ترور پهپادی رئیس‌جمهوری ونزوئلا







ندا آکیش
خبرنگار
نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، در هشتاد و یکمین سالگرد تأسیس گارد ملی این کشور،  امریکای لاتین، در حال سخنرانی بود که هدف ترور نافرجام پهپادی قرار گرفت اما جان سالم به در برد. تلویزیون دولتی ونزوئلا که در حال پوشش زنده این مراسم بود دو انفجار پی در پی، تشویش مادورو، همسرش و دیگر حاضران در صحنه سخنرانی، بهم ریختن صفوف رژه نظامیان و تمام جزئیات این ترور نافرجام را به تصویر کشید و از زخمی شدن 7 نفر از اعضای گارد ملی در این حمله پهپادی خبر داد.
به‌گزارش «ایران» به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، چند ساعت پس از این اتفاق، مادورو با حضور در تلویزیون ملی کشورش و بیان این مطلب که «من زنده و پیروز هستم»، جزئیات ترور نافرجام خود را تشریح کرد و گفت: یک انفجار بزرگ رخ داد. اول فکر کردم آتش بازی و بخشی از مراسم [سالروز تأسیس گارد ملی] است اما چند ثانیه بعد انفجار دوم رخ داد. آنها امروز سعی کردند مرا ترور کنند.
سربازان فلانل
مسئول حمله پهپادی به مادورو
مادورو همچنین در سخنرانی تلویزیونی خود خبر داد، تحقیقات درباره حمله پهپادی بسرعت آغاز شده و حتی چند نفر که مظنون به دست داشتن در این حمله بوده‌اند، دستگیر شده‌اند. او با بیان این مطلب که در حال حاضر تحقیقات در مرحله خوبی است، جریان‌های سیاسی راست افراطی ونزوئلا را که با راست‌های افراطی کلمبیا در ارتباط هستند و همچنین سانتوز، رئیس جمهوری کلمبیا را عامل ترور نافرجام خود معرفی کرد و گفت، ونزوئلایی‌های ساکن امریکا نیز در این حمله نقش دارند. مادورو درباره نقش امریکا گفت: تحقیقات اولیه نشان می‌دهد بسیاری از کسانی که مسئول این حمله هستند شامل حامیان مالی و طراحان در ایالت فلوریدای امریکا زندگی می‌کنند. امیدوارم دولت ترامپ اراده مبارزه با این گروه‌های تروریستی که در کشورهای آرام در قاره ما از جمله ونزوئلا دست به حملات می‌زنند، داشته باشد. در همین حال «ویلیام صعب»، دادستان کل ونزوئلا هم که اتفاقاً در زمان ترور نافرجام مادورو کنار او و روی صحنه سخنرانی ایستاده بود، در گفت‌و‌گو با سی‌ان‌ان از آغاز فوری تحقیقات درباره این حمله خبر داد و گفت، سه بازرس ویژه را برای این تحقیقات به کار گماشته است.
این در حالی است که چند ساعت پس‌ از سخنرانی تلویزیونی مادورو، جنبش «سربازان فلانل» (سربازان تی شرت پوش) در یک پیام توئیتری مسئولیت حمله به مادورو را برعهده گرفت و نوشت: «این عملیات از طریق به پرواز درآوردن دو پهپادی که در آنها ماده منفجره «سی 4» کارگذاری شده بود به سمت تریبون سخنرانی رئیس جمهوری ونزوئلا به اجرا درآمد، تک تیراندازهای گارد تشریفات این پهپادها را قبل از آنکه به هدف برسند، سرنگون کردند. آنها [پهپادها] آسیب پذیر بودند و هدف عملی نشد اما عملی شدن آن نیاز به زمان دارد.» جنبش سربازان فلانل که در سال 2014 تأسیس شد، با اسکار پرز، یک مقام ارشد سابق پلیس ونزوئلا که ماه ژوئن 2017 با هلی‌کوپتر به ساختمان‌های دولتی در شهر کاراکاس حمله کرد و قصد کودتا داشت، در ارتباط بود. اسکار پرز ژانویه 2018 به دست نیروهای امنیتی ونزوئلا کشته شد. با این حال تاکنون در هیچ منبع خبری و اطلاعاتی ارتباطی بین این جنبش با کلمبیا که مادورو ترور نافرجام خود را به این کشور نسبت می‌دهد، دیده نشده است.
