر برای پایتخت صفویه که آن را سزاوار عنوان اولین پایتخت شیعی جهان کرد و مذهب شیعه به‌عنوان مذهب رسمی ایران اعلام شد، نسبت آذربایجان و ایران را به‌روشنی مشخص می‌کند. نگاهی به رخدادهای مربوط به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به‌ویژه برچیده شدن سیم خاردارهای آن سوی ارس نقش کانونی تبریز را بیش از پیش مورد تاکید قرار داده و تایخ گواهی می‌دهد مردمان خسته از یوغ کمونیسم چگونه خود را به آب‌های خروشان رودخانه ارس می‌زدند تا خود را به این سوی مرز برسانند و این حکایت از چسبندگی و کشش تبریز می‌کند چرا که بخش عمده آذربایجان در داخل مرزهای جمهوری اسلامی قرار گرفته است.
پیش قراولی تبریز در مشروطیت، انقلاب اسلامی ودفاع مقدس از جمله شواهد تاریخی دلدادگی و جانفشانی آذربایجان به انقلاب اسلامی و یکپارچگی ایران اسلامی است. امروز همگان نیک می دانند سناریوی ایرانستان یک نقشه قدیمی استعماری است که روی میز تئوری پردازان CIA و MI6 قرار دارد.
گاهي اتفاقاتی رخ ‌می‌دهد که دستاویز تبلیغات بیگانگان قرار می‌گیرد. آن‌ها که پشت پرده تحرکات قوم گرایانه را تشکیل می‌دهند از حوادثی نظیر تصادف قطار تبریز-مشهد برای تقویت واگرايی بهره می برند. آن‌ها دوحادثه تصادف قطار تبریز -مشهد و آتش سوزی ساختمان پلاسکو را که با فاصله دوماه از همدیگر رخ داده باهم قیاس می‌کنند. نوع مواجهه‌ای که با هر کدام صورت گرفت حکایت از فقدان سنجیدگی دارد.
در حادثه تصادف قطار 50 نفر از مسافران امام رضا (ع) جان می بازند. مدت‌ها از حادثه می‌گذرد و مجلس موفق نمی‌شود وزیر راه و شهرسازی را فرا بخواند و از او روشنگری پیرامون علت وقوع حادثه را مطالبه كند و از طرفي ديگر دولت و صدا و سیما برای کاهش آلام مردم اقدام موثری انجام نمی‌دهند. بعد از آن استیضاح وزیر راه و شهرسازی به نتیجه نمی‌رسد، تاکنون قوه قضايیه با وجود گذشت بیش از ۱۸ ماه از حادثه هنوز رای قضايی خود را صادر نکرده و دولت در برخورد با مقصران و مسببان حادثه اقدام موثری انجام نداده و حتی قوه مقننه نیز گزارش خود را ارائه نکرده است ولي از طرفي در مورد حادثه آتش سوزی پلاسکو بخش قابل توجهی از اوقات صداو سیما به ویژه شبکه خبر را به‌انعکاس موضوع اختصاص می‌دهند. همچنين فوري و یک هفته‌اي وزیر کشور و شهردار تهران به صحن علنی فراخوانده شده، عزای ملی اعلام و با ابلاغ رييس جمهور گروه تحقیق ملی تشکیل می‌شود. به‌وضوح از مقایسه دوحادثه می توان فهمید که در حادثه قطار تبریز -مشهد بنابر لاپوشانی و سپردن آن به فراموشی است حتی ريیس گروه تحقیقی که آقای ريیس جمهور دستورتشکیل آن‌را دادند تمام اتهامات را گردن اپراتور ATC انداخت و بقيه را ازاين اتهامات مبرا دانست و تاکنون در این خصوص رایی صادر نشده‌است.
