روش افزایش سرعت ریدینگ ایلتس


خبر خوب این جاست که تکنیک های بسیار خوبی برای افزایش سرعت ریدینگ متون وجود دارد و بسیاری از آموزشگاه های خوب آیلتس هم آن را آموزش می دهند. در این جا، نکات و تکنیک های خوبی را به شما معرفی می کنم که به شما کمک می کنند تا سرعت ریدینگ خود را بالا ببرید. همه این نکات و تکنیک ها اگر با دقت و به طور منظم انجام شوند قطعا عملی و مثمرثمر واقع خواهند شد.

در این مقاله در مورد موضوعات زیر صحبت خواهیم کرد:

۱- خلاصه آزمون

۲- قوانین طلایی برای درک مطلب آیلتس

۳- چرایی این که بعضی از افراد در مقایسه با دیگران سرعت پایین تری در ریدینگ دارند.

۴- تکنیک های افزایش سرعت ریدینگ

۵-اسکیم کردن ( یا به عبارتی ریدینگ سریع تمام متن به منظور درک کلیت متن بدون تمرکز بر روی جزئیات تمامی پاراگراف ها ).

۶- اسکن کردن ( یا به عبارتی حرکت دادن سریع چشم بر روی بخش های بولد مثل عنوان، بدنه، بخش های آغازین و یا پایانی پاراگراف ها به منظور پیدا کردن لغات کلیدی و عبارات مورد نظر ).

خلاصه آزمون درک مطلب آیلتس

  • ریدینگ آکادمیک حدودا ۶۰ دقیقه زمان نیاز دارد.
  • سه متن متفاوت وجود دارد که حدودا ۲۰۰۰ لغت دارند.
  • این متون می توانند مضامین مختلفی داشته باشند. حداقل یکی از این متون در مورد مباحث منطقی است. و به تدریج درک این متون بسیار سخت و سخت تر می شود.

قوانین طلایی برای درک مطلب آیلتس

  • سریع و دقیق به سوالات پاسخ دهید. اگر یکی از سوالات را متوجه نمی شوید و یا جوابش را نمی دانید ، آن را رها کنید و بعدا به سراغش بیایید.
  • به این دلیل که متن ها طولانی هستند، نباید به تمامی جزئیات آن ها دقت کنید. متن را به صورت اجمالی مرور کنید تا کلیت مطلب را بفهمید و بتوانید اطلاعات مرتبط با سوالات را پیدا کنید
  • به تدریج، سطح سوالات بالا تر می رود و متون سخت تر می شوند. بنابراین، سعی کنید با سرعت به سوالات راحت پاسخ دهید. این کار سبب می شود تا زمان کافی برای پاسخ دادن به سوالات مشکل داشته باشید.
  • حدودا برای پاسخ دادن به هر یک از سوالات نیم دقیقه زمان دارید.
  • نگران نباشید اگر از هفت سوال فقط به سه سوال می توانید پاسخ دهید. فرصت دارید که سوالات سخت تر را چندین بار بخوانید ولی باید این کار را با سرعت بالا انجام دهید.
  • زمانی که یکی از متن ها را تمام کردید، پاسخ های خود را بررسی کنید و سعی کنید تمامی سوالات را به ترتیب اطلاعات موجود در متن پاسخ دهید.
  • معمولا سوالات به نحوی دیگر در متن ذکر شده اند، پس به دنبال معنای آن ها در متن باشید؛ یعنی در متن عینا به دنبال همان لغات نگردید.
  • سوالات درک مطلب معمولا سطح فهم عمومی شما (G) و جزیئات موجود در متن (S) را محک می زنند.

چگونه درک مطلب های آزمون آیلتس را به سرعت بخوانیم؟

به طور کلی، زمانی که معنا و مفهوم کلی متن را درک کنیم و یا فقط به دنبال عبارات و لغات خاصی باشیم، قطعا با سرعت بیشتری می توانیم پیش برویم . استفاده از این مهارت ها بسیار مهم و ارزشمند است. در ادامه با ما همراه باشید و این تکنیک ها را به طور موثر به کار ببندید:

  • اسکیم کردن: متن را طوری بخوانید تا کلیتی از متن را بفهمید. در مورد اطلاعات کلی متن فکر کنید و اهمیتی به جزئیات ندهید. زیر هیچ کلمه ای خط نکشید.
  • اسکن کردن: جزئیات متن را با دقت بخوانید و از نظر بگذرانید؛ روی معنی جملات و متن تمرکز نکنید.
  • اسکیم کردن و ریدینگ: متن را اسکیم کنید؛ در بعضی از قسمت های خاص توقف کنید و از سوالات به عنوان راهنما کمک بگیرید.
  • اسکن کردن و اسکیم کردن: زمانی که متنی را برای پیدا کردن یک لغت خاص اسکن می کنید، چشمان شما به آرامی به اطلاعات دیگر هم برخورد می کند. به این دلیل که تمرکزتان بر روی اسکن کردن است، چشمانتان به طور طبیعی متن را اسکیم می کند و با این کار چیزی از سرعت شما کاسته نمی شود. باید این کار را تکرار و تمیرین کنید تا اعتماد به نفس خود را به دست بیاورید
    .

اسکیم کردن

تکنیک های اسکیم کردن

۱- عنوان متن و سوالات را بخوانید. این کار به شما کمک می کند تا کلیت متن را متوجه شوید.

۲- تنها لغات مهم را بخوانید، مثلا اسم ها، افعال اصلی، صفات و قید ها . به حروف اضافه توجه نکنید. زیر تعدادی از لغات خط بکشید. و مجددا آن ها را بخوانید.

۳- تنها به ساختار های اصلی جمله دقت کنید: فاعل، فعل و مفعول. به قیدها و صفات توجه نکنید.

۴- بدون اینکه متن را بخوانید، کلمات رابط را پیدا کنید؛ به عنوان مثال علاوه بر این، با این حال، هم چنین و غیره. آنقدر تمرین کنید تا بتوانید به صورت ناخود آگاه کلمات رابط را در هر پاراگراف پیدا کنید. بعد از تمرین و تکرار زیاد دیگر نیازی نیست آن ها را علامت گذاری کنید.

۵- اسامی موجود در متن را پیدا کنید تا تصویری کلی از متن در ذهنتان نقش ببندد. نسبت به تفاوت موجود بین اسم، فعل، صفت و قید دقت کنید. یاد بگیرید که آن ها را در جمله تشخیص دهید و هم چنین نقش آن ها را در جمله بشناسید.