چی میزنی آقای بولتون؟

آفتاب یزد- گروه سیاسی: کمتر از سه ماه تا انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۱۸ آمریکا زمان باقی است؛ انتخاباتی که برای ترامپ و یارانش در کاخ سفید حکم مرگ و زندگی را دارد، زیرا در صورت پیروزی اکثریت جمهوری خواهان در کنگره، دیگر دموکرات‌ها قادر نخواهند بود که نامزدهای انتخابی ترامپ را رد صلاحیت کنند و جمهوری خواهان در صورت پیروزی بر دموکرات‌ها می‌توانند برنامه‌های خود را در کاخ سفید پیش ببرند. از این رو، دونالد ترامپ که طی یک سال و نیم گذشته پس از روی کار آمدن خود در کاخ سفید شکست‌های بسیار زیادی در کارنامه سیاسی‌اش برای حزب جمهوری خواه رقم زده است، اکنون او و یارانش به ویژه پمپئو و بولتون نگران شکست این حزب در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا هستند. به همین دلیل روز گذشته جان بولتون مشاور امنیتی ترامپ طی مصاحبه ای با شبکه «ای. بی. سی» مدعی شد که علاوه بر روسیه، نگران امنیت ملی در خصوص دخالت چین، ایران و کره‌شمالی در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکاست. بر این اساس، حسن بهشتی پور تحلیلگر مسائل سیاست خارجه در گفت و گو با آفتاب یزد درباره ادعای جان بولتون مبنی بر دخالت ایران در انتخابات آمریکا، گفت: «اعضای کاخ سفید به ویژه ترامپ، پمپئو و بولتون درصددند که شکست احتمالی خود را در انتخابات آتی آمریکا به گردن مداخلات ایران، روسیه، چین و کره شمالی بیندازند.»

ادعای افسانه‌ای مشاور
در حالی که هنوز جنجال‌ها در آمریکا درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا و ادعای تبانی کارزار انتخاباتی ترامپ با مسکو همچنان ادامه دارد، روز گذشته جان بولتون مشاور امنیتی ترامپ طی مصاحبه‌ای با شبکه « ای. بی. سی » مدعی شد که علاوه بر روسیه، نگران امنیت ملی درخصوص دخالت چین، ایران و کره شمالی در انتخابات میان دوره‌ای آمریکاست که در ششم نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی « ۱۵ آبان ماه» برگزار می‌شود؛ انتخاباتی که در آن همه اعضای مجلس نمایندگان و ۳۴ عضو از ۱۰۰ عضو مجلس سنای آمریکا باید انتخاب شوند. بر این اساس، ادعای افسانه‌ای جان بولتون درحالی است که تاکنون چنین ادعایی از سوی هیچ‌یک از کشورها حتی همسایگان منطقه‌ای نسبت به ایران سابقه نداشته و این نخستین بار است که یک مقام مسئول در کشوری دیگر مدعی می‌شود که ایران به دنبال دخالت در انتخابات کشورش است!



کافر همه را به کیش خود پندارد
روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات بولتون مبنی بر احتمال دخالت ایران در انتخابات آمریکا گفت: کافر همه را به کیش خود پندارد. علاوه بر این، بهرام قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود درباره واکنش وزارت خارجه آمریکا برای تشکیل گروه «اقدام علیه ایران» اظهارکرد: این رفتار و اقدامات در ادامه رفتار خصمانه آمریکا بوده و جدید نیست . آنها به دنبال جنگ روانی و اقتصادی هستند؛ این رفتار مغایر با تمام موازین بین المللی است. فکر می‌کنم این اقدام آنها هم مانند گذشته راه به جایی نخواهد برد و سرانجام خنثی خواهد شد. بیشتر این اقدامات جنگ روانی از سوی تیم جنگ‌طلب کاخ سفید است.

اهمیت انتخابات میان دوره‌ای آمریکا
بر اساس این گزارش، همزمان با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، در انتخابات هشتم نوامبر همان سال، جمهوری‌‌خواهان توانستند اکثریت ۵۱ رای را در سنا و اکثریت ۲۱۸ رای در مجلس نمایندگان آمریکا را به خود اختصاص دهند و بدین ترتیب در کنگره و کاخ سفید، طی یک سال و نیم گذشته برنامه‌ها و سیاست‌های نامطلوب و تندی را علیه ایران پیش ببرند. از این رو، با توجه به اینکه در آبان ماه سال جاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در راه است، در ایران این امید وجود دارد که پیروزی دموکرات‌ها در کنگره بتواند تغییرات مطلوبی را نسبت به برجام و سایر مسائل در قبال ایران رقم بزند و تا حدی از این فضای تیره و تار میان دو کشور کاسته شود. از این رو، دیگر ترامپ و نزدیکان او در کاخ سفید قادر نخواهند بود که برنامه‌هایشان را علیه ایران پیش ببرند.