سامانه ATC از سوي مسئولان راه آهن براي سامان دادن و تردد خطوط مختلف قطار خريداري شده تاباعث عدم تلاقي خطوط متقاطع قطارها باشد. اين همان سامانه پيشرفته اي است كه وزير راه درملاقات با رهبري خبر از نصب آن را مي‌دهد و در اين ديدار اعلام مي‌كند حتي اگر راننده قطار مشهد در حين حركت فوت كند با كمك اين سامانه قطار بدون لكوموتيوران مي‌تواند تمامي مسافران را به سلامت به مقصد برساند. براساس گزارش اداره سوانح وايمني وزارت راه وشهر سازي ازابتداي سال 95 تا شهريورهمان سال اين سامانه حدود چهار هزار خطا داشته كه باعث مي‌شود مسئولان مربوطه اين سامانه را خاموش كنند و تردد قطارهاي را به روش دستی انجام دهند. به لكوموتيورانان قطار به صورت مكتوب اجازه داده شده بود كه وقتي چراغ قرمز است حركت كنند و نتيجه آن اين شد كه يك قطار با 400 مسافر و800تن بار و با سرعت140كيلومتردرساعت با قطاري كه از شب گذشته در راه مانده برخوردكند. اين مسائل را توضيح دادم كه براي مثال بدانيد برخي گلايه‌ها كجاست؛ مردم آذربايجان مي‌گويند قربانيان قطار با قربانيان پلاسكو چه فرقي دارند كه براي آن‌ها عزاي عمومي اعلام و بزرگداشت برگزارمي‌شود در حالي كه قاتلان حادثه قطار هنوز مشخص نشده‌اند. در آن زمان مديرعامل راه‌آهن خودش را مسبب اين امر دانست و استعفا داد كه به نظر من كار بسيار شايسته اي انجام داد اما همين فرد چهارماه بعد باهمان پرونده سياه معاون شهردار تهران مي شود. اين نوع اقدامات نشانه فقدان عدالت وشايسته سالاري است و رسانه‌هاي بيگانه روي اين موضوع مانور مي‌دهند و افكار عمومي را متاثرمي‌كنند ولي اگر به اين موضوع درزمان خودش رسيدگي مي‌شد و مسئولان مورد بازخواست ومواخذه قرار مي‌گرفتند هيچ گاه اين موضوعات براي بيگانگان دستمايه تفرقه نمی‌شد.
طرح 2018 تبريز به كجا رسيد ؟ آيا اين طرح جذب توريست داشت ؟
سال 2018 تبريز به عنوان پايتخت گردشگري جهان اسلامي شناخته شد و اين طرح در حال اجراست اما مشكلي كه وجود دارد اين است كه به اين طرح نگاه دولتي مي‌شود و مسئولان از توانايي و قابليت مردم غافل شدند. بايد با محوريت دولت انتظارات را به مردم گفت وآن‌ها را دراين رویداد بزرگ سهيم كرد. در اين برنامه قرار بود ويژگي‌هاي برجسته شهر تبريز به دنيا نشان داده شود واين بسيار مهم است. متاسفانه نگرش مناسبي درمورد رخداد فرهنگي 2018 وجود ندارد البته ما آن را به عنوان نقط شروع به‌حساب مي‌آوريم و قرار نیست معجزه‌ای صورت بگیرد. دست‌كم اراده خودمان را برای معرفی جغرافیای آذربایجان و تاریخ و فرهنگ آن نشان مي‌دهیم به گونه اي نباشد كه اهميتي اين موضوعات براي ما ندارد. براي مثال من رييس گروه پارلمانی دوستی با بلغارستان هستم. به بلغارستان سفر کردم،نمايشگاه كتابي در صوفيا درحال برگزاری بود و جمهوری اسلامی ايران نيز غرفه داشت. وقتي وارد غرفه ايران شدم آثاری از تبليغ پايتخت گردشگري جهان اسلام وتبريز نديدم. از متصدي سوال كردم مسئول مربوطه هيچ اطلاعی از موضوع نداشت. با اصرار بنده قرار شد تا شب از اينترنت چند مطلب گردآوري كند، یعنی ساز وکار معرفی تبریز از طریق دولت با امکاناتی که دارد فراهم نشده است حتي مطلبي به زبان انگليسي هم نتوانسته بود پيدا كند. از اين موضوع كوچك حساب كنيد تا نرم‌افزارهايي كه سبب هم افزايي معرفي تبريز به عنوان نخستين پايتخت شيعي جهان و به عنوان پايتخت گردشگردي درجهان اسلام بتوان ازآن بهره گرفت.
بحران آبي در حوزه انتخابيه شما مشكل‌ساز نشده است؟
خوشبختانه امسال به دليل بارش‌ها ازوضعيت متوسط رو به بالا برخوردار هستيم
وضعيت راه ها چگونه است ؟
نقطه برتري وامتياز آذربايجان موقعيت جغرافيايي وترانزيتي آن است. آذربايجان دروازه دسترسي به اروپاست. چهار سال پيش رييس جمهور كلنگ آزاد راه تبريز به بازرگان را زد ولي سال‌هاست مردم چشم انتظار اجرایی شدن اين آزاد راه هستند. در دوره ای كه استاندارآذربايجان‌شرقی بودم قرار بود راه سهند را تكميل كنند وحتي وعده اتمام آن را نيز به مردم دادم. متاسفانه زلزله سال 91 تمام امكانات ما را براي كمك به مردم زلزله زده صرف كرد كه ازآن زمان تاكنون اين آزاد راه نيمه تمام مانده است و به طور كلي وضعيت راه هاي آذربايجان به دليل موقعيت ترانزيتي آن ضرورت توجه دولت براي دسترسي به كشورهاي پيرامون را مي طلبد.
