پیش‌دستی ترامپ مقابل مولر

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهوری آمریکا داستان جلسه برج ترامپ را تغییر داد. «دونالد ترامپ» پذیرفته است که دیدار تابستان ۲۰۱۶ با یک وکیل مرتبط با دولت روسیه، برای دریافت اطلاعاتی در رابطه با رقیب انتخاباتی‌اش بوده، اما تاکید کرده که این اقدام «کاملا قانونی» انجام شده است.
«دونالد ترامپ» در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است که ملاقات‌هایی شبیه به آن‌چه رخ داد، «تمام مدت در سیاست انجام می‌شود.» رئیس‌جمهوری آمریکا با انتقاد مجدد از آنچه «خبررسانی جعلی» توصیف می‌کند می‌گوید «این دست از رسانه‌ها گزارش‌های کاملا ساختگی در مورد نگرانی من از ملاقات پسر فوق‌العاده‌ام، دونالد، در برج ترامپ منتشر کرده‌اند.» او گفته که اطلاعی از این دیدار نداشته است!
به گزارش آسوشیتدپرس منتقدان ترامپ به سرعت به داستان‌سرایی جدید ترامپ واکنش نشان دادند. تمامی جنجال‌ها از زمانی آغاز شد که ایمیل‌هایی میان پسر ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا و یک رابط از جانب دولت روسیه کشف شد که پیشنهاد ارائه اطلاعات مخرب علیه «هیلاری کلینتون»، رقیب ترامپ را می‌داد. این پیشنهاد اغواکننده مورد استقبال «دونالد ترامپ جونیور» قرار گرفته بود.
رئیس‌جمهوری آمریکا نوشت: این یکجانبه‌ترین «شکار جادوگر» در تاریخ کشور ماست. به نظر می‌رسد توئیت جدید ترامپ به دنبال گزارش‌های سی‌ان‌ان و واشنگتن پست بوده که او را نگران وضعیت قضایی پسرش دانسته بودند.


یک مشاور به واشنگتن پست گفت، رییس جمهوری آمریکا باور ندارد که پسرش آگاهانه قوانین را نقض کرده و ممکن است سهوا از پرونده مولر سر در آورده باشد. سی‌ان‌ان نیز به نقل از منبعی که با ترامپ در ارتباط است گزارش کرده که او در هفته‌های اخیرحملات خود را علیه «رابرت مولر» افزایش داده زیرا نگران آن است که تحقیقات این پرونده اعضای خانواده‌اش را درگیر کند.
«دونالد ترامپ» لحظاتی پس از انتشار توئیت جدیدش، دو توییت دیگر را نیز منتشر کرد و طی آن‌ها به تحقیقات مولر تاخت و بار دیگر این پرونده را تحقیقات « ۱۷ دموکرات عصبانی» خواند و پرسید چرا آنان اف‌بی‌آی یا وزارت دادگستری را تحت تحقیقات قرار نمی‌دهند؟
او در یکی از این توئیت‌ها نوشت: «چرا مولر و ۱۷ دموکرات عصبانی این دیدارها را با رویکرد پرونده‌ای ساختگی و همه دروغ‌هایی که در اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری مطرح شده، نمی‌بینند؟ این یک ‌طرفه‌ترین تحقیقاتی است که در تاریخ کشور صورت گرفته است. خوشبختانه همه حقایق سریعا افشا می‌شوند.»
ترامپ در توئیتی دیگر نوشت: «خیلی بد است که بخش گسترده‌ای از رسانه‌ها دروغ‌ها و فسادهایی را که در این تحقیقات صورت گرفته، گزارش نمی‌کنند. به همین دلیل است که به آن اخبار جعلی می‌گوییم!»
