سخنی با همراهان همیشگی روزنامه



خانواده مطبوعاتی «ایران» از ابتدای انتشار تا به امروز که 24 بهار از آن می‌گذرد، با این باور پیش رفته است که محصولات فرهنگی از روزنامه تا کتاب با قیمتی مناسب در سبد خرید خانواده‌های ایرانی بنشیند و شهروندان مشتری کالاهای فرهنگی در تأمین این نیازهای خویش فشار و مضیقه‌ای بر دوش شان حس نکنند.  در این مسیر کوشیدیم به دور از  نگاه‌های اقتصاد زده، مطبوعات و رسانه را یک نهاد فرهنگی ببینیم نه بنگاه اقتصادی. سرمایه اصلی ما در پیگیری این تفکر و پیمودن این مسیر سخت، اعتماد مخاطبان بوده است و با همین سرمایه چرخ اقتصادی «ایران» بیش از دو دهه بر محور فروش روزنامه و جذب آگهی‌ها چرخیده است.
در همه سال هایی که گذشت، «ایران» در قیاس با همقطاران مطبوعاتی، کمترین تغییر را در نرخ فروش انجام داد. عزم آن داشتیم سال 97 نیز بر روال نرخ سال های پیش روزنامه را به دست مخاطبان در اقصی نقاط کشور برسانیم. اما عوامل و شرایط اقتصادی تقدیر دیگری را رقم زد. یقین داریم مخاطبان آشنای «ایران» بر این واقعیت علم و اشراف دارند که تلاطم‌های اقتصادی بیش از هر جا بر عرصه فرهنگ سرشکن شده است به گونه‌ای که در چند ماه اخیر، هزینه انتشار روزنامه از هزینه چاپ تا کاغذ و توزیع چند برابر شده است.


با توجه به اینکه روزنامه «ایران» هزینه‌های خود را از راه درج آگهی و فروش روزنامه کسب می‌کند، خانواده «ایران» در مواجهه با این وضعیت ناخواسته از میان پیشنهادها و گزینه‌های مختلف نظیر کاهش و حذف صفحات، کوشید راهی برگزیند که لطمه‌ای بر محتوا و کیفیت روزنامه وارد نشود. زیرا اعتقاد راسخ ما این است که کاستن از محتوای روزنامه و حذف هر کدام از صفحات آن مفهومی جز نادیده گرفتن و حذف صدای بخشی از مخاطبان ندارد.
بنابراین، تصمیم «ایران» برای تغییر قیمت، تصمیمی ناگزیر و ناخواسته در وضع و احوال اقتصادی است. «ایران» از روز شنبه سوم شهریور در تهران و استان البرز به قیمت هزار تومان و در سایر استان‌ها ٥٠٠ تومان عرضه می‌شود. اطمینان داریم در این مرحله نیز مخاطبان آشنا و همراهان 24 ساله «ایران» با درک ملموسی که از آثار تلاطم‌های اقتصادی بر صنعت رسانه دارند، خانواده مطبوعاتی ما را در برداشتن گام‌های بلندتر و راسخ‌تر یاری خواهند کرد.
مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران