فراموشی یا خواب‌زدگی؟!

محمد حسینی: علی مطهری اخیرا در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مسبب وضعیت جاری کشور را آزمایش‌های موشکی دانست و در عباراتی که در بهترین حالت ممکن نشانه «کژفهمی» وی از اوضاع جاری در کشور، منطقه و نظام بین‌الملل است، دلیل وضعیت امروز کشور را افرادی دانست که «موشک هوا کردند»، «با موشک به داعش شلیک کردند» و اجازه «اجرای برجام» را ندادند!
نایب‌رئیس فرهیخته(!) مجلس شورای اسلامی در این باره اعلام کرده است: «اگر کل نظام در اجرای برجام مصمم بود و اگر همه تلاش می‌کردند برجام درست اجرا شود، امروز بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی که وارد ایران شدند، در ایران می‌ماندند و سرمایه‌گذاری می‌کردند و ترامپ هم به آسانی نمی‌توانست از برجام خارج شود اما بخشی از حکومت از ابتدا مایل به اجرای برجام نبود و بالاخره هم به هدفش رسید. مشکلات امروز کشور هم به گردن این افراد است اما این افراد مدعی به هم خوردن وضعیت کشور هستند».
اظهارات نپخته و البته مغرضانه علی مطهری درباره «چرایی لغو برجام» مورد استقبال رسانه‌های معاند و ضد انقلاب قرار گرفته است. در این باره نکاتی وجود دارد که نمی‌توان به سادگی از کنارشان گذشت:
1- گویا سکوت مدبرانه و توأم با رنج منتقدان برجام نه‌تنها منجر به عبرت‌گیری مدافعان چشم بسته توافق هسته‌ای نشده است، بلکه وقاحت برخی از آنها را دوچندان کرده است! گویا نایب‌رئیس مجلس کاملا فراموش کرده است بین سال‌های 2015 تا 2018 میلادی (هم‌اکنون) چه اتفاقاتی رخ داد! گویا او فراموش کرده است رئیس‌جمهور مورد علاقه‌شان یعنی باراک اوباما چگونه با وضع قانون محدودیت صدور ویزا برای کسانی که به ایران سفر می‌کنند، نخستین گام را برای بی‌اثر کردن اندک تبعات مثبت اقتصادی برجام برای ایران برداشت. گویا واژگانی مانند «آیسا» و «کاتسا» برای امثال علی مطهری حکم یک «افسانه غیرواقعی» را دارند! او آنقدر مشغول توجیه بازی دولت و بانک مرکزی در قبال حل معضلات اقتصادی کشور شده است که «نقض رسمی مفاد 26 تا 29 برجام» توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا را در دوران اوباما فراموش کرده است!


همچنین مطهری سعی دارد چشم خود را روی رقابت نزدیک «تد کروز» و «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا بر سر پاره کردن برجام ببندد و دیواری کوتاه‌تر از «توان موشکی ایران» در این معادله پیدا نکرده! بدیهی است امثال علی مطهری آرزویی جز معامله ما با آمریکا بر سر توان موشکی کشور ندارند اما این آرزوی وقیحانه هیچ‌گاه تعبیر نخواهد شد.
2- علی مطهری چنان خود را در مواجهه با حقایق موجود در کشور و منطقه به خواب زده که حتی صدای تیراندازی داعش در یک قدمی صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیز وی را از این خواب خودخواسته بیدار نکرده است. آری! اگر موشک‌های سپاه بر پیکر منحوس مهره‌های تروریستی و تکفیری وابسته به سلبریتی‌های سیاسی مورد علاقه آقای مطهری فرود نمی‌آمد، مشخص نبود امروز کشورمان چه وضعیت تلخی را تجربه می‌کرد! در این معادله، اساسا اهمیتی ندارد که فردی مانند مطهری «لغو برجام» را به «توان موشکی ایران» گره بزند!
3- سکوت مقامات دولت دوازدهم در مقابل اظهارات و مواضع وقیح اخیر علی مطهری، چندان عجیب و دور از ذهن نبود. در جریان مناظره‌های انتخاباتی سال 96، آقای روحانی صراحتا جمله‌ای مشابه آنچه علی مطهری می‌گوید را تکرار کرد: « آمدند چگونه شهر‌های زیرزمینی نشان دادند تا برجام را به هم بزنند؛ روی موشک شعار نوشتند تا برجام را به هم بزنند!»
واقعیت امر این است که برخلاف آنچه مسؤولان دولت دوازدهم و نمایندگان وابسته به آنها سعی در القای نادرست و هدفمند آن به جامعه دارند، در جریان مذاکرات هسته‌ای، ایالات‌متحده آمریکا، تروئیکای اروپایی و حتی دو کشور چین و روسیه با رویکردی ایده‌آل‌گرایانه حضور پیدا نکرده بودند. نگاه آنها نسبت به مذاکرات هسته‌ای، کاملا رئالیستی و واقع‌گرایانه بود. مطابق شناخته‌شده‌ترین گزاره‌های نگاه رئالیستی در نظام بین‌الملل، میزان «قدرت نظامی» یک کشور، مولفه‌ای است که قدرت چانه‌زنی آن را در جریان مذاکرات، تنظیم معاهدات و قراردادها و ... بالا یا پایین می‌آورد. در چنین شرایطی جای بسی تعجب و البته تاسف دارد که امثال علی مطهری قدرت سخت جمهوری اسلامی ایران را تابعی از قدرت نرم ما در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی قلمداد می‌کنند، بنابراین اظهارات علی مطهری محصول یک «اشتباه لفظی» یا «عصبانیت مقطعی» نبوده و نیست، بلکه محصول وجود یک نگاه بازدارنده و خطرناک نزد برخی سیاستمداران کشور است.
بهتر است امثال آقای مطهری، ضمن تلاش برای شناخت دنیای امروز (تا آنجا که ذهن‌شان یاری می‌کند)، کمی بر تاثیر قدرت سخت و نظامی کشور روی رویکرد و رفتار دشمنان ایران تامل کنند. در دنیای امروز، «قدرت سخت» مکمل «قدرت نرم» نیز نیست، بلکه بر آن غلبه دارد و میان این دو، نوعی رابطه از بالا به پایین متصور است. نکته مهم‌تر اینکه، در شرایط بحرانی فعلی منطقه و با توجه به تهدیدات بالقوه و بالفعلی که علیه امنیت جهان اسلام و کشور وجود دارد، اظهاراتی از این دست پالس‌های امیدوارکننده‌ای را به بانیان ایجاد ناامنی در منطقه یعنی واشنگتن و برخی متحدان غربی و عربی آن مخابره می‌کند، آن هم در حالی که ایالات‌متحده آمریکا به واسطه ابراز اقتدار ایران اسلامی طی هفته‌های اخیر، بیش از پیش در مقابل کشورمان مستاصل به نظر می‌رسد. براستی چرا طرف مقابل باید احساس کند در سطوح قانونگذاری و تصمیم‌گیری ایران  بر سر توان موشکی کشورمان اختلاف‌نظر وجود دارد؟ آیا علی مطهری قدرت درک این موضوع حداقلی را دارد؟! بعید به نظر می‌رسد! اگر او چنین درکی داشت، در شرایط حساس کنونی به رسانه‌های معاند و ضدانقلاب مانند بی‌بی‌سی و آمدنیوز تنفس مصنوعی نمی‌داد.