غرش بمب افکن مافوق صوت ایرانی در آسمان


طاهری- اولین جنگنده رزمی و آموزشی بومی مجهز به سامانه های اویونیک و کنترل آتش بومی نسل 4 با نام کوثر با حضور رئیس جمهور رونمایی شد. این هواپیما از نوع جنگنده های بمب افکن مافوق صوت به شمار می رود. به گزارش فارس، بهره گیری از معماری یکپارچه پیشرفته و اویونیک و کنترل آتش با استفاده از شبکه داده دیجیتال نظامی منطبق با نسل 4، بهره گیری از رایانه محاسبات بالستیک سلاح و سامانه پیشرفته نشانه روی مقابل خلبان (HUD) به منظور افزایش دقت اصابت سلاح و مهمات، بهره گیری از رادار پیشرفته و چندمنظوره کنترل آتش برای بالا بردن دقت کشف اهداف و تهدیدات و بهره گیری از ناوبری دقیق به صورت رادیویی و مستقل و استفاده از سامانه نقشه متحرک هوشمند از مهم ترین ویژگی های این جنگنده است. در ادامه مراسم رونمایی از برخی طرح ها و دستاوردهای صنعت دفاعی در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع، این هواپیما با دستور رئیس جمهور پرواز کرد. این هواپیما در دو نوع تک کابین و دوکابین قابل تولید بوده که نوع دو کابین  علاوه بر قابلیت رزمی، برای آموزش خلبان در مرحله پیشرفته نیز کاربرد دارد. بنا بر این گزارش، ساخت جنگنده کوثر، ایران را در زمره معدود کشورهای دارای فناوری طراحی و ساخت جنگنده با سامانه های اویونیک و کنترل آتش نسل 4 قرار می دهد.
آیا جنگنده کوثر همان F5  است؟
رونمایی از جنگنده بومی کوثر بازتاب بسیار زیادی در محافل رسانه‌ای داخل و خارج از کشور داشت و بسیاری از کارشناسان به تحلیل این دستاورد ایران پرداختند. اما عده‌ای در فضای مجازی از همان ساعات اولیه با انتشار شایعاتی اقدام به شبهه‌افکنی درباره توان ایران در حوزه ساخت جنگنده‌ها کردند تاجایی که جنگنده کوثر کپی جنگنده اف5 آمریکا توصیف شد که 40-50سال پیش ساخته شده است.  براساس گزارش تسنیم، آن چه درباره کوثر واضح است، این است که این جنگنده شباهت بسیار زیادی به جنگنده اف 5 آمریکا دارد یا اگر بخواهیم بهتر بگوییم، کوثر در واقع ارتقای سنگین همان طرح اف 5 است که توسط وزارت دفاع اجرایی شده است. پرواضح است که جمهوری اسلامی ایران سالیان درازی است که در شرایط تحریم نظامی کامل از سوی غرب قرار دارد و ایران سال‌هاست که نمی‌تواند تجهیزات نظامی مدرن به خصوص جنگنده خریداری کند، البته تلاش‌های زیادی انجام شده اما تاکنون درباره خرید جنگنده خارجی به نتیجه نرسیده‌ایم. در چنین شرایطی، ایران یک کار بیشتر نمی‌تواند انجام دهد و آن این که خودش دست به کار شود و جنگنده بسازد یا این که جنگنده‌های موجود را ارتقا دهد تا مدرن‌تر شوند. قاعدتا ساخت جنگنده بسیار خطیر و پیچیده است و قطعا کشورمان تا سالیان متمادی نمی‌تواند جنگنده‌ای در حد جنگنده‌های مدرن نسل 4+  یا نسل 5 بسازد چرا که برای رسیدن به مرحله‌ای که جنگنده مدرن بسازیم، سالیان متمادی تحقیق و ایجاد زیرساخت و... نیاز است، دقیقا راهی که سازندگان بزرگ دنیا شاید نزدیک به 100 سال طول کشید تا به آن جا برسند. آن چه امروز درباره جنگنده کوثر رخ داده، همین است و متخصصان کشورمان توانسته‌اند جنگنده اف 5 آمریکا را اساساً تبدیل به یک جنگنده مدرن‌تر کنند و در واقع امروز می‌توان گفت که ایران یک استاندارد مدرن برای جنگنده‌های اف 5 دارد. این اقدام نه امروز، بلکه سال‌هاست که در کشور در حال انجام است و پروژه‌های متعددی در این باره تعریف شده است، از آذرخش گرفته تا صاعقه 1 و 2؛ یعنی این جنگنده، ماحصل تلاش بیش از دو دهه ایران برای تولید یک جنگنده است که در نتیجه به کوثر ختم شده است.