چرا روستاي كندوان استان شما هنوز ثبت آثار جهاني نشده است ؟
تاكنون موفق شده‌ايم بازار تبريز را ثبت جهاني كنيم و بقيه آثار نيز درنوبت هستند. طرحي براي روستای كندوان در دوره مسئوليت بنده طراحي شد وآن انتقال سكونت روستايي كندوان به خارج از روستا واستفاده توريستي از منازل وغارها به عنوان هتل ومحل اقامت مسافران و فروشگاه صنایع دستی و رستوران بود . شرط لازم براي انتقال سكونت صدورسند براي غارهایی بود كه به مردم تعلق داشت که بنياد مسكن براي تمام غارها سند صادركرد. اقدام بعدي كه صورت گرفت جمع‌آوری فاضلاب وهدایت تصفیه احداث جاده کمربندی و نیز واگذاری زمین به‌اهالی برای انتقال سکونت بود كه صورت پذیرفت اما به دليل محدوديت‌هايي كه دولت یازدهم و دوازدهم داشت اين كار ادامه پيدا نكرده است .
وضعيت اشتغال درحوزه انتخابيه چگونه است؟
وضعيت آذربايجان شرقي نیز تابعی از سیاست‌های عمومی دولت محسوب مي‌شود. مشکل تولیدکنندگان در سراسر کشور یکسان است. متاسفانه سیاست‌گذاری‌های اقتصادی در راستای حمایت از تولید نبوده است و بهترین گواه برای صحت ادعا کاهش ارزش پول ملی به میزان 82درصد در یک سال است که آثار زیانباری در حوزه تولید از خود بر جای گذاشته و توزیع بدون سیاست مسنجم دلار 4200 تومانی هم در از بین رفتن تولید مزید بر علت شده است.
آيا مجمع نمايندگان استان براي توليد وايجاد شغل كاري كرده اند ؟
در حوزه های مختلف نظیر معدن، حمایت از واحدهای صاحبنامی نظیر ماشین سازی و کمپرسور سازی که شرایط خوبی ندارند اقداماتی صورت می‌گیرد ولی متاسفانه کمتر بروز و ظهور بیرونی پیدا می‌کند و مردم اثر بخشی این فعالیت‌ها را مشاهده نمی‌کنند زيرا اقتصاد كشور بيمار است. قیمت نهایی توليدات داخلی گران تمام مي‌شود و براي همين توليدكنندگان امكان رقابت با ساير محصولات مشابه خارجی را پيدا نمي كنند زيرا توليدكننده بايد پول 28درصد سود وام بانك وهزينه آب وبرق وارزش افزوده را به قيمت محصول اضافه كند، براي همين بيشتر محصولات توليدي توان رقابت با محصول خارجي را ندارد. نسخه‌اي كه دولت براي پشتيباني واحدهاي توليد تهيه كرده تزريق وام وتسهيلات بوده اما مشکل اصلی سرمايه در گردش نيست بلکه قدرت خرید کم است و در عین حال امکان رقابت با مشابه خارجی در بازار داخلی یا خارجی وجود ندارد، بنابراين كالا ها توليد وفقط به موجودی انبارها اضافه مي‌شوند.
شما چه اهدافي براي بهبود حوزه انتخابيه داريد؟ تا چه اندازه به اين اهداف رسيده ايد؟
آن مساله‌اي كه ما دنبال مي‌كنيم امكان سرمايه‌گذاري خارجي در استان آذربايجان شرقي است. به ويژه سرمايه گذاري هم ولايتي هاي‌مان كه درنقاط مختلف دنيا زندگي مي‌كنند. تجربه ثابت كرده اين افراد به كشورشان عشق مي‌ورزند و مي‌دانند بهترين جا براي سرمايه گذاري كشور خودشان است. در زمان استانداري در دوران سخت تحريم با برگزاري همايش‌ها درآذربايجان نشان داديم مي توانيم اين كار را انجام دهيم و با جذب سرمايه براي صنعت فولاد تبريز، گردشگری اقدامات خوبی صورت پذیرفت. انتظار این بود در شرایط پس از برجام این روند توسعه یابد ولي آثار ملموسی از آن مشاهده نمی شود.