پاسخ کلمبیا و امریکا به اتهام زنی‌ها
دولت ونزوئلا مدت هاست کلمبیا را به حمایت از طرح‌های براندازانه در کاراکاس متهم می‌کند اما یک منبع در دفتر رئیس جمهوری کلمبیا در مصاحبه با سی‌ان‌ان مدعی شد، اتهام‌های مادورو «بی اساس» است. یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا نیز که در حال حاضر مایک پمپئو را در سفر به اندونزی همراهی می‌کند، در واکنش به حادثه ترور نافرجام مادورو اتهام زنی‌ها علیه امریکا را نشنیده گرفت و گفت، امریکا از طریق گزارش‌های خبری در جریان این حادثه قرار گرفت و اخبار را به‌دقت دنبال می‌کند.
در حالی که مادورو بر نقش امریکا و کلمبیا در ترور نافرجام خود تأکید می‌کند، دیوید اسمایلد، کارشناس دفتر امریکای لاتین واشنگتن گمانه‌زنی کرد، ممکن است مادورو به بهانه سوءقصد به جانش درصدد تسویه مقام‌های غیروفادار در میان نیروهای دولتی و مسلح ونزوئلا و متمرکز کردن قدرت خود برآید و آزادی‌های مدنی را بیش از پیش محدود کند. در این میان سه آتش‌نشان که خواستند نامشان فاش نشود، در نخستین ساعات حادثه حمله پهپادی علیه مادورو به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند، حمله‌ای در کار نبوده و صدای انفجارها مربوط به ترکیدن یک مخزن گاز در یک آپارتمان بوده است و دود این انفجار از پنجره یک ساختمان در محل این حادثه قابل مشاهده بود. آنتونی دانکوئین، یک دستیار نظامی سابق دولت ونزوئلا نیز در مصاحبه‌ای این انفجار را ناشی از ترکیدن مخزن گاز دانست و تأکید کرد، محل حضور رئیس جمهوری ونزوئلا از قبل از سخنرانی وی به‌عنوان یک منطقه پرواز ممنوع اعلام می‌شود و پهپادهایی که در نزدیکی تریبون سخنرانی وی مشاهده شدند، توسط مقام‌های دولت ونزوئلا هدایت می‌شدند.
واکنش با ترور نافرجام
سران برخی کشورها دیروز با ارسال پیام‌هایی خطاب به دولت کاراکاس، حادثه ترور نافرجام رئیس جمهوری ونزوئلا را محکوم کردند. «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن محکوم کردن سوء قصد به جان نیکلاس مادورو، اظهار داشت: ما این اقدام را حرکتی در جهت بی‌ثباتی و ناامنی در ونزوئلا و به نفع دشمنان دولت و مردم این کشور می‌دانیم.
«اوو مورالس»، رئیس جمهوری بولیوی در پیامی توئیتری نوشت: ما قویاً تجاوز جدید و این حمله نفرت‌انگیز علیه نیکلاس مادورو و مردم انقلابی ونزوئلا را محکوم می‌کنیم. امپراطوری (امریکا) پس از ناکامی در سرنگون کردن مادورو که به‌صورت دموکراتیک توسط مردم انتخاب شده، اکنون با همکاری عواملش جان رئیس جمهوری ونزوئلا را تهدید می‌کند.
دانیل اورتگا، رئیس جمهوری نیکاراگوئه نیز با صدور پیامی گفت: ما این حمله تروریستی را قویاً محکوم می‌کنیم. میگل دیاز کانل، رئیس جمهوری کوبا، رائول کاسترو، رئیس جمهوری پیشین این کشور و حزب حاکم کوبا نیز همبستگی خود را با رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کردند.
اتحادیه «اوناسور» در امریکای جنوبی نیز تلاش برای ترور رئیس جمهوری ونزوئلا را محکوم کرد. «دیه‌گو مارادونا»، ستاره پیشین فوتبال آرژانتین نیز همبستگی خود را با نیکلاس مادورو اعلام کرد.