چرا ادعای دخالت ایران در انتخابات؟!
به نظر می‌رسد که ادعای افسانه ای جان بولتون درباره ایران در حالی که هنوز دخالت روسیه در انتخابات آمریکا اثبات نشده است بیشتر به‌دلیل دوستی جان کری و ظریف مطرح می‌شود، زیرا در دولت اوباما و در روزهای نخست توافق هسته‌ای، جان کری و ظریف نشان دادند که بیشتر از دو همتای خارجی و طرف‌های مذاکره کننده هسته ای ایران و آمریکا به یکدیگر نزدیک هستند. از این رو در همان روزها، جمهوری خواهان نگران بودند که مبادا دوستی کری و ظریف منجر به این شود که وزیر خارجه دولت اوباما منافع ایالات متحده را در توافق با ایران نادیده بگیرد. به همین دلیل هم اکنون جان بولتون مشاور تندرو دونالد ترامپ مدعی است که ایران درصدد دخالت در انتخابات آمریکاست. نکته حائز اهمیت دیگر توان و امکانات انتخاباتی ایران است. از این رو باید اذعان داشت در حالی مشاور امنیتی ترامپ مدعی است که ایران به‌دنبال دخالت در انتخابات آمریکاست که بعید به نظر می‌رسد ایران از توان و امکانات لازم برای نفوذ در انتخابات ایالات متحده برخوردار باشد. بر این اساس، ادعای جان بولتون درباره دخالت ایران در انتخابات آمریکا را با کارشناسان مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

سیاه‌نمایی برای آشفته‌تر کردن روابط
بر اساس این گزارش، قاسم محبعلی تحلیلگر مسائل سیاست خارجه و مدیر کل پیشین خاورمیانه درباره ادعای جان بولتون مشاور امنیتی ترامپ مبنی بر احتمال دخالت ایران در انتخابات آمریکا، به آفتاب یزد گفت: ادعای جان بولتون درباره دخالت ایران در انتخابات آمریکا دور از واقعیت است؛ در حالی که هنوز تکلیف دخالت روسیه هم در انتخابات آمریکا مشخص نیست. اساسا روشن نیست که روس‌ها از طریق تبلیغات در انتخابات آمریکا دخالت کردند و یا از طریق توئیتر، فیس بوک و یا سرویس‌های گوگل متهم به دخالت در انتخابات اخیر آمریکا شدند. او افزود: به نظر می‌رسد که جان بولتون و همکارانش درصددند که روابط ایران و آمریکا را آشفته‌تر نشان دهند تا از این طریق سیاست‌های خود را علیه ایران پیش ببرند. این مقام سابق مسئول در وزارت خارجه ادامه داد: از سویی ادعای جان بولتون درباره دخالت ایران در انتخابات آمریکا در حالی است که ایران از توان و امکانات لازم برای دخالت در انتخابات آمریکا برخوردار نیست. محبعلی در پایان گفت: بنابراین ایران در شرایطی نیست که بتواند در انتخابات آمریکا تاثیرگذار باشد.

تلاش برای انحراف افکار عمومی
حسن بهشتی پور تحلیلگر مسائل سیاست خارجه و استاد دانشگاه درباره ادعای جان بولتون مشاور امنیتی ترامپ مبنی بر دخالت ایران در انتخابات آمریکا، به آفتاب یزد گفت: آمریکا سالهاست که در انتخابات کشورهای مختلف مداخله کرده است. اکنون چند سالی است که کشورهای دیگر از جمله روسیه را به‌دخالت در انتخابات آمریکا متهم می‌کند که البته دخالت روسیه در انتخابات هم هنوز اثبات نشده است.
او افزود: فضای مجازی می‌تواند در افکار عمومی کشورهای مختلف تاثیرگذار باشد. زیرا به طور مثال جامعه شناسان می‌توانند از طریق عملیات روانی در فیس بوک و توئیتر در اذهان عمومی نسبت به یک کاندیدا موثر واقع شوند تا آنجا که فیس بوک در انتخابات اخیر آمریکا بر روی بخشی از افکار عمومی این کشور و رای آنها به دونالد ترامپ تاثیر گذاشته بود. این تحلیلگر مسائل سیاست خارجه ادامه داد: اگر هدف از مداخله تاثیر بر روی افکار عمومی در فضای مجازی باشد این مهم امکان‌پذیر است و کشورهای مختلف می‌توانند از طریق شبکه‌های اجتماعی بر روی سلیقه مردم اثرگذار باشند. همچنین او اظهار کرد: اگر مقصود بولتون از چنین ادعایی این باشد که ایرانی‌ها به آمریکا بروند و در پای صندوق‌های رای اختلالی ایجاد کنند که بازهم باید اذعان داشت که انتخابات در آمریکا به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود. بهشتی‌پور در پایان گفت: بنابراین ادعای بولتون دور از واقعیت است و بیشتر برای انحراف افکار عمومی به دلیل شکست‌های پی در پی دولت ترامپ در سیاست خارجه چنین ادعاهایی علیه ایران مطرح می‌شود. آمریکا امروز به دنبال مقصر برای شکست‌هایش است و اعضای کاخ سفید به ویژه ترامپ، پمپئو و بولتون درصددند که شکست احتمالی خود را در انتخابات آتی آمریکا به گردن مداخلات ایران، روسیه، چین و کره شمالی بیندازند.