استعفاي دكتر نوبخت پذيرفته نشد

زهير موسوي
«صميمانه استعفاي خود را به آقاي رييس‌جمهور تقديم كردم.» اين اظهارات محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوي دولت در حاشيه جلسه روز گذشته هيات دولت در جمع خبرنگاران بود. خبر ترميم تيم اقتصادي دولت از ماه پيش به گوش مي‌رسيد. اين گمانه زني‌ها از شامگاه سه شنبه به بالاترين ميزان خود رسيد تا جايي كه بسياري از خبرگزاري‌ها و كانال‌هاي خبري، خبر خداحافظي نوبخت از سازمان برنامه و بودجه و سيف از بانك مركزي را روي خروجي‌هاي خود قرار داده و اعلام كردند كه احكام جانشينان سيف و نوبخت فردا در جلسه هيات دولت صادر مي‌شود. ظهر چهارشنبه يكي از گمانه زني‌ها تاييد شد و عبدالناصر همتي جانشين سيف در بانك مركزي شد. در ابتدا اعلام شد كه ولي‌الله سيف از رياست بانك مركزي استعفا داده است كه اين خبر واكنش شوراي اطلاع‌رساني دولت را به همراه داشت. شوراي اطلاع‌رساني دولت با انتشار بيانيه‌اي ضمن تكذيب خبر استعفاي سيف، دليل اين جابه‌جايي را پايان دوران ماموريت او در بانك مركزي عنوان كرد. اطلاعيه‌اي كه خالي از اشكال نبود زيرا با جست‌وجو درباره زمان آغاز به كار سيف در بانك مركزي متوجه خواهيد شد كه او در سوم شهريور 92 كار خود را آغاز كرده و يك ماه زودتر از زمان پايان ماموريت صندلي خود را تحويل همتي داد. عقربه روي ساعت 10 قرار داشت كه گمانه زني‌ها درباره نوبخت نيز رنگ و بوي واقعيت به خود گرفت. كانال‌هاي تلگرامي خبر كناره‌گيري نوبخت از تمام مسووليت‌هاي دولتي را مخابره كردند. خبري كه دو ساعت بعد با حضور نوبخت در جمع خبرنگاران تاييد شد اما تاييد اين خبر به معناي خداحافظي او با دولت نبود زيرا حسن روحاني حاضر نشد استعفاي رفيق 30 ساله خود را بپذيرد.
نوبخت در جمع خبرنگاران گفت: «بعد از اينكه نابساماني‌هايي به وجود آمد و مردم دچار مشكل شدند، انتظار و مطالبه مردم اين بود كه وضعيت بازار ارز بهبود پيدا كند و اين موضوع با ترميم و تغيير كابينه و تيم اقتصادي دولت همراه دانسته شد.»
سخنگوي دولت افزود: واقعيت اين است كه بدون اينكه موضوع ارز و سياست‌هاي بانك مركزي در اين زمينه و نابساماني‌هاي بازار كالا ارتباطي با سازمان برنامه و بودجه داشته باشد، ترجيح دادم براي اينكه زمينه براي اصلاح فراهم شود و دست رييس‌جمهور باز باشد داوطلبانه و شخصا از تمام مسووليت‌هاي موجود دولت كناره‌گيري كنم؛ چرا كه مردم را دوست دارم و اگر رفتنم به بهبود اوضاع كمك كند، دريغ نخواهم كرد.


