اعتراض‌ها به پلاکاردها و شعارها در تجمع طلاب قم از آیات عظام تا نهادهای نظامی بالا گرفت

آیت‌اله مکارم شیرازی: فاجعه بود
سپاه پاسداران دخالت این نهاد در تجمع طلاب قم را تکذیب کرد
همدلی| سیاسی- روز پنجشنبه تجمعی در مدرسه فیضیه قم با هدف اعتراض به سیاست‌های دولت برگزار شد که وجود یک تابلو با مضمونی تهدیدآمیز نسبت به رئیس جمهور، توجه بسیاری از کاربران فضای مجازی را جلب کرد. شرکت‌کنندگان در این اعتراض «علما، اساتید و طلاب» و موضوع آن «مطالبه عدالت اقتصادی» اعلام شده بود. این تجمع، به خصوص شعارها و پلاکاردهای آن با حاشیه‌های زیادی همراه بود که واکنش به آن در فضای مجازی و رسانه‌ها همچنان ادامه دارد.
بخشی از شعارهای حاضران در این تجمع به مخالفت با دولت حسن روحانی و پشتیبانی او از حل معضلات کشور از طریق مذاکرات مربوط می‌شد. بر یکی از پلاکاردها با کنایه به دوران تحصیل روحانی در انگلیس و استفاده نمادین او از «کلید» در مبارزات انتخاباتی سال ۹۲ نوشته شده: «محصل انگلیس، مذاکره کلید نیس». بر پلاکارد دیگری که بحث و جنجال بر سر آن پس از دو روز همچنان فروکش نکرده چنین نوشته بود: «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت». گویا منظور از استخر فرح استخری منسوب به فرح پهلوی است که البته بعدا نسبت این استخر با او تکذیب شد. این استخر در مجموعه سعدآباد است که اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام ۱۹ دی ماه ۹۵ در آن از دنیا رفت.


تجمع ذکر شده و شعارهای آنها به حدی مسئله ساز شد که صدای همه را درآورد و مورد واکنش بسیاری از کاربران فضای مجازی و همچنین مقامات رسمی و آیات عظام شد. آیت‌الله ناصر مکارم شیرازى درباره‌ این گردهمایى در مدرسه فیضیه بیانیه‌ای صادر و ضمن محکومیت آن، از حضور سپاه پاسداران در این تجمع انتقاد کرد که سپاه پاسداران نسبت به انتقادات آیت‌الله مکارم شیرازی واکنش نشان داد و مجبور شد بیانیه‌ای صادر کند.آیت الله مکارم شیرازی در این بیانیه تاکید کرد که بدون شک حادثه‌اى که در مدرسه فیضیه کانون حوزه علمیه در چند روز پیش رخ داد به تمام معنا یک فاجعه بود.
بیانیه آیت‌الله مکارم‌شیرازی
بسم الله الرحمن الرحیم
توهین به حوزه علمیه در کانون حوزه علمیه
حادثه‌اى که در مدرسه فیضیه کانون حوزه علمیه در چند روز پیش رخ داد به تمام معنا یک فاجعه بود. متاسفانه جمعى از طلاب و اساتید محترم را به آنجا دعوت کرده بودند تا درباره مسائل اقتصادى مردم صحبت کنند. سپس ورق برگشت؛ گوینده‌اى را که هیچ اطلاعى از وضع حوزه‌هاى علمیه شیعه نداشت، دعوت کرده و بدترین اهانت‌ها را به حوزه علمیه و مراجع شیعه کرد و پلاکاردى را در دست گرفتند که رئیس‌جمهور محترم را تهدید به مرگ مى‌کرد و اعتراف ضمنى به مطالب دیگرى داشت.
آیا صحیح است در کانون حوزه علمیه این‌گونه سخنان گفته شود؟
حوزه علمیه‌اى که محل پرورش امام، بنیانگذار انقلاب اسلامى و رهبر انقلاب بوده است. حوزه علمیه‌اى که بیشترین شهیدان را نسبت به سایر مردم تقدیم انقلاب نموده. حوزه علمیه‌اى که در سال ده‌ها هزار نفر براى تبلیغ به اقصى نقاط در داخل یا خارج کشور براى دفاع از اسلام و مذهب اهل‌بیت(علیهم السلام) مى‌فرستد.
حوزه علمیه‌اى که در سال صدها کتاب برگزیده درباره علوم اسلامى و مسائل مورد نیاز مردم و مسائل اقتصادى و سیاسى مى‌نویسد و منتشر مى‌کند.
حوزه علمیه‌اى که مراجع آن هزاران مدرسه، مسجد، خانه عالم و مراکز خیریه در نقاط محروم کشور ساخته‌اند.
مسئولان محترم حوزه علمیه باید روشن سازند که این برنامه زیان‌بار با اجازه چه کسى صورت گرفته و مسئولین محترم سپاه نیز روشن سازند، آیا با اجازه آنها گروهى از سپاهیان در این برنامه شرکت داشته‌اند.
