تاکتیک مشابه ترامپ برای کره شمالی و ایران

ترامپ با اقدامات اخيرش تبديل به رييس‌جمهور جنجالي و پرحاشيه شده است و اين بار با وضع تعرفه ها بر كالاهاي وارداتي چين واروپا وتغيير يكباره موضعش، همه را شگفت‌زده كرد.او اوایل سال جاری میلادی تعرفه‌های سنگینی بر واردات فولاد و آلومینیوم از چند کشور هم‌پیمان اروپا از جمله کشورهای اتحادیه اروپا اعمال کرد و این اتحادیه نیز بعدا به تلافی این کار، اقدام به وضع تعرفه‌ها بر چندین محصول وارداتی از آمریکا شامل موتورسیکلت، شلوار جین و نوشیدنی‌های الکلی کرد.
سفر مقام‌های اتحادیه اروپا به آمریکا بعد از آن انجام می‌شود که ترامپ اوایل سال جاری میلادی به منظور شرکت در اجلاس ناتو در شهر بروکسل به بلژیک سفر کرد.رییس‌جمهوری آمریکا که به‌تازگي اتحادیه اروپا را دشمن خطاب کرده بود، پس از مذاکرات تجاری با ژان کلود یونکر گفت که او و رییس کمیسیون اروپایی عاشق یکدیگر هستند! این رهبران پیشتر از توافق تعرفه و سوبسید صفر روی کالاهایی غیر از صنایع خودروسازی خبر دادند و از اوج گرفتن تنش‌های رو به افزایش کاستند. ترامپ همچنین در پیام تويیتری دیگری نوشت: گرما و شور زیادی در اتاق گفت‌وگوها وجود داشت و تحولی فوری به وقوع پیوست که هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد!
پل راین، رییس مجلس نمایندگان آمریکا از توافق ترامپ با رهبران اتحادیه اروپا استقبال کرده است. سخنگوی راین گفت كه از این روند با متحدان اروپایی خشنود و امیدوار است شاهد پیشرفت بیشتر باشد. سایر جمهوری‌خواهان آمریکایی هم از این تحولات در بحبوحه ماه‌ها تنش در کنگره به دنبال سیاست‌های تجاری دولت آمریکا استقبال کرده‌اند. سناتور چاک گرسلی این مذاکرات را تنها اظهارات مثبتی دانست که نشان می‌دهد پیشرفتی در حال وقوع است.در همين راستا با عبدالرضا فرجي راد، سفير پيشين ايران در نروژ، گفت و گويي داشته‌ايم كه در ادامه به آن مي پردازيم:
به نظر شما چين توان مقابله با تنبيه‌هاي تجاري و اقتصادي آمريكا را دارد ؟


چين قدرتي است با بازار وسيع صادراتي و وارداتي ، با جمعيت يك ميليارد و٤٠٠ ميليون نفر. بيشتركالاهاي مصرفي در خود چين توليد مي شود. ازسوي ديگر چين به همين ميزان بيشتر بر بازارهاي خارج از مرزهاي خود تاثيرگذار است و اقتصاد كشورهاي ديگر را تحت تاثير صادرات خود قرار مي دهد.بنابراين يكي ازقدرت هاي بزرگ اقتصادي دنياست ويكي از كشورهاي مقصد صادراتي آن ،آمريكاست.يكي از كشورهاي مقصد صادراتي آمريكا،چين است؛ پس به اين راحتي آمريكا نمي تواند با تعرفه هاي اعمالي، اقتصاد چين را تحت تاثيرقراردهد.چين به دنبال استراتژي‌اي است كه در صورت تداوم روند سياسي آمريكا،بتواند با آن مقابله كند.قراردادهايي را با ٢١كشور عربي كه در پكن حضور داشتند و رييس جمهور چين شخصا مديريت مي كرد، به امضا رساندند.قرارداد ٢٠ ميليارد دلاري حذف تعرفه با اتحاديه اروپا و در آ.سه.آن با بخش هاي ديگر در حال گفت و گو هستند .چين با اين قرارداد ها بخشي از ضرر و زيان‌هايي كه ازتعرفه هاي اعمالي ترامپ بر كالاهاي وارداتي چين متوجه آن مي شود، جبران مي‌كند.در مقابل چين هم بر كالاهاي وارداتي آمريكا ،تعرفه هايي اعمال مي كند و ميزان صادرات اين كالاها به چين كاهش مي يابد و برشركت ها و كارخانه هاي آمريكا تاثير منفي مي‌گذارد.ممكن است در كوتاه مدت با توجه به اينكه صادرات چين نسبت به صادرات آمريكا بيشتر است وحدود ٢٥٠ ميليارد دلار تفاوت ديده مي شود ؛براي آمريكا منفعت داشته باشد(به دليل افزايش تعرفه ها كالاي چيني كمتري وارد آمريكا شود) توليد افزايش يابد ، ميزان اشتغال بيشترشود اما در دراز مدت آمريكا متوجه ضررو زيان مي شود.استراتژي‌اي كه چين همراه با مناطق ديگر دنيا (اروپا و ژاپن و...) انتخاب مي‌كنند به ضرر آمريكا خواهد شد.