موضوع لغو مدرك يكي از افراد شوراي شهر تبريزچيست، در اين باره توضيح دهيد؟
در انتخابات شورای اسلامی شهر وروستا، مجلس جایگزین شوراي نگهبان است. تعيين صلاحيت اعضاي شوراي شهر بر عهده نمايندگان مجلس شوراي اسلامي است. فرماندار هر استان رييس هيات اجرايي و نمايندگاني كه ازسوي مجلس انتخاب مي‌شوند، مسئوليت هيات نظارت را برعهد دارند. در آن زمان اعلام كرديم اين فرد مدركش براي كانديدا شدن قابل قبول نيست و بعد از اينكه راي آوردند بازهم اعلام كرديم. مدرك اين فرد قابل قبول در شوراي شهر نيست. بنده عضو هيات حل اختلاف شوراي اسلامی شهروروستای آذربايجان شرقي نيز هستم و از اين موضع خودم را برحق مي‌دانستم تا اعلام نظر کنم. مقامات سياسي و نمايندگان وزارت كشور در استان اعلام كردند اين موضوع درحوزه صلاحيت شما نيست بلكه نمايندگان هيات اجرايی نظارت بايد رسيدگي كنند. در صورتي كه دايره اثرگذاري هيات نظارت واجرايي محدود به زمان انتخابات است. پس از انتخابات هيات‌ها منحل مي‌شوند و اگر اعضاي شوراي اسلامی شهر و روستا به هردليلي صلاحيت خودشان را از دست داده باشند رسيدگي به اين موضوع برعهده هيات حل اختلاف شوراهای‌اسلامي استان است كه اعضاي آن دونفر از نمايندگان مجلس و رييس دادگستري، نماينده شوراي اسلامي استان واستانداركه مسئوليت اين كارگروه را برعهده دارد، هستند. ازطرف ديگر مرجع ارزيابي مدارك تحصيلي در جمهوري اسلامي ايران وزارت علوم است. اين وزارتخانه بايدتاييد كند دوره گذرانده شده به عنوان مدرك تحصيلي پذيرفته مي‌شود يا خير؟ آيا مي‌شود با همين مدرك در مراحل بالاتر درس خواند؟ اين موضوع در هيات نظارت شهرستان مورد رسيدگي قرار نگرفت ومن به عنوان نماينده مجلس نمي‌توانستم سكوت كنم. ما در برابر تمام حوزه هاي اداره کشور مسئول هستيم، براي همين به اين موضوع ورود و جواب وزارت علوم را منتشر كردم. متاسفانه جانبداري حزبي آفتي در كشور شده است ضمن اينكه اين مورد دراستان سابقه دار است. در دوسال آخر شوراي اسلامي چهارم اعضاي شورا به‌اتهام فساد مالي بازداشت شدند. آن‌ها مال غيرمشروع را پس دادند و دوماه را در زندان گذراندند. سپس آزاد ودوباره سر صندلي‌هاي خودشان بازگردانده شدند، درصورتي كه اعضايعلی البدل شوراي جايگزين آن‌ها شده بودند. در ادامه با كشمكش هاي فراوان توانستيم ثابت كنيم اين افراد مجرم هستند و نبايد روي اين صندلي‌هاي بنشينند. در آخربا قرار مجرميت از طريق دادگستري براي آن‌ها، علی البدل‌ها دوباره جايگزين شدند. بنده به دليل اينكه دستگاه سياسي دچار تعلل ومسامحه و غرض‌ورزي شده بود وزير كشور را به صحن مجلس فراخواندم زيرا وزارت كشور دراين مورد قصور كرده بود و يكي از اولين كارت زردهاي دولت آقاي روحاني به وزير كشور داده شد.در ادامه قوه قضاييه راي دادگاه بدوي وراي دادگاه تجديد نظر را صادركرد كه با اعمال نفوذ برخی نمايندگان، اجرای رای قطعی بر اساس ماده 477 قانون آيين دادرسي کیفری متوقف و رسيدگي به آن به شعبه همتراز ديگري سپرده شد. در واقع براي خلافكاران سه سال ديگر فرصت فرار از مجازات ایجاد شده که آثار مخربی بر اعتماد مردم بر جای گذاشته است.
نقش امام جمعه جديد تبريز را در استان چگونه ازريابي مي‌كنيد ؟ اين روندي كه او در پيش گرفته است چه تاثيری در اداره استان دارد؟
رويه آقاي آل‌هاشم بسيار مثبت وخوب است. او حصارهاي جزم اندیشانه را ازبين برده‌ و فضاي راحت را براي ارتباط با مردم ايجاد كرده كه بسيار با ارزش است. همين رفتار را ازديگر مسئولان انتظار داريم و آن‌ها بايد با مردم زندگي كنند و در غم وشادي آن‌ها شريك باشند. مردم نبايد ديواري بين خود و مسئولان حس كنند.
