آزمون و کتاب‌های کمک آموزشی خط قرمز دوره ابتدایی

گروه اجتماعی: حذف آزمون مدارس سمپاد و مخالفت با برگزاری آزمون برای ورود به برخی مدارس و همچنین درگیر کردن خانواده‌ها از دوران ابتدایی برای کنکور سراسری از جمله مواردی است که در چند ماه گذشته مورد توجه وزارت آموزش‌وپرورش قرار گرفته است. موضوعی که البته با مخالفت‌هایی همراه بود و به نظر می‌رسد در مسیر حذف آزمون منافع برخی به خطر می‌افتد.
در همین باره، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه آزمون‌ها در دوره ابتدایی نشاط و سرزندگی را از کودکان ما گرفته است، گفت: دانش‌آموزان ما دوران شیرین کودکی‌شان را به سرعت پشت سر می‌گذارند، بدون اینکه هیچ لذتی از این دوران ببرند. کتاب‌های کمک آموزشی، بچه‌های ما را در مدرسه بیچاره کرده است و من به عنوان یک معلم که تا مدتی مسؤولیت وزارت آموزش‌وپرورش را دارم، وظیفه خود می‌دانم جلوی این موارد را بگیرم؛ این همان سوزنی است که تا آن را می‌زنیم، عده‌ای صدای‌شان در می‌آید.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بطحایی افزود: امسال در دوره ابتدایی آزمون‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی را حذف و آن را بخشنامه کردیم، همچنین بازرسان ویژه‌ای را برای اجرای این کار در نظر گرفتیم تا از مهرماه به طور مستمر مدارس را کنترل کنند.
برخورد با مدیران متخلف


وزیر آموزش‌وپرورش افزود: در دوره ابتدایی این سیاست بی‌برو برگرد وزارت آموزش‌وپرورش است؛ اگر در مدرسه‌ای مشاهده کنم و گزارش به من برسد که آزمون‌هایی برگزار می‌شود و کتاب‌های کمک‌آموزشی به بهانه آماده کردن بچه‌ها برای مدارس خاص با دانش‌آموزان کار می‌شود، آن مدیر را شخصا لغو ابلاغ خواهم کرد. وی تصریح کرد: این سیاست بی‌بروبرگرد آموزش‌وپرورش در قبال تأمین محیط بانشاط برای دانش‌آموزان است، باید این سختی‌ها را پشت‌سر بگذاریم و سوزن‌ها را بخوریم تا نظام آموزش‌وپرورش و دانش‌آموزان نشاط پیدا کرده و از این خمودی نجات پیدا کنند. بطحایی با اشاره به اینکه بچه‌های ما و بویژه دختران ناهنجاری‌های قامتی دارند، اظهار داشت: اگر راه رفتن‌شان را نگاه کنید می‌بینید با سختی راه می‌روند و تست‌ها و آزمون‌هایی وجود دارد که به بچه‌ها روی یک خط راه رفتن را می‌آموزد، بچه‌های ما از حیث هوشی سالم هستند اما چون مهارت‌های بدنی را کار نکرده‌ایم، مشکل دارند، البته ده‌ها مهارت داریم و من یک مدل را مثال زدم. وزیر آموزش‌وپرورش افزود: ما بر اساس سند تحول، تربیت را در حیطه‌های گوناگون کار نکرده‌ایم و فقط و فقط به بچه‌ها می‌گوییم حفظ کنید و آن را ارائه دهید و برای این بچه تشویق در نظر می‌گیریم، همین بچه‌ای که در مهارت‌های زندگی نمره صفر می‌گیرد؛ صحبت کردنش صفر است و اگر از وی سوالی بپرسیم توانایی پاسخ دادن ندارد.
انتقاد از کاهش سهم پرورشی!
وزیر آموزش‌وپرورش همچنین در پاسخ به این سوال که چرا بخش پرورشی کمرنگ شده است و آیا کمرنگ شدن حضور معلمان تربیتی که اکثرا یک جنس انقلابی و مذهبی داشتند اثر منفی روی تربیت نسل آینده انقلاب نخواهد گذاشت، گفت: آموزش‌وپرورش حساس است، نه فقط مربیان تربیتی بلکه همه معلمان ما معلمان انقلابی و متدین هستند و البته مربیان تربیتی به جهت مأموریت خاص در حوزه پرورشی به نوعی درگیری‌های بیشتری با فعالیت‌ها دارند. در یک جمله این موضوع را تایید می‌کنم که سیطره حوزه ‌شناختی بویژه دانش و سطح حافظه محوری که سطحی‌ترین سطح دانش است در برنامه‌های آموزشی و پرورشی ما باعث شده است فعالیت‌های پرورشی بشدت رنگ ببازد و کم‌رنگ شود، به تبع آن هم کار مربیان و مشاوران متأسفانه کاهش پیدا کرده است. بطحایی گفت: برای سال تحصیلی پیش رو در مهر 97 تلاش می‌کنیم بخشی از این مشکل را کاهش دهیم اما عامل اصلی و مهم در این اشکال این است که در آموزش عمومی بویژه در دوره ابتدایی و متوسطه اول سهم پرورشی کم شده است و آن را بتدریج باید افزایش دهیم.
تأکید بر اجرا شدن سند تحول
سیدمحمد بطحایی در پایان با بیان اینکه مدل اداره وزارت آموزش‌وپرورش باید تغییر کند، اظهار داشت: تا زمانی که با روش 40 سال قبل وزارتخانه را اداره کنیم (که البته ممکن است این حرف من برای خیلی‌ها خوش نیاید) خزانه کشور به هیچ عنوان نمی‌تواند روزی را ببیند که معلمی بدون شغل دوم وجود داشته باشد، بنابراین باید کارهایی انجام دهیم که یکی از آنها سند تحول است، بخش‌هایی از سند تحول ناظر بر اداره آموزش‌وپرورش است و به سمتی می‌رود که اتلاف را در فضای آموزشی و استفاده از نیروی آموزشی کاهش دهیم؛ بحثی که هرازگاهی درباره اقتصاد آموزش‌وپرورش به میان می‌آید را مورد توجه قرار دهیم تا بتوانیم از ظرفیت‌ها بهره‌وری داشته باشیم.