پیشتر گفته شده بود مسئولان ستاد انتخاباتی ترامپ با «ناتالیا وسلنیتسکایا»، وکیل روس در ماه ژوئن ۲۰۱۶ دیدار کرده‌اند. داستان جدید ترامپ با توضیحات ۱۳ ماه پیش او تفاوت دارد؛ زمانی که رئیس‌جمهوری آمریکا بیانیه‌ای را دیکته کرد اما به نام «دونالد ترامپ جونیور» پسرش تمام شد. در این بیانیه آمده بود: «ما در درجه اول بابت برنامه‌ای درباره حضانت کودکان روسی که سال‌ها پیش مورد استقبال و علاقه خانواده‌های آمریکایی قرار گرفت، گفت‌وگو کردیم.»
بنا بر اظهارات مطرح‌ شده در نشست کنگره آمریکا، در این ملاقات که در برج ترامپ در شهر نیویورک برگزار شد «دونالد ترامپ جونیور»، پسر ترامپ، «جرد کوشنر»، داماد او و «پل منافورت»، مدیر وقت ستاد انتخاباتی ترامپ، شرکت داشتند. کارشناسان می‌گویند که امکان دارد پسر ترامپ قوانین مالی مبارزات انتخاباتی را نقض کرده باشد. براساس این قوانین پذیرش هر چیز ارزشمندی از یک دولت خارجی یا ملت خارجی غیرقانونی است. واکنش مشتاقانه او به پیشنهاد اطلاعات درباره «هیلاری کلینتون» می‌تواند ناقض قانون توطئه باشد.
این دیدار پس از آن برگزار شد که وکیل روس وعده داد می‌تواند اطلاعات زیان‌باری در مورد «هیلاری کلینتون»، نامزد حزب دمکرات در انتخابات، در اختیار ستاد ترامپ قرار دهد.
وسلنیتسکایا این موضوع که تماس‌هایش با ستاد انتخاباتی ترامپ با هدایت دولت روسیه و در ارتباط با کرملین انجام شده را رد کرده ‌است. او به اعضای کنگره گفته «به‌شکل فردی و مستقل از هرگونه دولتی، عمل کرده ‌است.»
با این وجود دو هفته پیش خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد مدارکی را دیده که نشان می‌دهد این وکیل روس، با مقام‌های ارشد دولت روسیه روابطی به ‌مراتب نزدیک‌تر از آن‌چه مدعی شده، داشته ‌است.
پست توئیتری ترامپ، مستقیم‌ترین اشاره او به دلیل ملاقات تابستان ۲۰۱۶ در برج ترامپ به‌شمار می‌رود. هرچند پسر رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگران دلیل این دیدار -یعنی گردآوری اطلاعات زیان‌بار در مورد «هیلای کلینتون» را پذیرفته بودند.
ناظران در آمریکا استدلال کرده‌اند که اذعان تازه ترامپ دایر بر اینکه انگیزه آن دیدار کسب اطلاعات درباره کلینتون بود نشان می‌دهد که حرف قبلی او گمراه کننده بوده است. 
جنجال در ملاقات با روس ها 
در فصل کارزارهای انتخاباتی در آمریکا عادی است که سیاستمداران درباره حریفان خود به تحقیق بپردازند. با این حال کارشناسان می‌گویند که امکان دارد پسر ترامپ قوانین مالی مبارزات انتخاباتی را نقض کرده باشد. براساس این قوانین پذیرش هر چیز ارزشمندی از یک دولت خارجی یا ملت خارجی غیرقانونی است.
تیم ترامپ استدلال کرده است که پسر رئیس جمهور در آن ملاقات هیچ اطلاعات زیانباری درباره خانم کلینتون دریافت نکرد. «جی سکولو» یکی از وکلای ترامپ یکشنبه گفت که آن ملاقات ناقض هیچ قانونی نبود.
در حال حاضر «رابرت مولر»، بازرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا، در حال انجام تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا است. ترامپ هرگونه تبانی با روسیه را رد کرده‌است. «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز دخالت دولت خود در انتخابات را رد کرده ‌است. جامعه اطلاعاتی آمریکا می‌گوید دولت روسیه در انتخابات دو سال پیش دخالت کرده‌است. پل منافورت، رئیس پیشین ستاد ترامپ، در حال حاضر در دادگاه فدرال در ویرجینیا، به دلیل اتهام‌های بانکی و مالیاتی، تحت محاکمه قرار دارد.