به هر حال، در شرایط حساسى که در آن قرار داریم، تضعیف حوزه علمیه و مرجعیت و تهدید رئیس‌جمهور بر اساس چه ضابطه‌اى بوده؟ آیا همه اینها آب به آسیاب دشمن ریختن نیست؟! اگر گروهى از طلاب و اساتید مى‌خواستند نسبت به برنامه‌هاى اقتصادى انتقاد کنند، مانعى نداشت که با بیان منطقى سخنان خود را بازگو کنند و راه‌کار برون‌رفت نشان دهند، چه کسانى دستور داشتند افتخارات شیعه را به این آسانى زیر سوال ببرند و دشمن را که گفته تا مرجعیت و عاشورا در میان شیعیان وجود دارد، نفوذ در انقلاب اسلامى ممکن نیست، خوشحال کنند. خداوند همه ما را به راه راست هدایت فرماید.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
قم ـ ناصر مکارم شیرازى
وزیر کشور پاسخ دهد
ازسوی دیگر نماینده تهران خواستار توضیح وزیر کشور در خصوص تجمع طلاب در قم شد. مصطفی کواکبیان در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: این سوال از وزیر کشور مطرح است که آیا تجمع طلاب قم مجوز قانونی داشت یا خیر چون مراجع تقلید نیز به این اقدام انتقاد داشتند که عده‌ای با پلاکاردهایی در این تجمع دولت را تهدید و به آیت‌الله هاشمی توهین کردند.
سپاه دست نوشته‌های اخیر در تجمع طلاب قم را به شدت محکوم کرد
در واکنشی دیگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای با محکومیت شدید برخی شعارها و دست نوشته‌ها در تجمع اخیر طلاب و روحانیون در مدرسه فیضیه قم، هرگونه دخالت این نهاد درفرایند برگزاری مراسم را تکذیب کرد.
در این بیانیه با اشاره به انتساب برخی حواشی  تجمع پنج شنبه ۲۵ مرداد ماه ۹۷ طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه در مدرسه فیضیه قم به سپاه، تصریح شده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با محکومیت شدید برخی شعارها ، دست نوشته‌ها و پلاکاردهای تجمع اعتراضی روحانیون و طلاب در قم، هرگونه دخالت این نهاد درفراخوان ، دعوت سخنران و برگزاری این مراسم که بر اساس قرائن و شواهد موجود به صورت خودجوش برپا شده است را تکذیب و اعلام می دارد«سپاه هیچگونه برنامه‌ای برای حضور کارکنان خود در این مراسم نداشته است».
 این بیانیه افزوده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همانگونه که در بیان فرماندهان و مسئولان ارشد و نیز مواضع رسمی خود اعلام داشته است،  با نصب العین قرار دادن منویات و رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی وفرماندهی کل قوا امام خامنه ای عزیز(مدظله العالی) ، حمایت ، همکاری و کمک به دولت محترم برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را فریضه ای غفلت ناپذیر  دانسته و همه امکانات و ظرفیت‌های خود را در این مسیر مبارک بسیج کرده است.
این بیانیه در پایان با تکریم جایگاه والای مرجعیت و تاکید بر اهمیت و ضرورت حفظ حرمت و احترام مراجع عظام ‌تقلید، حفظ وحدت و یکپارچگی ملی را عامل سربلندی ایران اسلامی برای عبور از شرایط خطیر کنونی قلمداد و خاطرنشان کرده است: پاسداران انقلاب اسلامی و آحاد ملت شریف، مومن و انقلابی ایران بر اساس باورهای دینی و معرفتی و آموزه های تاریخی خود هرگز اجازه نخواهند داد عده ای  با خروج از موازین شرعی و اخلاقی  و بازی کردن در زمین معاندین نظام اسلامی ، اسباب نگرانی و آزردگی خاطر شریف مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه را فراهم سازند.
واکنش آیت‌الله نوری‌همدانی به حادثه فیضیه
آیت‌الله نوری‌همدانی از مراجع تقلید شیعه گفت: بخشی از سخنان سخنران و بعضی از شعارها نادرست و موجب تاسف بود و اجازه نخواهیم داد کسی خدمات مراجع و علمای بزرگ و حوزه علمیه را زیر سوال ببرد و از مسئولان محترم حوزه می‌خواهم که سریعا موضوع پیگیری شود.آیت‌الله نوری‌همدانی صبح دوشنبه در مشهد مقدس ضمن اظهار تاسف از بعضی مطالب و شعارهای تجمع طلاب در مدرسه فیضیه گفت: در شرایط فعلی کشور نیاز به تفکر و کمک برای حل مشکلات مردم دارد و این تجمع هم ظاهرا برای همین موضوع بود اما چطور می‌شود کسی بیاید سخن بگوید و حوزه علمیه و خدمات علماء و مراجع را زیرسوال ببرد.
سخنگوی امنیت ملی نیز ورود کرد
علی نجفی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی تجمع اخیر طلاب حوزه علمیه قم از سوی وزارت اطلاعات شد.این نماینده مجلس اظهار کرد: طبیعتا فعالیت‌های سیاسی و اعلام نظرات مواضع و دیدگاه‌ها باید مبتنی بر قانون و چارچوب‌های شناخته شده رسمی باشد و هر گونه حرکت و اقدامی خارج از ضوابط قانونی به نفع کشور و فعالیت‌های قانونی سیاسی نیست.
خواسته‌ علی مطهری
 همچنین علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در یادداشتی در «ایسنا» با اشاره به تجمع حوزه علمیه و سردادن برخی شعارها در این تجمع خواستار پیگیری این موضوع از سوی وزارت اطلاعات شد. این شعار می‌تواند سرنخی برای نحوه فوت آن مرحوم باشد که برای بسیاری از اذهان به‌صورت یک معما باقی مانده است. در بخشی از این یادداشت آمده است: در واقع مفهوم این شعار این است که آقای رئیس‌جمهور، ما همان‌طور که سر آقای هاشمی را زیر آب کردیم سر تو را هم زیر آب خواهیم کرد. وزارت اطلاعات باید این موضوع را پیگیری و نتیجه را به اطلاع ملت برساند.