وي تاكيد كرد: صميمانه اين استعفا را به آقاي رييس‌جمهور تقديم كردم، اما عده‌اي گفتند فداكاري شده و برخي نيز گفتند فضاسازي شده كه تسويه حساب سياسي شود و از همه خواهش مي‌كنم بيش از هرچيز نگران مردم باشيم و با صميميت مي‌گويم كه در حال حاضر وقت تسويه‌حساب سياسي نيست و مي‌گويم كه مي‌خواهم به تدريس در كلاس درس بپردازم و كنار دانشجويان باشم. من از باب اينكه دست آقاي رييس‌جمهور باز باشد و حتي اگر يك در هزار وضعيت با تغيير من بهتر مي‌شود آمادگي دارم كه از دولت كنار بروم. با اين حال اگر برخي فعالان سياسي رضايت خدا را در نظر نمي‌گيرند، مراعات مردم را بكنند و دنبال تسويه حساب نباشند.
رييس سازمان برنامه و بودجه افزود: آقاي روحاني بيش از ۳۰ سال است كه من را مي‌شناسد و اميدوارم كه تصميم مقتضي را بگيرند و البته ايشان هرگاه صحبت شده در حضور بنده نشان از محبت عميق ايشان نسبت به من است. من نتوانستم آقاي رييس‌جمهور را براي اين كار قانع كنم و اميدوارم كه ايشان تصميم مقتضي را بگيرند و البته از طرفي اصرار بر ترك مسووليت آن هم در شرايط فعلي يك جور فرصت طلبي به نظر مي‌رسد و ممكن است عده‌اي بگويند افرادي به دنبال عافيت طلبي هستند. رييس‌جمهور آنچه مصلحت مردم و اقتضاي شرايط باشد را در زمينه تغييرات ديگر در كابينه پيگيري خواهند كرد چرا كه به راي مردم متعهد است.
اما شايد نكته جالب توجه تكذيب استعفا بود. محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهور و دوست صميمي سخنگوي دولت استعفاي نوبخت را از اساس كذب خواند و در جمع خبرنگاران در حاشيه جلسه هيات دولت گفت: «استعفاي دكتر نوبخت از سازمان برنامه و بودجه را تكذيب مي‌كنم و آنچه رسانه‌ها از قول ايشان نقل كرده‌اند به هيچ‌وجه صحت ندارد.» تكذيبي كه واكنش كاربران در فضاي مجازي را به همراه داشت و بسياري معتقد بودند كه واعظي از شدت علاقه به نوبخت حاضر نيست حتي خبر استعفا را باور كند.
نوبخت يكي از دلايل استعفاي خود را حضور در كلاس درس و كنار دانشجويان عنوان كرد. اين نخستين‌بار نبود كه سخنگوي دولت از علاقه خود براي حضور در دانشگاه سخن گفت. نوبخت در نشست خبري 26 تير ماه خود از دلتنگي خود براي دانشگاه و حضور در كلاس‌هاي درس خبر داد و گفت: «علاقه دارم به دانشگاه برگشته و كار علمي كنم. حضور در كنار دانشجويان احساس خوبي به من مي‌دهد.» اظهارات نوبخت در نشست خبري هفته گذشته و همچنين سخنان او در جمع خبرنگاران نشان مي‌دهد او از مدتي قبل عزم خود را براي كناره‌گيري از سازمان برنامه و بودجه جزم كرده و در نهايت تصميم گرفته استعفا دهد. محمد باقر نوبخت كه گفته بود مي‌خواهد «كليد دولت باشد و نه قفل» براي حل مشكلات موجود در سازمان برنامه و بودجه استعفا داد. بنابر شنيده‌ها «علي طيب نيا» وزير اقتصاد دولت يازدهم جدي‌ترين گزينه حسن روحاني براي سازمان برنامه و بودجه است اما دليل اينكه چرا روز گذشته حكم طيب‌نيا صادر نشده و با استعفاي نوبخت مخالفت شده مشخص نيست. بسياري معتقدند كه روحاني به راحتي نوبخت را كنار نمي‌گذارد به همين دليل حتي اگر او از سازمان برنامه برود، روحاني بازهم از او در هيات دولت استفاده خواهد كرد. يكي از مقصد‌هاي احتمالي نوبخت پس از سازمان برنامه معاونت اجرايي رييس‌جمهور است؛ معاونتي كه از آغاز دولت دوازدهم خالي مانده و شايد معاونتي براي روز مباداي دوستان روحاني است اما با توجه به آنكه اين صندلي در دولت يازدهم به محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت فعلي تعلق داشته و جايگاه او بسيار متزلزل شده، ترجيح روحاني بر آن است كه اين صندلي را همچنان خالي نگه دارد. با توجه به اظهارنظر‌هاي نوبخت مبني بر علاقه وي براي بازگشت به دانشگاه و حضور در كنار دانشجويان و همچنين شرايط لغزنده غلامي در وزارت علوم، نوبخت از شانس بالايي براي رسيدن به صندلي وزارت علوم برخوردار است. البته تمامي موارد گفته شده گمانه‌زني است و بايد ديد كه در نهايت حسن روحاني رييس دولت دوازدهم چه تصميمي اتخاذ مي‌كند.
 
نوبخت: صميمانه اين استعفا را به آقاي رييس‌جمهور تقديم كردم... در حال حاضر وقت تسويه‌حساب سياسي نيست و مي‌گويم كه مي‌خواهم به تدريس در كلاس درس بپردازم و كنار دانشجويان باشم... من نتوانستم آقاي رييس‌جمهور را براي اين كار قانع كنم و اميدوارم كه ايشان تصميم مقتضي را بگيرند.
واعظي: استعفاي دكتر نوبخت از سازمان برنامه و بودجه را تكذيب مي‌كنم و آنچه رسانه‌ها از قول ايشان نقل كرده‌اند به هيچ‌وجه صحت ندارد.