جهانبخش محبی نیا ترمیم سخت کابینه

وقتی خیر‌خواهی نخبگان و خواسته نمایندگان دال بر اصلاح و تقویت تیم اقتصادی با مقاومت و بی‌اعتنایی دولت مواجه شد، پای پارلمان برای شکار وزیران به هیات دولت باز شد. در شرایط عادی عبور وزرای معزول از سد استیضاح سهل می‌نمود. اما اقدام مجلس شورای اسلامی واکنشی بود علیه موقعیت اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران که از هر حیث حساس‌، بغرنج و مطالبه‌گر نشان می‌دهد و اگر استیضاح هیات دولت با مانعی جدی و اساسی مواجه نشود‌، چه بسا در دستور کار قرار گیرد تا حداقل شاهد دومینوی برکناری وزیران باشیم به نحوی که براساس اصل 136 قانون اساسی، رئیس جمهوری مکلف به درخواست رای اعتماد برای هیات وزیران باشد.
واقعیتی تلخ و گزنده در چینش مسئولان کشور وجود دارد. افرادی که به مناصب و موقعیت‌ها می‌رسند باید با چرب زبانی سر تعظیم فرود آورند و ثابت کنند گزندی به مافوق نخواهند رساند. این آفت منحصر به قوه مجریه هم نیست و ریشه بسیاری از ناملایمات، کم کاری‌ها‌، مفاسد و نارضایتی خلق به مدیرانی برمی‌گردد که تمام هم و غم‌شان کسب رضایت مافوق و خالی کردن عقده سر زیردستان و مردم است.
فشار وارده بر نمایندگان مجلس هم از این حیثه به جد غیرقابل تحمل و مصیبت بار است.در واقع یکی از لوازم توقف صید در بیابان سیاست و فرود آوردن نمایندگان از نردبان استیضاح توجه عمیق و موثر به مشکلات مردم‌، درخواست آنها به ویژه التفات به سیاست گذاری اقتصادی و معرفی سریع وزرای پیشنهادی برای امور اقتصادی و دارایی و تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی است که مقابله با بحران اقتصادی پیش روی جهان و ایران و مبارزه با فقر‌، بیکاری و افت ارزش پول ملی را هدف‌گذاری کنند.
اقتصاد جهان با جاه طلبی‌، زیاد‌ه‌خواهی و پست‌نگری دونالد ترامپ روزگار خوشی نخواهد داشت‌. رقابت منفی تجاری بین آمریکا و چین به جنگ واقعی تجاری تبدیل می گردد ،ریسمان وحدت اقتصادی‌، سیاسی و حتی امنیتی ایالات متحده و اروپا شل می‌شود. خروج ترامپ از برجام به بغرنج شدن مذاکره با کره شمالی و عوامل دیگر باعث انشعاب در نظام پرداخت های جهانی خواهد شد و به همین سبب جامعه امریکا از نحوه تعامل ترامپ با پوتین برداشت منفی دارد. بدبینی مصرف‌کنندگان آمریکایی‌، تضعیف طبقه متوسط و توقف سرمایه‌گذاری خارجی به علت ورود کاسب کارانه به تجارت خارجی‌، بازار سهام آمریکا را در معرض شوک‌های جدی قرار می‌دهد و فضا را برای افزایش نرخ بهره از طریق بانک مرکزی مهیا می کند .


این اوضاع و احوال از طریق بازار جهانی طلا‌، نفت‌، کالاهای مبادله‌ای و دلار آثارش را بر اقتصاد ایران به جا خواهد گذاشت‌.
با این فروض و صورت بندی وقایع مالی، ارزی و پولی داخل بر مبنای تمدید تحریم‌، سررسید اوراق مالی، کسری بودجه، افت غیر معمول و بی ضابطه پول ملی و عوامل اقتصادی و پیامد های سیاسی – اجتماعی آن مسئولیت حاکمیت، هیئت دولت و وزیران اقتصادی را بیشتر می‌کند. عکس العمل مسئولان کشور به واقعیت‌های موجود در کشور و جهان ناگزیر از تحول و دگرگونی مثبت باید باشد، در انتخاب وزیران واجب است مصالح ملت ایران را به خواسته اردوگاه های سیاست و افراد خارج از نهادهای رسمی و غیر پاسخگو گره نزد. انتخاب مات و راضی کردن کانونهای قدرت یا فشار و گریز از انتخاب نیروهای جسور، قاطع ، کاربلد و متعهد به ایران‌، انقلاب و اسلام اوضاع را بدتر خواهد کرد و سمت سوی مطالبه را به فرهنگ‌، آموزش و امنیت خواهد کشاند.
ادامه استیضاح حلقوی دیگر نشان از ترمیم نخواهد بود بلکه نشانه گرفتن مشروعیت دولت است که عهده‌دار امور عمومی نیست‌.
سایر اخبار این روزنامه
محمدجواد ظریف در حاشیه امضای تفاهم‌‌نامه با وزارت بهداشت: اروپا علاوه بر تعهد سیاسی، اقدامات عملی انجام دهد جهانبخش محبی نیا ترمیم سخت کابینه با آغاز رزمایش روسیه در مدیترانه، تهدید اسرائیل و نیز سفر مقامات آمریکایی به منطقه کلید خورد «ابتکار» از چالش های مستقل شدن برای جوانان ایرانی بعد از گرانی های اخیر اجاره مسکن گزارش می‌دهد سرانجام طلسم اجرای کنسرت‌های رایگان شکسته شد رقص نت‌ها در خیابان برای شادی مردم «ابتکار» دلیل رای‌های آتش به اختیار و خارج از تصمیم های فراکسیونی نمایندگان مجلس را بررسی کرد ورزش‌های تیمی ایران در بازی‌های آسیایی اندونزی موفق عمل کردند والیبال طلایی، بسکتبال نقره‌ای و واترپلوی برنزی رئیس کل بانک مرکزی در همایش بانکداری اسلامی: ذخایر ارزی ناموس بانک مرکزی است احسان‌حاجی‌پور در گفت‌وگو با «ابتکار» از نمایش «گزارش یک مهمانى» می‌گوید تعریف درستی از تئاتر خصوصی نداریم رئیس سازمان انرژی اتمی: نیازمند انتقال فناوری‌های نوین به کشور هستیم