استاد حقوق تجارت بین‌الملل دانشگاه «هول» انگلیس:

کمیسیون اروپا در حال توسعه یک سیستم موازی با سوئیفت است که به ایران اجازه می‌دهد با سیستم‌های مالی اروپایی ارتباط برقرار کند‌ و از رابط‌هایی که از سوی بانک سرمایه‌گذاری اروپایی مبتنی بر یورو حمایت و ایجاد شده‌اند، استفاده کند.
گروهی از قانونگذاران آمریکایی، وزارت خزانه‌داری این کشور را تحت فشار قرار داده‌اند که دسترسی ایران به جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی موسوم به سوئیفت را قطع کند.
به گزارش جامعه ایرانی، اسپوتنیک در گفت‌وگو با کریستوفر بوویس، استاد حقوق تجارت بین‌الملل دانشگاه «هول» انگلیس پیامدهای بالقوه این پیشنهاد را بررسی کرده است.
برداشت شما در مورد پیشنهادی که سناتورهای آمریکایی در این مورد مطرح کرده‌اند، چیست؟


آنها فشار را به حداکثر رسانده‌اند. آنها فشارهای دیپلماتیک را به حداکثر رسانده‌اند. آنها فشارهای قانونی روی دولت ایالات‌متحده را به حداکثر رسانده‌اند تا پیامدهای تصمیم ترامپ برای لغو توافقی که دولت قبل با تعهدات بین‌المللی ایران به امضا رساند را عملی کنند.
آنها همچنین این جنگ ساختگی و جنگ اقتصادی را علیه اتحادیه اروپا به راه انداخته‌اند تا به نتایج دیپلماتیک مطلوب خود برسند.
به عقیده شما این پیشنهاد اجرایی می‌شود؟
به احتمال زیاد بله. دولت آمریکا و دونالد ترامپ، رییس‌جمهور این کشور تاکید کرده‌اند که مساله خروج از برجام را تا انتها پیگیری می‌کنند و به همین دلیل از تمام مسیرهای ممکن مالی و دیپلماتیک شامل همین پیشنهاد که مبتنی بر خدمات مالی معاملات بانکی برای رسیدن به اهداف‌شان است، استفاده می‌کنند.
این اقدام چطور می‌تواند بر روابط ایران و آمریکا تاثیر بگذارد؟ این مساله فقط باعث بدتر شدن شرایط می‌شود. این‌طور نیست؟
قطعا با این پیشنهاد شرایط بدتر خواهد شد‌ و حتی روابط میان کشورهای اتحادیه اروپا و دولت آمریکا هم بدتر خواهد شد. این یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار است که نه‌تنها شامل تحریم‌های اقتصادی و سیاسی می‌شود بلکه تخاصم مالی میان دو قاره را به دنبال خواهد داشت.
بر اساس گزارش‌ها آلمان در حال توسعه یک جایگزین برای سیستم پرداخت سوئیفت است. آیا این احتمال وجود دارد که ایران برای اجتناب از محدودیت‌های آمریکا، از این سیستم استفاده کند؟ آیا با استفاده از این سیستم جدید راهی برای دور زدن محدودیت‌های تازه وجود دارد؟
البته، این مساله گزارش شده و در حال انجام است. کمیسیون اروپا در حال توسعه یک سیستم موازی با سوئیفت است که به ایران اجازه می‌دهد با سیستم‌های مالی اروپایی ارتباط برقرار کند، و از رابط‌هایی که از سوی بانک سرمایه‌گذاری اروپایی مبتنی بر یورو حمایت و ایجاد شده‌اند، استفاده کند. علاوه بر این، فرصت بزرگی برای استفاده از این سیستم مالی موازی جهت ایجاد فضای رقابتی برای اروپا و اتحادیه اروپا در مقابل سایر نقاط جهان به‌منظور تقویت شفاف‌سازی و معاملات مالی در کنار توافق‌های قبلی که از طریق سوئیفت صورت گرفته‌اند، وجود دارد.
باوجود تحریم‌های ضدایرانی، بسیاری از شرکت‌های اروپایی به دنبال مسیرهای جایگزین برای انجام مبادلات تجاری با ایران هستند.
این مساله چه پیامدهایی برای روابط این بلوک با واشنگتن خواهد داشت؟ شما به این مساله اشاره کردید اما به نظر می‌رسد که شرکت‌های بسیاری در سراسر اتحادیه اروپا و جهان وجود دارند که خواهان ادامه تجارت با ایران هستند. این مساله چه پیامدهایی خواهد داشت؟
این یک جنگ اقتصادی و مالی تمام‌عیار میان دو قاره خواهد بود و به مرحله‌ای خواهد رسید که برخی اقدامات و فعالیت‌هایی که در حال حاضر انجام می‌شوند، نیازمند بازبینی از طریق پیمان‌های بین‌المللی یا سازمان تجارت جهانی یا سازمان ملل خواهد شد.