دلواپسان جا زدند؛ اين بار انكار

آرمان- مطهره شفیعی: واکنش‌ها به تجمعی که به نام طلاب قم در مدرسه فیضیه این شهر و پلاکاردی که محتوای تهدیدی داشت روز گذشته ادامه پیدا کرد. رسوایی بزرگی که تابلوی تهدیدآمیز در تجمع روز پنجشنبه طلاب در مدرسه فیضیه قم برای برگزارکنندگان و برنامه‌ریزان این تجمع به وجود آورد این سوال را هم در ذهن‌ها برجسته کرد که استخر مورد اشاره این تابلو که آن را به فرح پهلوی منتسب کرده در کجا بوده؟ پاسخ این است که ملکی که استخر محل جان باختن آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در آن قرار دارد، هیچ ربطی به فرح نداشته و یکی از املاک مصادره‌ای بود که در زمان مصادره نیز استخری در آن وجود نداشت. این استخر بعدها ساخته شد. تابلویی که در تجمع فیضیه قم در دست یک طلبه بود و رئیس‌جمهور روحانی را به مرگ تهدید می‌کرد حاوی این عبارت بود: «ای آنکه مذاکره شعارت- استخر فرح در انتظارت»! این پلاکارد تنها از جنبه تهدید مورد بررسی قرار نگرفت چنان‌که دیروز مهراب قاسم‌خانی نویسنده سینما و تلویزیون شوخی جالبی با جمله معروف روی پلاکارد یکی از طلاب، انجام داد. مهراب قاسم‌خانی در اینستاگرام نوشت: «نه کارى به تهدید واضح معنى شعر دارم، نه به...، نه حتى به نوشته روى چوب پلاکارد که نشون میده یه جریان فکرى سازمان یافته پشتشه... مشکلم اینه که واقعا این عزیزان بعد از مراسم این پلاکاردا رو می‌پیچوندن می‌بردن خونه؟ آخه پلاکارد به چه درد آدم می‌خوره تو خونه؟ حالا اصلا گیریم که این عزیزان به هر دلیلى نیاز به پلاکارد داشتن، اون سازمانى که اینا رو حمایت و پشتیبانى کرده چرا آبروریزى میکنه؟ دو تا تیکه چوب و یه ورق کاغذه دیگه... جریان مخوف فکرى که اینقدر خسیس نمیشه».
دلواپسان و تلاش برای ماستمالی
قابل پیش‌بینی بود که دلواپسان بلافاصله به ماستمالی آنچه می‌پردازند که در قم رخ داده و آنان را به زیر انبوهی از سوالات برده است. دیروز فارس نقش توجیه‌گری تابلوی مورد مناقشه را ایفا کرد و برای تطهیر دلواپسان به علی مطهری انتقاد کرد. این خبرگزاری نوشت: «چند روز قبل در مدرسه فیضیه شاهد تجمع باشکوه اساتید و طلاب حوزه علمیه قم در حمایت از فرمایشات اخیر رهبر انقلاب و اعتراض به مشکلات اقتصادی کشور با عنوان روحانیت همدرد و همراه مردم بودیم. این مراسم در فضایی کاملا منطقی و بدون هیجان، برای همدردی حوزویان با مشکلات معشیتی مردم، مطالبه و پیگیری حل این مشکلات از سوی سران سه قوه برگزار شد. اما این مراسم یک حاشیه داشت که سریع رفع شد. در ابتدای مراسم دو نفر از افراد حاضر در جلسه، تابلویی با شعار «ای که مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت» در دست گرفتند که بلافاصله توسط افراد برگزار کننده جلسه مورد برخورد قرار گرفت و آن تابلو پاره و جمع‌آوری شد. حتی سخنران اولیه جلسه از تریبون اعلام کرد که با شعارهای انحرافی تجمع را به حاشیه نبرید. اما همان تابلو باعث شد برای این تجمع باشکوه حاشیه سازی شود و آقای علی مطهری حرف‌های نامناسبی را خطاب به حوزه علمیه قم وطلاب و اساتید محترم آن نثار کند. حالا یک طلبه آن تابلو نابجا را میان هزاران طلبه شرکت کننده در این تجمع با شکوه در دست گرفته، آیا عقلانی است این تجمع که در مورد مساله بسیار مهم معیشت برگزار شده بود را تحت‌الشعاع قرار دهید؟ شما فرمودید شعارهای انحرافی توسط طلاب سر داده شد، چطور دو تابلو انحرافی در جلسه که درهمان لحظات اولیه پاره شد را تعبیر به‌ سر دادن شعار‌های انحرافی کردید، آیا این امر دروغ و تهمت نیست؟»
روایت یک اصولگرا


در راستای آنچه در قم رخ داد که نمود بارز وحدت شکنی بود ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید.
