اتحاد یهودیان و فلسطینیان علیه قانون <کشور یهود>



لاله مهرزاد
خبرنگار


نزدیک به یک ماه از تصویب قانون «کشور یهود» در پارلمان رژیم صهیونیستی می‌گذرد، اما هنوز خشم مسلمانان و حتی یهودیان ساکن سرزمین‌های اشغالی از این تصمیم فرو ننشسته ‌است. شنبه‌شب هزاران یهودی و مسلمان در تل‌آویو دست به برپایی تظاهراتی اعتراض‌آمیز زدند و خواستار لغو این قانون شدند.
به گزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری «یونایتدپرس»، آنچه تظاهرات شنبه شب میدان موزه تل‌آیو را منحصر به فرد و قابل توجه می‌کرد، اتحاد مسلمانان و یهودیان معترض بود که شمار آنها به 30 هزار نفر می‌رسید. آنها در کنار هم شعار می‌دادند، «تشکیل دولت یهود آپارتاید است.» در محل برپایی این تظاهرات نیز بنری بزرگ با عبارت «نه به قانون یهود، آری به مساوات»، نصب شده‌ بود. یکی از معترضان فلسطینی درباره همین رویداد کم نظیر به شبکه خبری «الجزیره» گفت: تا جایی که من به خاطر می‌آورم، این اولین باری است که یهودیان و فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی دوش به دوش هم برای یک درخواست واحد مبارزه می‌کنند. این لحظه بزرگی برای همه کسانی است که به دموکراسی و برابری انسان‌ها باور دارند. دان میری یک معترض یهودی نیز گفت: «اینجا سرزمین همه ماست. ما در کنار هم زندگی می‌کنیم و همه باید در سهم‌هایمان با هم برابر بوده، کار کنیم، درس بخوانیم و زندگی کنیم.»
 برافراشته شدن پرچم فلسطین
سازمان‌دهندگان این اعتراض پیش از برپایی آن تأکید کرده‌ بودند، معترضان هیچ پرچمی را حمل نکنند، با این حال بسیاری از معترضان که در بین آنها معترضان یهودی نیز دیده می‌شد، پرچم‌های فلسطین را در دست گرفتند. رویدادی که باعث خشم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شد. او در توئیتی با اشاره به به اهتزاز درآمدن پرچم فلسطین در قلب تل‌آویو نوشت: هیچ دلیلی بهتر از این برای نیاز ما به قانون تک قومیتی (قانون  کشور یهود) وجود ندارد. اما ما با افتخار به تکان دادن پرچم اسرائیل و با غرور به سردادن سرود ملی خود ادامه می‌دهیم.
با این حال خشم نتانیاهو واقعیت‌های موجود را در سرزمین‌های اشغالی تغییر نخواهد داد. روزنامه‌ هاآرتص دیروز نوشت: تظاهرات تل‌آویو و مشارکت هزاران نفر در آن همان چیزی است که زمانی عزمی بشاره، سیاستمدار مسیحی- فلسطینی از آن سخن گفته و خود را در موقعیتی مشابه مارتین لوترکینگ که به همراه 50 هزار سیاه‌پوست در واشنگتن‌دی‌سی تجمع کردند، همراه با 50 هزار فلسطینی در تل‌آویو دیده بود. اگر مارتین لوترکینگ را سیاه‌پوست‌ها در واشنگتن دی‌سی همراهی می‌کردند، اکنون فلسطینیان حاضر در تل‌آویو را یهودیان همراهی می‌کنند.
پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) سه هفته پیش لایحه «کشور یهود» را با 62 رأی موافق در مقابل 55 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع تصویب و به قانون تبدیل کرد. این قانون سرزمین فلسطین را کشوری یهودی که فقط به صهیونیست‌ها تعلق دارد، دانسته و حقوق شهروندی فلسطینیان را نادیده گرفته ‌است. این قانون همچنین توسعه شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی فلسطین را قانونی تلقی کرده و بر افزایش این شهرک‌ها تأکید کرده‌ است.
 حمله به کشتی‌های لغو محاصره غزه
در حالی که فلسطینیان اراضی 1948 در تل‌آویو علیه سیاست‌های تبعیض‌آمیز رژیم صهیونیستی دست به تظاهرات زدند، نظامیان این رژیم در آب‌های مدیترانه به کشتی‌های ناوگان لغو محاصره حمله کردند.