بايد چه كار كرد تا مسئولان به جوان‌گرايي روي بياورند و اعتماد جوانان را جلب كرد؟
مسئوليت‌ها متفاوت است و نمی‌توان نسخه واحدی برای آن پیچید. بنابراين اصل تصميمات و اقدامات بايد بر شفافیت باشد. در مجلس شوراي اسلامي به دنبال طرح شفاف سازي اموال واعاده اموال نامشروع مسئولان از پيروزي انقلاب اسلامي تا كنون هستيم. از روسای قوا گرفته تا وزرا، استانداران، نمایندگان و تعدادی از مسئولان در دولت یازدهم تا پایان این دولت هنوز صورت اموال خودشان را به مجلس ارائه نداده بودند و سرانجام با فشار رسانه‌ای در روزهای پایانی دولت یازدهم فهرست اموال خود را به مجلس و قوه قضايیه تحویل دادند در حالی که این مهم باید در ابتدای دولت و قبل از تصدی مسئولیت وزارت انجام می‌شد.
بي‌شك مشكلات اقتصادي در سراسر ايران معضلاتي را براي مردم ايجاد كرده است، به‌نظر شما دليل اصلي اين مشكل چيست؟
رفتار دولت و سیاست گذاری‌های نادرست اقتصادی باعث شكاف طبقاتي شده است. دولت براي تثبيت قيمت ها اقدام به جمع كردن نقدينگي مردم توسط بانك‌ها وموسسات مالي با سودبالا كرد که اين امر موجب تولید پول و افزایش نقدینگی شد. این اقدام درشرايطي بود كه كالا و خدمات به اندازه پولي كه مردم دراختيار داشتند، موجود نبود. اگر اين پول‌ها از بانك‌ها آزاد مي شدند بي شك ويراني وخرابي به همراه مي آورد. همين دليل نيز باعث شد تا ارزش پول را پايين بياورند تا بتوانند متناسب باآن كالاو خدمات در بازار عرضه كنند. همچنين مردم بايد در جريان كارها واقدامات مسئولان باشند و بدانند چه تصميماتي بايد گرفته شود.براي مثال در نظر بگيريد سامانه ثبت سفارش ساعت دوبامداد آغاز به كار مي‌كند و درساعت 2:15 دقيقه بسته مي‌شود؛ ثبت هزاران دستگاه خودرو انجام شده كه روز بعد اين خودروها با ارز دولتی وارد كشور مي‌شوند و وزير اعلام مي‌كند سامانه ثبت هك شده كه به هيچ عنوان اين مسائل زیبنده جمهوري اسلامي ايران نيست.البته همه اين گونه نيستند و براي مثال شفافيت عملكرد وزير ارتباطات را مي بينيم كه در عين جواني فارغ از زدوبندها ليست افرادی راکه برای واردات موبایل ارز دولتی گرفته‌اند منتشر مي‌كند. بايد با بيرون كردن دولت از حوزه اقتصاد جلوي اين ويژه خواري را گرفت. متاسفانه دولت حاضر نيست از اين حيطه خارج شود زيرا حياط خلوت بسياری از نهادها و سازمان‌هاست. وقتی ريیس جمهور خود دست به دامان قوه قضايیه می شود و احساس می‌کند نمی‌تواند با خاطیان در وزارت صنعت و معدن ، تجارت برخورد کند شما تا پايان ماجرا را بخوانيد.
نكته ديگري كه باعث وضع موجود شد آشفتگي و ناامني بزرگي است كه در كشور ايجاد شد وآن ورشكستگي موسسات مالي واعتباري بود. مردمي كه به اعتبار دولت وبانك مركزي پول شان را دراختيار موسسات مالي قرار داده بودند براي گرفتن پول‌شان در خيابان كتك خوردند و حتي به آن‌ها گفته شد هر قدر تا كنون سود دريافت كرديد از اصل پول كم مي‌شود و مابقي را پرداخت مي‌كنيم. به افرادي كه مبلغ بالا سرمايه گذاري كرده بودند نيزگفته شد به دادگستري برويد و طرح شكايت سرقت كنيد.
