تغییر با نیروی کارگزاران

پس از گذشت ماه‌ها انتقادات گسترده بر سر ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت که اثرات آن بر بازار پولی و مالی کشور عیان شده است، سرانجام دولت با انتصاب رئیس کل بانک مرکزی پذیرفت که ترمیم و تغییر را آغاز کند، اما این تغییر بیش از آنکه پاسخی به مطالبات مردم و کارشناسان باشد، تمکین به قدرت حزب کارگزاران سازندگی برای نفوذ در خزانه دولت است. در واقع نیرویی از کارگزاران با نیرو و فشار کارگزاران بر سر کار آمده آیا ادامه تغییر ات در کابینه یک سناریوی حزبی است یا شایسته‌سالاری و توجه به نیاز‌های ضروری زمان؟!
حزب کارگزاران سازندگی که طی چند هفته اخیر با هدف تثبیت حضور خود بر مناصب اقتصادی، ضمن موج‌سواری بر مطالبات مردم، بر خانه‌تکانی دولت تأکید داشت، کوشید در دعوای درونی با حزب اعتدال و توسعه که نزد رئیس جمهور از نفوذ بالایی برخوردار است، معادلات را به نفع خود تغییر دهد و در گام نخست توانست همتی عضو سابق حزب را که به‌تازگی سفیر ایران در چین شده بود، به تهران بازگرداند و او را در رأس بزرگ‌ترین نهاد پولی کشور جایگزین سیف پرحاشیه در بانک مرکزی کند.
البته کارگزاران به همین مقدار بسنده نکرد و فشار برای برکناری نوبخت از سازمان برنامه و بودجه را آغاز کرده است که البته تاکنون موفق نشده است. با این حال گرچه روز گذشته محمدباقرنوبخت استعفای خود را تأیید و رئیس دفتر رئیس‌جمهور آن را تکذیب می‌کرد! ولی باید منتظر ماند و دید تیم معاون اول رئیس جمهور در ترغیب روحانی برای سپردن سکان اقتصادی به حزب کارگزاران تا کجا پیش خواهد رفت. نکته اساسی در این تغییرات آن است که اگر جابه‌جایی‌ها برخلاف انتظار عمومی با بده و بستان‌های سیاسی پیوند بخورد و کارآمدی مورد توجه قرار نگیرد، نتیجه‌ای جز کاهش امید در پی نخواهد داشت.
اکنون سوال اساسی این است که آیا تغییرات کابینه آغاز شده است؟ این انتظاری است که از نخبگان تا توده‌های مردم از رئیس جمهور دارند. به‌هم‌ریختگی بازار ارز و طلا و زیر سؤال رفتن برجام با خروج امریکا از این توافق، رشد تورم در ماه‌های اخیر و فساد‌های متعدد در زمینه تخصیص ارز دولتی برای واردات و نوع اقلام وارداتی که حداقل در دوران جنگ اقتصادی که اکنون در آن هستیم، ضروری نمی‌نمود، این انتظار را در جامعه به وجود آورد که شاهد عزل و نصب‌هایی در دولت باشند. اختلافات کابینه علنی شده، اما این میان نه رئیس جمهور دست به ترکیب کابینه می‌زند و نه مجلس تصمیمی برای استیضاح دارد. روحانی می‌گوید: «اگر لازم بدانیم، نیرو‌های تازه نفسی به مجموعه دولت افزوده می‌شود.»


روز گذشته ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی با پایان دوره پنج ساله‌اش، دیگر در سمت خود ابقا نشد و عبدالناصر همتی به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی معرفی شد. همتی یک ماه پیش به عنوان سفیر ایران در چین انتخاب شده بود و همین نشان می‌دهد برنامه‌ریزی از قبل برای انتصاب او مطرح نبوده است. در ماه‌های اخیر انتقادات به سیف بسیار زیاد بود و انتظار می‌رفت او برکنار شود، اما روحانی او را برکنار نکرد و نبود سیف در سمت ریاست بانک مرکزی طبق اعلام دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت صرفاً به دلیل پایان یافتن دوره مسئولیت اوست. محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه بودجه هم در اقدامی نمایشی اعلام کرد از همه مسئولیت‌هایش در دولت استعفا داده، اما رئیس جمهور نپذیرفته است. اما می‌توان امیدوار بود که عدم ابقای سیف در سمت خود، آغاز تغییرات کابینه باشد. تغییراتی که مردم امیدوارند در جهت کارآمدی دولت پیش رود و افراد جدید با ایده‌های جدید و تصمیم‌گیری‌های جدید بتوانند تغییری در اوضاع کنونی به وجود آورند. آیا دولت حرکت در مسیر تغییر را آغاز خواهد کرد؟
نیاز به دهن به دهن شدن با حاکمان امریکا نداریم
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی رئیس جمهور چهارشنبه در جلسه هیئت دولت، گفت: ملت ایران از ابتدا در مقابل لجاجت و بدرفتاری حاکمان امریکا و نقض عهد آن‌ها در همه زمینه‌ها ایستادگی و مقابله کرده و همواره راه مقاومت را انتخاب کرده است. امروز هم برخی حاکمان امریکا حرف‌های زیادی می‌زنند که بی‌پایه و اساس است و تهدیدات پوچ از طرف برخی از این حاکمان، نیازی به پاسخ دادن و دهن به دهن شدن با آن‌ها ندارد و انسجام و انتخاب مسیر وحدت و ایستادگی، محکم‌ترین پاسخ به سخنان سخیف آن‌ها خواهد بود.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: هر چه قدر که در داخل کشور برای تولید و صادرات تلاش کنیم به معنای پاسخ قاطع به توطئه‌های دشمنان ملت ایران خواهد بود و همان اندازه که مردم با دولت برای ثبات بازار همکاری کنند، پاسخ قاطع ما به سردمداران کاخ سفید خواهد بود.
