رئیس جمهور: قیمت ارز سامانه نیما کاهش خواهد یافت

رئیس جمهور گفت: مشکل اقتصاد با بگیر و ببند حل نمی شود، هر چند ممکن است در جایی لازم باشد. روحانی با بیان این که ارز باید با قیمت متعادل در اختیار تولیدکنندگان و واردکنندگان قرار بگیرد، پیش بینی کرد:  به استناد مولفه های اقتصادی، قیمت ارز حتماً از قیمتی که امروز در سامانه نیما هست، پایین‌تر خواهد آمد.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت با بیان این که امروز نیازمند آرامش در بازار هستیم افزود: دولت باید به مردم کمک کند و مردم هم باید به دولت کمک کنند. در این شرایط ممکن است عده‌ای هم سوء استفاده و تخلف کنند. باید با افرادی که متأسفانه منافع ملی و آینده کشور و هم‌نوعان خودشان را در نظر نمی‌گیرند، برخورد کرد. با کسی که فساد می‌کند، باید برخورد کرد. خواهش اول من این است که اول برخورد کنیم، عادلانه قضاوت کنیم، اگر به نتیجه رسیدیم، مجازات او را اعمال کنیم و بعد خبر آن را اعلام کنیم.
روحانی با طرح این سوال که چرا به عکس کار می‌کنیم؟ گفت: اول اعلام می‌کنیم که مثلا افرادی را گرفتیم و بستیم و چه کار کردیم و چه کسی را گرفتیم، چه کسی را می‌گیریم و چه کسی را خواهیم گرفت! با هر کس در این کشور تخلف و فساد کرده باید برخورد شود. این وظیفه ذاتی نیروهای انتظامی و امنیتی و قضایی است که با متخلفان برخورد کنند اما تبلیغات باید بعد از عمل باشد، به خصوص آن جا که حیثیت و آبروی مردم در میان است.
رئیس جمهور افزود: باید بدانیم امروز مشکل اول در کشور، مشکل اقتصادی است. مشکل اقتصادی با بگیر و ببند حل نمی‌شود. ممکن است بگیر و ببند در گوشه‌ای لازم باشد اما اساس آن است که باید فضا آرام شود و مردم به آینده اعتماد پیدا کنند. باید مردم بدانند آینده بدی در انتظار آن ها نیست. اگر چیزی موجب نگرانی آن هاست، آن نگرانی را برطرف کنیم.رئیس جمهور تصریح کرد: امروز هدف ارتقا و افزایش تولید و صادرات است. هدف امروز این است که مواد اولیه تولید را تامین کنیم. بانک مرکزی طبق دستور دولت، تمام درآمد صادرات غیرنفتی را برای عرضه به سامانه نیما اختصاص داده است، تا همه تولیدکنندگان و آن هایی که مواد لازم یا ضروریات زندگی مردم را وارد می‌کنند، بتوانند از این ارز استفاده کنند.روحانی خاطرنشان کرد: این ارز باید با قیمت متعادل در اختیار تولیدکنندگان و واردکنندگان قرار بگیرد. قیمت ارز حتماً از قیمتی که امروز در سامانه نیما هست، پایین‌تر خواهد آمد. همه عوامل و مولفه‌های اقتصادی این را می‌گوید. مردم باید بدانند برای تمام ارز مورد نیاز واردات و تولید آن ها یک قیمت تقریبی متعادل، با نوسان قیمت در حد ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان وجود دارد که بر آن مبنا بتوانند زندگی و کار خود را تنظیم کنند.وی ادامه داد: اگر مردمی هستند که در این قضیه تحت فشار قرار می‌گیرند، حتماً باید به آن ها کمک کنیم و کمک خواهیم کرد.