روز پنجشنیه تجمع طلاب قم در انتقاد به وضعیت اقتصادی برگزار شد که دارای حاشیه‌های زیادی بود. تصور نمی‌کنید شکل‌گیری چنین فضایی با شعار وحدتی که نیاز جامعه است منافات دارد و بر خلاف توصیه‌های بزرگان کشور برای همراهی و کمک به دولت است؟
همواره به این موضوع طی چند ماه گذشته تاکید داشتم در حال حاضر وظیفه تمام نیروهای سیاسی جامعه از هر جناح و تفکری که باشند، حمایت جدی و کامل از دولت است. این موضوع بسیار مهم است و باید از دولت حاضر کاملا حمایت کرد تا به‌خوبی بتواند وظایف خود را انجام دهد. در شرایط کنونی فقط یک دولت قوی می‌تواند از بحران‌ها عبور کند نه یک دولت ضعیف بنابراین این گونه انتقادهای تند نباید صورت بگیرد بلکه باید به دولت برای عبور از شرایط کنونی کمک کرد.
یعنی معتقدید منتقدان باید در چنین شرایطی سکوت کنند؟
خیر؛ ما نمی‌توانیم در جامعه به‌صورت یک جانبه بگوییم تمام افراد منتقد سکوت کرده و در مقابل این موضوع که دولت کاری انجام نمی‌دهد اعتراضی نکنند. بیش از 2ماه است که قاطبه اقشار مردم و نمایندگان در مجلس از رئیس‌جمهور درخواست می‌کنند تا تیم اقتصادی خود را تغییر دهد، اما ایشان چنین نمی‌کند. نمی‌توان گفت که تمام منتقدان سکوت کنند و آقای رئیس‌جمهور کاری را که باید انجام دهد، انجام ندهد. این شرایط شرایط برابر نیست، ما از یک طرف دولت را باید حمایت کنیم و از طرفی هم دولت باید یک دولت پویا، فعال و متناسب با شرایط زمان باشد. دولت نمی‌تواند به همان رویه گذشته ادامه دهد و به منتقدان بگوید که سکوت کنند. نباید فراموش کرد منتقدان به هیچ وجه نباید انتقادهای تند و جهت‌دار چه در این زمان و چه در زمان‌های دیگر انجام دهند، زیرا موضوع با ادبیات، رفتارها و نوشته‌های تند اصلا مناسب نیست.
برخی در مورد اتفاقات روز پنجشنبه قم عنوان کردند آنچه رخ داد توهین به قشر روحانیت بود. به نظر شما چنین بود؟
بخشی از این افراد روحانی بودند پس نمی‌توان این موضوع را به تمام روحانیت نسبت داد. اگر تعدادی از دانشجویان در یک دانشگاه، شعارهای تند سر دهند آیا می‌توان اذعان کرد آنها به کل دانشگاهیان توهین کردند؟ بنابراین تعدادی از طلاب در این تجمع شرکت داشتند که همه آنها از سراسر کشور هم نبودند.
برگزاری چنین تجمعی با حواشی که داشت لازم بود؟
من این تجمع را نمی‌پسندم و به نظر من کار ناصحیحی است، اما در این موضوع که این تجمع توهین به کل روحانیت بوده هم شیطنتی در آن لحاظ شده است. واکنش‌های لازم به این موضوع انجام شد و فردی از سیاسیون حتی سیاسیون جناح منتقد این تجمع را تایید نکردند، اگر می‌خواهیم جامعه‌مان حتما یک جامعه آرامی باشد نباید بگوییم مخالفان دولت بودند، زیرا مخالفان دولت همگی این جریانات و شعارها را تایید نکردند حتی به این تجمع انتقاد هم داشتند.