دولت شکایت حقوقی علیه امریکا را در لاهه آغاز کرده است
روحانی تصریح کرد: دولت علاوه بر تلاش‌های که در داخل کشور انجام می‌دهد، اقدامات حقوقی و بین‌المللی خود را نیز شروع کرده که شکایت حقوقی علیه امریکا در دیوان دادگستری لاهه از آن جمله است، چرا که تحریم‌های امریکا در تضاد با قطعنامه‌ها و تعهدات قبلی این کشور به شمار می‌رود و این حق ایران است که در مرجع بین‌المللی از امریکا شکایت کند و دولت ایران این شکایت را در دیوان لاهه مطرح کرده است.
وی افزود: در چند روز گذشته اولین موفقیت در این شکایت به دست آمد و دیوان صراحتاً به امریکا اعلام کرده که تا رسیدگی به شکایت ایران حق ندارد کاری انجام دهد که در احکام احتمالی این دیوان تأثیر بگذارد و این به نوعی به عنوان قرار تأمین و موقت محسوب می‌شود و این هشدار را به وزیر خارجه امریکا صادر کرد که باید مراقب اعمال و برنامه‌های خود در این زمینه باشند و این هشداری به امریکا از زبان بالاترین مرجع حقوقی دنیا و رئیس دیوان دادگستری لاهه است.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در هر صحنه‌ای روبه‌روی امریکا ایستادگی می‌کنیم، گفت: شکایت به دیوان دادگستری لاهه صحنه حقوقی بود و در صحنه سیاسی هم این ایستادگی وجود دارد و اینکه امروز اکثریت قاطع کشور‌های جهان، اقدامات امریکا را نادرست، محکوم و یا حداقل از آن اظهار تأسف می‌کنند، نشانه‌هایی از این ایستادگی است. ما باید در همه زمینه‌ها در برابر توطئه‌های دشمنان ایستادگی کنیم.
سیف به خوبی به وظایف خود عمل کرد
روحانی خاطرنشان کرد: دولت در روند تلاش‌های خود برای خنثی سازی توطئه امریکا، اگر لازم بداند نیرو‌های تازه نفسی را به مجموعه خود می‌افزاید و امروز در این زمینه تصمیم گرفته شد تا آقای دکتر همتی به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران معرفی شود و به ایشان به خاطر کسب اعتماد دولت و قبول این بار مسئولیت تبریک می‌گویم.
رئیس جمهور گفت: دکتر همتی فردی با تجربه در زمینه مسائل بانکی، مالی و پولی است و از آقای دکتر سیف نیز به خاطر زحمات پنج ساله گذشته قدردانی می‌نماییم. ایشان به خوبی به وظیفه خود عمل کردند و تلاش زیادی در مبارزه با فساد در زمینه مؤسسات غیرمجاز انجام دادند و نام ایشان در این عرصه در تاریخ ایران ماندگار خواهد بود. دکتر سیف با همه توان در مسیر مبارزه با فساد گام برداشت و علت اینکه برخی‌ها از سیف ناراحتی دارند، به خاطر مقابله ایشان با فساد است. در دولت یازدهم نیز جزو افرادی بود که تلاش کرد تا تورم را کنترل کنیم و اینکه در حدود سه سال، تورم تک رقمی داشتیم، آقای سیف در این زمینه سهم و نقش مؤثری داشتند.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک میلاد با سعادت امام رضا (ع) به همه ملت ایران، شیعیان و مسلمانان جهان، اظهار داشت: امام رضا (ع) به مسلمانان جهان یاد دادند که منطق مسلمانی، منطق استدلال است و اسلام می‌خواهد با دلیل و برهان غیرمسلمان را به اسلام دعوت کند و در این راستا شخصیت‌های بزرگی مسلمان شدند و ملحدان مشهوری نه با زور شمشیر، تهدید و یا تطمیع، بلکه با منطق و استدلال یکتاپرستی پیشه کردند.