ترامپ بعد از ديدار با پوتين ،اروپا را دشمن آمريكا خواند وتعرفه هاي اعمالي را بهترين عمل مي دانست؛ درخبر جديد صحبت از توافق اروپا و آمريكا براي حذف وبه صفر رساندن تعرفه ها شد،تناقض در رفتار ترامپ را ناشي از چه چيزي مي دانيد ؟
هنوز رسما توافقي اعلام نشده است ، ممكن است مذاكراتي براي كوتاه آمدن در بخش هايي مانند تعرفه‌هاي اعمالي در واردات ماشين هاي آلماني انجام شود.مذاكراتي در حال انجام است كه به صورت شفاهي موافقت هايي صورت گرفته اما هنوز مقامات اقتصادي اروپا اعتراضات خود را به روند كاري آمريكا اعلام مي كنند.اين موضوع يكي از شعارهاي ترامپ براي مبارزات انتخاباتي‌اش بود و نمي تواند طرفدارانش را ناديده بگيرد وبايد اقدامي به عمل بياورد كه آن ها احساس كنند ترامپ به شغل آن ها توجه خاصي نشان مي دهد.در واقع اين توافق از نظر داخلي به ضرر ترامپ خواهد شد.
ايران از چه طريقي مي تواند به چين براي رقابت در بازار جهاني كمك كند؟آيا چين بعد از اعمال تحريم هاي آمريكا مبادلات خود را با ايران ادامه مي دهد ؟
دو نكته دراين ارتباط وجود دارد؛اول اينكه چين با توجه به فشارهاي وارد شده از سوي آمريكا نمي‌خواهد با آمريكا درگير شود.اميدواراست اين تحريم ها رفع شود وترامپ در دو سال آينده انتخاب نشود.دوم اينكه ايران در تحريم آمريكا قرار گرفته و فرصت خوبي براي چين است.البته اگر بخواهند رابطه خود را به ايران نزديك كنند، خطراتي متوجه آن هاست.خطرات از دو مقوله است،يكي از جانب دنياي عرب كه چين بر اين مساله بسيار حساس است(رابطه ايران وعربستان بر رابطه ايران و چين اثر گذاشته است).دوم اينكه چين مي تواند جايگزين بسياري از شركت هاي بزرگ غربي كه نمي توانند با ايران كار كنند،بشود واز اين فرصت مي توانند به نحو احسن استفاده كنند.
پيامدهاي سخنان اخير روحاني چيست؟به نظر شما آيا آمريكا مي خواهد سياست اعمالي بر كره شمالي را در مقابل ايران به كار ببرد و آيا تنش بين ايران و آمريكا به مذاكره ختم مي شود؟
بله، ترامپ در واقع همان تاكتيک به كار رفته براي كره شمالي را با ايران به خرج مي‌دهد. طرف ايراني با توجه به تجربه هايي كه داشته،هوشيار بود و از خود عكس العمل نشان داد.بايد ديد اين عكس العمل ها تا كجا پيش خواهد رفت.نكته مهم اين است كه به نحوي بايد پاسخ تندروي‌هاي آمريكا داده مي‌شد ودرعين حال بايد احتياط را ازدست ندهيم.مهم ترين مساله براي ما رسيدن به توافق با اروپاست.در صورت توافق با اروپا بقيه كشورها هم مي توانند با فراغ بهتري با ايران كار اقتصادي انجام دهند.