موتور کوثر ساخت کجاست؟


از مهم ترین اتفاقاتی که در پروژه کوثر رخ داده است، نصب «موتور توربوجت بومی اوج» روی جنگنده کوثر است؛ اوج اولین موتور جت ساخت ایران است که همتای موتور J85 به شمار می‌رود و متخصصان کشورمان آن قدر به این محصول اطمینان داشته‌اند که حالا آن را برای اولین بار روی یک جنگنده سوار کرده‌اند. موتور توربوجت ملی اوج، قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع 50 هزار پا را دارد و مجهز به سامانه های متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و آب و هوایی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب روی انواع پرنده‌های با وزن برخاست حداکثر 10 تن را دارد. این موتور با بیش از 14 هزار قطعه و با فناوری بسیار پیچیده موجب ایجاد یک جهش بلند در دانش طراحی و فناوری ساخت در صنعت هوایی کشور شده و به عنوان یک پلتفرم مرجع می‌تواند زمینه ورود کشور به فاز طراحی و ساخت موتورهای توربوفن و توربوشفت نیمه سنگین و سنگین کلاس هوایی و صنعتی را نیز فراهم کند.
تغییرات در قلب کوثر
غیر از موتور که شاید مهم ترین بخش جنگنده و قلب آن است، متخصصان کشورمان تغییرات بسیار زیادی به نسبت جنگنده اف 5 روی کوثر انجام داده‌اند که از آن جمله می‌توان  به تبدیل نمایشگرهای بسیار قدیمی آنالوگ  به دیجیتال چندمنظوره (MFD)، تبدیل سایت نشانه‌گیری قدیمی به سایت مدرن دیجیتال (HUD)، نصب رایانه محاسبات بالستیک، ارتقای رادار جنگنده و تبدیل آن به یک رادار پیشرفته چندمنظوره کنترل آتش برای بالابردن کشف اهداف و تهدیدات، نصب سامانه نقشه متحرک هوشمند روی جنگنده و... اشاره کرد. در پروژه کوثر، 10 دانشگاه برتر کشور، 72 شرکت پیمانکار، 44 شرکت تامین کننده و 63 شرکت دانش بنیان همکاری داشته‌اند و این یعنی ارتباط خوبی در مسیر طراحی و تولید پروژه‌های نظامی میان صنعت و دانشگاه برقرار شده است.
وزیر دفاع: جنگنده کوثر بخش زیادی از نیاز ما را رفع می کند
امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در همایش روز صنعت دفاعی با اشاره به جنگنده بومی کوثر گفت: هواپیمایی که امروز با فرمان رئیس‌جمهور پرواز کرد، بخش زیادی از نیاز ما را رفع می‌کند که باعث می‌شود هواپیماهای قبلی نیز به‌روز شوند.
امیر بنی طرفی: 75 درصد کار جنگنده کوثر در بخش خصوصی صورت گرفت
امیر سرتیپ بنی طرفی رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در خصوص جنگنده کوثر اظهار کرد: برای تست این جنگنده 28 سورتی پرواز در نظر گرفتیم که تاکنون حدود 20 سورتی آن انجام شده و اکنون آخرین تست‌های خود را پیش از واگذاری به نیروی هوایی ارتش به عنوان نیروی کاربر می گذراند.وی افزود: آن چه  رونمایی شد، جنگنده آموزشی-رزمی مافوق صوت با نام کوثر است که تمام سیستم های آن پیشرفته و بومی است.  بنی طرفی با بیان این که خط تولید جنگنده کوثر آماده و هم اکنون نیز در حال تولید است، افزود: با تولید این جنگنده، در کل هواپیما، 16.5 میلیون دلار و در بخش اویونیک 7.5 میلیون دلار صرفه جویی می شود. وی درخصوص همکاری با بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان در این موضوع نیز تصریح کرد: ۷۵ درصد کار این هواپیما در بخش خصوصی صورت گرفت و ما در وزارت دفاع آن را هدایت کردیم. بنی طرفی اضافه کرد: از سرریز فناوری های صنایع دفاعی در حوزه غیر نظامی استفاده می شود و ما نیز به دلیل تحریم هایی که هواپیماهای غیرنظامی ما شدند در بخش های تامین قطعات این هواپیماها به این حوزه کمک می کنیم.در همین حال سردار محمد عزیزی دلشاد معاون تحقیقات صنعتی وزارت دفاع هم با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری تأکید کرد: پنج هزار شرکت دانش بنیان و خصوصی برای همکاری با وزارت دفاع اعلام آمادگی و حدود دو هزار و 600 ماده تحریمی را در داخل تولید کرده اند. برای نمونه مواد انفجاری از مواد تحریمی است اما ۷۵۰ نوع از این مواد در داخل تولید شده است.
آشنا: جنگنده کوثر افتخاری ملی است
حسام الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور هم در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به این که جنگنده کوثر افتخار ملی  است، گفت: اقدامات مهمی در حوزه دفاعی اتفاق افتاده است که نمونه آن رونمایی و پرواز جنگنده کوثر بود.
دفاع مهاجرانی از هواپیمای جنگنده کوثر
سید عطاءا... مهاجرانی وزیر لندن نشین دولت اصلاحات هم در صفحه توئیتر خود نوشت: بعد از رونمایی هواپیمای جنگنده «کوثر» موجی شده است که این هواپیما تقلبی است و شوآف است و... .رادیوهای فارسی خارجی و سایت‌ها هم نقش بازی کردند. در انکارشان فرهنگ حقارت و زبونی‌پذیری آشکار است. همین‌ها غنی‌سازی اورانیوم و ساخت پهپاد و موشک دوربرد را هم مسخره و انکار می‌کردند.