«پیشگامان کویر» با کدام پشتوانه مدعی انتقال آب به یزد شده‌ است؟

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: مدیر عامل یک شرکت تعاونی، در یک نشست خبری؛ بزرگوارانه اعلام می‌کند: «اگر دیگران نمی‌توانند، ما آب را به یزد منتقل خواهیم کرد»! پروژه انتقال آب از دریای عمان یا خلیج فارس، پروژه‌ای است چند هزارمیلیارد تومانی که بدون پشتوانه‌ها‌ی دولتی و نیز بسیاری از تضمین‌های موردنظر عملا از عهده بزرگترین و خوشنام ترین هلدینگ‌هایی که در این زمینه، سوابقی چند ده ساله دارند نیز خارج است.
تیتری که بر صفحه نخست رسانه‌های محلی نشسته، انبوهی از سوالات و ابهامات را به دنبال داشته که مختصراً بدان اشاراتی خواهیم داشت:
سوال نخست:
«پیشگامان» در قبال این کار دقیقاً چه انتظاراتی از دولت خواهد داشت؟ این سوال از آن جایی مطرح می‌شود که یکی از شرکت‌هایی که او نیز مدعی انتقال آب به یزد بود، در یکی از بندهای تفاهم‌نامه پیشنهادی، صراحتاً عنوان کرده بود که دولت باید تضمین کند 50 درصد از آب انتقالی به یزد را نه بعد از شیرین سازی و قابل شرب شدن که پیش از آن خریداری کند؛ تضمینی که نه تنها دولت بدان توجهی نخواهد کرد بلکه مجلس نیز چنین اجازه‌ای را به دولت نخواهد داد!


حال این ابهام به وجود می‌آید که وقتی یک شرکت خصوصی که در قالب تعاونی، بخش اعظمی از سرمایه در گردش خود را از راه فروش سهام بدست می‌آورد (سهامی که شنیده شده سودهایی بالاتر از موسسات مالی به سپرده‌گذاران خود می‌پردازد) چگونه می‌خواهد چنین نقدینگی هنگفتی را تامین کند؟ آیا سهامداران این شرکت حق دارند از هم‌اکنون نگران سپرده‌ها‌ی خود باشند که به سرنوشت سپرده‌ گذاران موسسات مالی ـ اعتباری دچار نشوند؟! بدیهی است در این خصوص کارشناسان مالی بهتر می‌توانند نظر بدهند.
سوال دوم:
شرکتی که بدون تجربه و داشتن امکانات و زیرساخت‌ها‌ی مورد نظر به ناگاه سینه سپر می‌کند که می‌خواهد مجری طرح انتقال آب به یزد باشد،
آن هم با کیفیتی که بزرگان این رشته و حوزه می‌دانند؛ در جهت تنویر افکار عمومی و شفافیت سازی، برپایه سوابق کدام موفقیت در طرح‌ها‌ی ملی و بین المللی می‌خواهد وارد پروژه‌ای شود که بزرگترین هلدینگ‌ها‌ نیز با احتیاط با آن برخورد می‌کنند؟
شرکتی که کمتر از یک سال شانه از زیر بار یک هواپیمای استیجاری خالی کرد، شرکتی که پروژه بندر خشک آن هنوز ذره‌ای نشانه‌ که ملموس جامعه باشد از خود بروز نداده و بالاخره شرکتی که تنها از راه فروش پهنای باند، تبلیغات محیطی و سهام فروشی! روزگار می‌گذراند چگونه در جمع رسانه‌ای‌های یک استان که نیاز اول و آخرش آب است، دم از انتقال آب در قالب طرحی 50 هزار میلیاردتومانی می‌زند؟
سوال سوم:
پاسخ شرکت قطعاً از پیش مشخص است؛ پول‌ها‌ و سرمایه‌ها‌ی خرد مردم! اما مگر سود موردنظر چقدر است؟ چه میزان به اجرایی شدن این طرح ایمان دارند؟ از دولت‌ها‌(قطعاً این طرح از عمر یک دولت بیشتر زمان می‌برد) چه انتظاری دارند؟
سوال چهارم:
شرکتی که مدعی انتقال آب به یزد است باید پیشگام در بسیاری از مسائل باشد، از جمله پیشگام در شفاف سازی! از همان زمان که بین مدیر عامل این شرکت و یکی از نزدیکان نماینده اردکان مسائلی در رسانه‌ها مطرح شد همیشه این سوال مطرح بوده که بعد از آن جریان چرا به یکباره «پیشگامان» از بانکداری و صنعت بیمه کنار کشید؟ این سوال مطرح بوده که این حجم حرف و حدیث برای چیست؟ حالا که بحث انتقال آب به یزد پیش آمده، آیا «پیشگامان» حاضر است میزان دارایی‌ها، مطالبات، میزان سهام فروخته شده، سودهایی که می‌پردازد، سهامداران اصلی، بدهی‌ها‌ی احتمالی و... را رسانه‌ای کند؟ (آفتاب یزد آمادگی دارد تمامی مطالب بالا را در بهترین حالت ممکن بدون هیچ هزینه‌ای منتشر نماید)
سوال پنجم:
شاید بی‌ربط باشد اما بد نیست اگر این شرکت اعلام کند که در مجموعه خود افراد دوتابعیتی حضور دارند یا خیر؟