نتيجه ورود مجلس به اين موضوع چه بود؟
نمايندگان با طرح سوال خواهان پاسخگويي رييس جمهور در اين زمينه بودند. موضوع براي دولت حيثيتي شده بود و دولت تلاش داشت با هر ترفندی که متصور بود مانع از آمدن رييس جمهور برای پاسخگويی به صحن علنی شود. نمايندگاني از جانب دولت، به همراه نايب رييس مجلس و معاون اول قوه‌قضاييه جلسه اي تشكيل دادند تا به موضوع رسيدگي كنند و در همين راستا سپرده گذارانی که سپرده آن‌ها زیر دو میلیارد ریال بود با فرآیند مشخصی به پول خود رسیدند؛ کسانی که سپرده گذاری آن‌ها در این موسسات بیش از 200میلیون تومان بود به پول خود نرسیده‌اند و برخی بانک‌ها که کفالت این موسسات را عهده دار شده‌اند برای اعاده سپرده سپرده گذاران به جهت بالا بودن رقم از آن‌ها می‌خواهند که منشأ پول سپرده گذاری شده را مشخص کنند. برخورد نامناسب با سپرده‌گذاران موجب ناامنی اقتصادی شده است. سرمایه گذار خارجی حق دارد به ما بگوید که ابتدا شما تضمین امنیت سرمایه‌گذاری داخلی را انجام دهید سپس به فکر جذب سرمایه‌گذاری خارجی باشید. سیاست‌های نامناسب اقتصادی دولت و نیز کوتاهی در مبارزه با قاچاق کالا سبب از بین رفتن تولید داخلی شده است. بهترین گواه برای این مدعا مقایسه آمار نفوس و مسکن سال 90 با سال 95 در مورد تعداد کارآفرینان است؛ سال 90 حدود يك ميليون و 200هزار نفر كارآفرين داشتيم و در سال 95 این تعداد به 800 هزار نفر تقلیل پیدا کرده و اين بهترين نشان براي سوء مديريت دراقتصاد كشور است. اگر چهارصد هزار نفر کار آفرین خانه نشین داشته باشيم یا از کشور خارج شده باشند به راحتی می‌توان به عمق فاجعه دست یافت. اگر برای هر کار‌آفرین ۲۰ نفر کارگر در نظر بگیریم، جمعیت هشت میلیون نفری را نشان می‌دهد که کار خود را با از بین رفتن کار آفرینان از دست داده اند. هشت میلیون نان آور خانواده دست‌كم جمعیت ۱۶ میلیون نفری را شامل می‌شود.
راهكارهاي شما براي كمك به مستضعفان در اين وضعيت چيست؟
مسئولان بايد درد طبقه مستضعف را درك كنند. بهره‌مندی گروه‌های ضعیف جامعه از سود سهام عدالت کار بزرگی بود که به کسانی‌که به هر دلیلی نتوانسته بودند از فرصت های اقتصادی کشور استفاده کنند امکان می‌داد قدری فاصله خود با اغنیا را کمتر کنند. این حرکت انقلابی در رویارویی با فرآیند اختصاصی‌سازی برخی واحدهای بزرگ صنعتی صورت مي‌پذیرد که به بهانه خصوصی‌سازی زمینه واگذاری آن‌ها به افراد خاص به شیوه های دغل‌کارانه که در دوره سازندگی به طور ویژه رایج بود، انجام شد. در دوره سازندگی و نیز اصلاحات موارد متعددی وجود دارد که با ضررده نشان دادن واحدهای تولیدی زمینه واگذاری آن‌ها به افراد خاص فراهم شده است. احمدی نژاد در سیاست خارجی و نیز سیاست داخلی و تامین منافع محرومان و توسعه عدالت در کشور کارهای بزرگی را به انجام رسانید که البته این موارد مانع دیده نشدن نقص های احتمالی و کارهای فراوان بر زمین مانده که باید دولت‌ها رفع آن‌ها را وجهه همت خود قرار دهند، نخواهد بود.
جلال محمود زاده از اعضاي فراكسيون اهل سنت مجلس نامه طرح عدم كفايت سياسي رييس جمهور را نوشت آيا از موضوع اطلاع داريد؟ موضع گيری شما چيست؟
اين موضوع از جهات مختلف قابل بررسي است اما اين روزها دولت درشرايط سختي به‌سر مي برد ولي نبايد فراموش كرد كه شرايطي كنوني كشور نتيجه محاسبات اشتباه دولت درسياست اداره كشور است.
مجلس دهم حمايت‌هاي خاصي از دولت روحاني دارد. آيا اين حمايت‌ها باعث افزايش مشكلات وكم كار شدن دولت نيست ؟
با نظر شما موافقم. اغماض مجلس باعث شده دولت با بي تفاوتي وسهل انگاري نسبت به جايگاه مجلس كارها را پيش ببرد و خودش را مصون از نظارت وبازخواست مجلس بداند. البته يك نكته مهم را نيز در اين بين بايد اشاره كنم و اينكه نقش رييس مجلس را نمی‌توان در خصوص تضعیف جایگاه نظارتی مجلس از نظر دور داشت.
طرح سوال از رييس جمهور به كجا رسيد؟
پنج بار طرح سوال از رييس جمهور در مجلس امضا شد اما هر بار دولت و کارگزارانش در استان‌ها با ترفندهای مختلف تعداد امضاي کنندگان را از حد نصاب قانونی انداختند و سوال به صحن نیامد.
شما در دولت‌هاي قبل نيز سمت داشتيد، عملكرد آن دوران را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
دولت احمدی نژاد مبتکر کارهای بزرگ و انقلابی بود که منافع توده های محروم جامعه را مورد توجه قرار داد. با هدف توانمند کردن گروه های ضعیف جامعه و واقعی کردن اقتصاد هدف‌مندی یارانه ها اجرایی شد. برای فعال شدن اقتصاد و تامین عدالت و نیز تحقق وظیفه دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای تامین مسکن آحاد جامعه، مسکن مهر و مسکن روستایی اجرا شد. به‌نظر من دولت احمدي نژاد دولتي انقلابي و دولت تکریم آرمان‌هاي انقلاب بود و اگر به بیانات مقام معظم رهبری رجوع كنيم درخواهيم يافت كه سخنان ايشان در این خصوص صریح و روشن است. ما دولت احمدي‌نژاد را دولت كارهاي بزرگ مي ناميم و دولت ديگري كه بتواند كارهاي بزرگ انجام دهد سراغ ندارم. البته شايد درباره مسكن مهر و هدفمندي يارانه‌ها حرف‌هايي براي گفتن داشته باشيد. كارمسكن مهر ومسكن روستايي دردور دست ترين نقطه كشور هنوز آثار خودش را نشان مي‌دهد.
بعد از زمان استانداري شما حدود سه هزارميليارد پروژه نيمه تمام برجا مانده بود، دراين مورد توضيح مي دهيد؟
در آن زمان كارهاي بزرگي را شروع كرديم. بخشي از پروژه ها درزمان مسئوليت من به نتيجه رسيد. براي مثال امكان ذخيره سازي منابع آبي كه جهار برابر افزايش پيدا كرد. آزاد راه هاي بزرگي را به نتيجه رسانديم، ساخت مسكن مهر و افزايش صادرات غير نفتي داشتيم. میزان صادرات غیر نفتی را از یک میلیارد دلار در سال به دو میلیارد دلار آن‌هم در شرایط سخت تحریم رساندیم. از طرفي ديگر زلزله برزگي كه درسال 91 در آذربايجانشرقي رخ داد حدودپنج هزاركيلومترمربع از زير ساخت‌ها و منازل ویران كرد. درآن زمان بايد بين تكميل پروژه‌ها وامدادرساني به مردم زلزله‌زده يكي را انتخاب مي‌كرديم و نمي‌توانستيم قبول كنيم مردم در سرمای زمستان بی سر پناه بمانند تا جايي كه توانستيم در اين مسير تلاش كرديم و به همين دليل ادامه ساخت برخي پروژه‌هاي بزرگ مثل مترو وآزادراه ها را متوقف كرديم ومنابع آن را صرف زلزله كرديم. اگر خاطر شما باشد چهارماه بعد از زلزله از طریق گفت‌وگوی ویژه برنامه شبکه دو صداو سيما خطاب به مردم گفتم هيچ يك از مردم زلزله‌زده زير چادر نيستند. منتقدان و رقبای سیاسی تلاش گسترده‌اي کردند خلاف آن را اثبات كنند که البته میسر نشد.
در حال حاضر وضعيت زلزله زده‌ها چگونه است ؟
همانطوركه مقام معظم رهبري فرمودند ما توانستيم از حادثه زلزله ارسباران سكوي پرش درمنطقه را ايجاد كنيم. مطمئن باشيد اگر اين حرف‌ها ادعا بود دولت آقاي روحاني که نقص‌های نداشته ما را در ابعاد فوق العاده وسیع بازتاب می‌دهد، نقص و قصورمان را در مقیاس بزرگ‌تری به‌رخ می‌کشید. ما توانستیم منطقه زلزله زده ارسباران را به تجلی‌گاه وحدت ملی تبدیل کنیم و به‌سرعت بازسازی را به‌پایان برسانیم.
اين روزها مسكن نيز با بحراني عجيب روبه‌رو شده است، به نظر شما چگونه مي‌توان از اين وضعيت رهايي يافت؟
ما شاهد هستيم كه هيچ برنامه‌اي براي مسكن مردم وجود ندارد. در اوايل كار، دولت بحث مسكن اجتماعي را مطرح كرد كه فقط اين طرح در حد حرف بود. تنها كاري كه اين دولت براي مسكن انجام داده سپرده گذاري و پرداخت وام از طریق بانك مسكن است. پايان سال 96 استيضاح وزير راه وشهر سازي صورت گرفت. بنده به عنوان طراح استیضاح در حوزه مسكن اين بحث را به مجلس ارائه دادم. جالب است بدانيد افرادي كه قرار بود دراستيضاح وزير با ما همكاري كنند آن روز در مجلس حاضرنشدند.
