۱۹۰۰ مورد پرونده‌ تصادفات ساختگی

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت:
یک هزار و ۹۰۹ مورد از پرونده‌های تصادفات سال قبل ساختگی بود. احمد شجاعی با بیان اینکه بارها از سوی پزشکی قانونی به بیمه‌ها پیشنهاد شده که تشخیص امر باید به کارشناس سپرده شود و پزشکی قانونی می‌تواند این مسئولیت را بر عهده بگیرد، افزود: سال قبل از محل تشخیص ساختگی بودن تصادفات ۱۸ میلیارد تومان از پرداخت خسارت بیمه‌ها جلوگیری شد. او با بیان اینکه سال قبل هزار و ۹۰۹ مورد از تصادفات و ضرب و جرها ساختگی بوده‌اند، عنوان کرد: از این میزان پرونده‌ها هزار و ۸۸۹ مورد مربوط به مردان و ۲۲۰ مورد مربوط به زنان بوده است.
دستکاری در تصادف!
رئیس سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه هزار و ۵۷۹ مورد از تصادفات نیز هم حادثه و هم ساختگی بوده است، گفت: در این موارد افراد پس از حادثه نسبت به دستکاری آن اقدام کرده‌اند. شجاعی با اشاره به پشتوانه قانونی طرح «دادپزشک»، افزود: آیین‌نامه‌های اجرایی این طرح به تصویب رئیس قوه‌قضائیه رسیده است. او با بیان اینکه انتخاب پزشکان در این طرح با سازمان است، یادآور شد: هفته گذشته درباره این طرح قانونی و ابلاغ شده و تشکیلات آن به تدریج در استان‌ها اجرا می‌شود. رئیس سازمان پزشکی قانونی به آمار نزاع و درگیری در کشور اشاره کرد و گفت: ۲۰ درصد آمار نزاع و درگیری در کشور را آمار درگیری زنان تشکیل می‌دهد. او با بیان اینکه میانگین آمار خودکشی ایران نسبت به دنیا پایین است، یادآور شد: همدان در بین ۱۰ استان کشور در میانگین بالای خودکشی قرار دارد.
خودکشی در استان‌های غربی


این مقام مسئول با اشاره به اینکه دلیل آمار بالای خودکشی استان‌های غربی در سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط باید بررسی شود، گفت: آمار خودکشی و نحوه اقدام به آن به دستگاه‌ها گزارش شده تا تدبیر و آسیب‌شناسی برای آن انجام شود. شجاعی ادامه داد: آمار مرگ‌های مشکوک به خودکشی در سال قبل چهار هزار و ۶۲۵ مورد بوده که از این تعداد سه هزار و ۲۶۰ نفر مرد و یک هزار و ۳۶۰ نفر زن بوده‌اند. او با بیان اینکه در برخی شهرها با مشکل کمبود پزشک مواجه هستیم، اظهار کرد: سال قبل ۲۳۰ نفر مجوز جذب پزشک برای نیروهای فنی با مدرک کارشناسی ارشد به بالا اخذ شد. رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: ۲۱۷ نفر نیروی فنی در سال قبل جذب شد و مجوز ۱۲۰ نفر به تفکیک ۱۰۰ پزشک عمومی و ۲۰ پزشک متخصص نیز اخذ شده تا این افراد به صورت بورسیه به استخدام سازمان درآیند. او با بیان اینکه سال قبل ۹ هزار و ۳۰۲ مورد مجوز سقط درمانی در کل کشور صادر شده است، اظهار کرد: سال گذشته در مجموع ۱۳ هزار و ۲۷۰ مورد پرونده تقاضای سقط درمانی در کل کشور تشکیل شده است.
محکومیت قصورات پزشکی
رئیس سازمان پزشکی قانونی افزود: ۳۰ تا ۷۰ درصد از پرونده‌های قصورات پزشکی در کشور به محکومیت منجر می‌شود. به گزارش مهر، احمد شجاعی گفت: در سال ۹۵ بیش از ۲۳ هزار و ۲۸۵ پرونده قصور پزشکی به صدور حکم رسیده که با افزایش 2/13 درصدی به ۲۶ هزار و ۳۴۹ مورد در سال قبل افزایش یافته است.