باغ کتاب تهران، نماد هنر و اعتماد و تکریم هر ایرانی

در شب تولد سومین نوه‌ام موفق شدم پس از سال‌ها باغ کتاب را از نزدیک دیدار داشته باشم. ساعاتی را در آن فضای شاد و زیبا و و آرامش‌بخش بگذرانم و به آن افتخار کنم.
مدت‌ها بود که نشانه‌های افتخار و زیبا بینی را به دلایل مختلف از دست داده بودم و هرجا که می‌رفتم از فرودگاه بین‌المللی امام و مصلای تهران و ساختمان‌های نوساز وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی و حرم امام خمینی و... نتوانسته بود شادی‌بخش برایم باشد و غرور ملی‌ام را نشانه بگیرد. اما باغ کتاب از حیث سادگی، پیراستگی و دوری از اشرافیت و آ‌ذین‌بندی و زرق و برق‌های چشم‌ربا، استفاده از ابتکارات هنرمندانه و خلاقانه ایرانی و نمازخانه تمیز و زیبا و نظافت حاکم بر محیط و خوش‌رویی کارکنان آن با مردم و کودکان و نبود هر علامتی که موجب انزجار مردم می‌شود، توانسته به بهترین وجهی با مخاطب ارتباط صمیمانه‌ای برقرارکند به گونه‌ای که من مصداق «شهر من، خانه من» را در مسئولیت و رفتار مردم برای پاکیزه نگهداشتن باغ کتاب مشاهده و احساس کردم.
باغ کتاب واقعاً کتاب است اما نه به اندازه صفحات یک کتاب، بلکه باغی است به وسعت کتاب زندگی که می‌تواند مردم را برای مدت زمانی هر چند کوتاه آرام کند و در سایه آرامش، با هم بودن را تعمیق ببخشد و جامعه‌ای عاری از شقاق و گسست را به ارمغان بیاورد.
ای‌کاش مهندسان و طراحان و کارشناسان مصلای امام و فرودگاه و حرم امام و سایر دست‌اندرکاران سازه‌های ملی و شهری از زاویه نزدیک کردن المان‌های شهری با روح و روان و نیاز طبقات مختلف جامعه، همراه با خانواده، راهی باغ کتاب شوند و ببینند آن چه را که باید ببینند و در راستای ایجاد فضاهای فرهنگی و اجتماعی بسان باغ کتاب بسازند و بعد از ساخت هم بتوانند با رفتاری شایسته، همه مردم را در سنین و علاقه‌های متفاوت گرد هم آورند، تا با هم بودن جایگزین از هم دور


 بودن شود.
سازندگان و روحانیون مساجد بهتر است دیداری غیرتشریفاتی همراه با خانواده از باغ کتاب و نمازخانه آن داشته باشند و سادگی و جاذبه و زیبایی و نظافت و هنر را در نمازخانه آن جا ببینند تا باور کنند اداره مساجد و نمازخانه‌ها این‌گونه نیست که در شهرهای ما و در عموم مساجد جاری است، و حداقل از این روزنه، اشکالات و کمبودهای مساجد را برطرف کنند تا شاهد استقبال مردمان بیشتری در صفوف نماز باشیم.
*حقوقدان و پژوهشگر
منبع: خبرآنلاین