چه افرادي حاضر نشدند؟
كليد طرح استيضاح وزير راه را دوستان اصلاح‌طلب در مجلس زدند. نمي‌خواستيم به تنهايي وارد بحث استيضاح شويم زيرا رويكرد مجلس حمايت از دولت بود ومطرح كردن و سابقه ناکام ماندن استیضاح گذشته وزیر راه و شهرسازی در مجلس دهم تکرار آن را غیر منطقی می‌کرد. بنابراين ترجیح دادم ليست اميد به عنوان طراحان استيضاح با مسئوليت آقاي وكيلي براي ما تقسيم كار كند. حوزه مسكن به بنده سپرده شد، روز استيضاح دوستان اميد در مجلس حاضرنشدند. آقاي كواكبيان به عنوان مخالف استيضاح اعلام کرد لیست امید با استیضاح موافق نیست و من به عنوان موافق استيضاح آقاي آخوندي صحبت كردم. ناگفته نماند آقاي امير آبادي به عنوان سخنران پاياني استيضاح حقايقي را مطرح كرد و گفتند استيضاح را سر بریدند واستيضاح فداي منافع حزبي وسياسي شد.
با توجه به مسائلي كه مطرح شد عملكرد مجلس را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
مثبت ارزيابي نمي‌كنم. جمع قابل توجهی از نمايندگان مجلس دهم با شعار موفقیت برجام و به واسطه شور وشعف كاذبي كه درباره برجام ايجاد كردند به مجلس راه پيدا كردند. اين افراد الان سرمايه خود را برباد رفته مي بینند. هنوز بخش قابل توجهي از مجلس ودولت دل در گرو برجام دارند و اين جان كلام در مورد مجلس دهم است.
اعتراضاتي در دي سال 96 رخ داد، زيربناي آن رويداد چه بود؟
اعتراضات مردم به‌حق است زيرا توقعاتي داشتند كه برآورده نشده است. مردم در يك بازه زماني كوتاه ثروت خودرا برباد رفته ديدند. آن‌ها حق دارند روي ناكارآمدي مسئولان اعتراض داشته باشند.
احمدي‌نژاد ايراد و افشاگرهاي درباره برخي دستگاه‌ها ونهادها دارد، دليل اين نوع رويكردها چيست؟
احمدي‌نژاد به عنوان يك شخصيت برجسته ايرادات به‌حقي را از برخي نهادهاي حاكميتي مي‌گيرد. ما نيز انتقادهايي داريم ولي متاسفانه نقصي كه درقانون اساسی كشور وجود دارد اين است كه نمايندگان مجلس نمي‌توانند از قوه قضاييه سوال كنند. از طرفي ديگر نيز ديديد كه سوال از رييس‌جمهور به عنوان رييس‌قوه‌مجريه به كجا رسيد. پنج بار سوال از ريیس جمهور بی نتیجه مانده است و دولت با ابزار و امکاناتی که در اختیار دارد آن را ابتر می‌گذارد. ريیس مجلس نيز بده بستان‌هايی با قوه مجریه دارد که این مهم سبب ناکارآمدی بخش نظارتی مجلس شده است. خاطرمان هست كه آقاي احمدي‌نژاد در مجلس سال 91 چه رويكردي نسبت به برخي داشتند ولي کسی تاکنون موضوع فیلمی که آقای احمدی‌نژاد هفت سال پیش در مجلس به نمایش گذاشت را روشن کند و پاسخگوی مردم باشد و به نظر من برای چنین مواردی شفافیت بهترین راه چاره است.
به عنوان سخن آخر، گفته‌اي براي مخاطبان ما داريد؟
ایمان دارم مجلس درجايگاه خودش به عنوان صداي ملت باید ايفاي نقش كند. متاسفانه اين نقش مجلس بروز و ظهور خارجی چندانی ندارد.بي‌شك بايد تغييراتي صورت گيرد تا انتخاب نماينده‌اي برجسته، دردآشنا ودلسوز را شاهد باشيم.اين موضوع سبب شفافيت وپاسخگويي دولت ها درمقابل اراده مردم مي‌شود. نمايندگان بايد بتوانند به صورت واقعی به عنوان عصاره فضیلت های ملت و مجلس در راس امور ملجاء و پناهگاه مردم باشد.