گزارش دادگاه «سلطان سکه» پشت میز محکمه

نخستین جلسه محاکمه وحید مظلومین موسوم به‌ سلطان سکه و تعدادی از مرتبطین اخلال در نظام اقتصادی کشور در شعبه ۲ دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی سیداحمد زرگر و به‌ صورت علنی برگزار شد.به گزارش میزان، ‏‎بر اساس بررسی‌های فنی صورت گرفته در شبکه وحید مظلومین ۱۷۰ هزار تراکنش مالی در قالب ۲۱۹ فقره حساب انجام شده که رقم این تراکنش‌ها بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده است. در کیفرخواست صادر شده وحید مظلومین به افساد فی الارض از طریق سردستگی و تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز ارز و سکه و قاچاق عمده ارز از کشور در حد کلان متهم شده است. در کیفرخواست صادره، اتهام محمداسماعیل قاسمی متهم ردیف دوم نیز افساد فی الارض از طریق مشارکت و تشکیل شبکه فساد اخلال درنظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز ارز و سکه و قاچاق عمده ارز در حد کلان عنوان شده است.
در ابتدای جلسه تورک نماینده دادستان به بیان سوابق متهم ردیف اول وحید مظلومین پرداخت و گفت: وحید مظلومین فرزند حبیب اله متولد ۱۳۴۱، فردی که سال‌ها در بازار ارز، سکه و طلای تهران فعالیت داشته و در جریان التهابات و نوسانات قیمت ارز در سال ۷۱ نیز بازداشت می‌شود. در آن زمان که دلار به یکباره چندین برابر افزایش قیمت می‌یابد از سوی منابع انتظامی و اطلاعاتی، وحید مظلومین به‌عنوان یکی از عوامل اصلی اخلال در بازار معرفی شده و پرونده قضایی برای نامبرده تشکیل و مدتی در بازداشت بوده است.وی افزود: به‌دلیل سپری شدن حدود ۲۵ سال، دسترسی به سابقه مذکور در مدت کوتاه تحقیقات میسر نگردید و بعد از آن مجدداً در ایام نابسامانی بازار ارز در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ و حوادث اقتصادی آن سال‌ها، وحید مظلومین به‌ عنوان یکی از ارکان و عوامل اصلی اخلال در نظام ارزی کشور شناسایی و معرفی و دستگیر می‌شود و حدود ۷ ماه با قرار بازداشت در بازداشت بوده است. تورک بیان کرد: در آن سال پرونده مهمی برای وی تشکیل می‌شود که بر اساس مدارک موجود، وحید مظلومین در ۲۱/۷/۹۱ در حالی که قصد خروج غیرقانونی و فرار از کشور را داشت در مرز مریوان توسط مأموران وزارت اطلاعات دستگیر می‌شود. در آن روز خانمی به‌ نام ندا بهرامی فرزند غلامرضا هم هنگام خروج از کشور در فرودگاه امام خمینی(ره) دستگیر می‌گردد.
وی افزود: خانم بهرامی در اظهارات خود می‌گوید که صرافی خود در تهران را در اختیار آقای مظلومین قرار داده و وی روزانه حدود یک تا دو میلیون دلار به کشور وارد و در بازار می‌فروشد. در تحقیقات قضایی که در آن زمان انجام می‌شود مشخص می‌گردد که وحید مظلومین خود یکی از عناصر اصلی باند موسوم به «روزچنگ‌ها» بود که اعضای آن گروه هم‌اکنون در حال تحمل مجازات حبس در زندان هستند.
تورک ادامه داد: متأسفانه در اقدامی قابل تأمل با دخالت و وساطت بانک مرکزی و دفاع نابجا از اقدامات و فعالیت‌های وحید مظلومین و معرفی وی به‌عنوان عامل و رابط بانک مرکزی نهایتاً حکم برائت او و همدستانش صادر می‌شود و تلاش‌های دادستانی تهران در اعتراض به آرای صادره نیز منجر به نتیجه‌ای نمی‌شود که گزارش کامل و تصویر کیفرخواست ضمیمه پرونده است.


وی اضافه کرد: نکته مهم و جالب توجه این است که یکی از اشخاصی که در آن زمان از مدیران ارشد بانک مرکزی بوده و جلساتی را با وحید مظلومین برگزار می‌کرده و وی را به‌عنوان رابط و عامل بانک مرکزی در کنترل قیمت دلار به دادگاه معرفی نموده است بعد از بازنشستگی از شغل خود در بانک مرکزی و دایر کردن صرافی، خدمات شایانی به باند و شبکه وحید مظلومین ارائه می‌دهد که هم اینک تحت تعقیب قرار دارد. نماینده دادستان گفت: تاکنون ۴۱ نفر به اتهام ارتباط با این اعضا شناسایی شده‌اند؛ اما هشت نفر نفرات اصلی گروه بود‌ه‌اند.
وی گفت: در بررسی‌های میدانی و براساس اسناد و مدارک مشاهده می‌شود که وحید مظلومین به‌طور مستقیم در معاملات حاضر نبوده و از حساب‌های شخصی خود استفاده نمی‌کرده است. پس از دستگیری این فرد، بیش از 10 هزار تراکنش مالی و بیش از سه هزار و دویست سند بانکی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است و از جمله اشخاصی که وی با حساب آنها اقدام به فعالیت می‌کرده است حساب‌های فردی به‌نام اقدس مهرافزا پیرزن ۷۰ ساله‌ای است که حساب‌های او در اختیار متهم بوده است.تورک افزود: سه هزار و پانصد میلیارد تومان گردش مالی این خانم بوده است که عمده این گردش حساب‌ها در سال ۹۶ رخ داده است.وی گفت: طبق اطلاعات به دست آمده مبالغ زیادی از سوی افرادی که در حاشیه مرز‌ها هستند به حساب این فرد واریز شده است و نیز بخش عمده‌ای از مبالغ واریزی توسط افرادی صورت گرفته است که از اتباع کشور عراق بوده‌اند که این امر نشان‌دهنده قاچاق شدن ارز و سکه است.
نماینده دادستان ادامه داد: محمدرضا مظلومین در اعترافات خود گفته است که تمام گردش‌های حساب‌ها به دستور پدرش بوده است و وی فقط پول‌ها را جابه‌جا می‌کرده است.
تورک با اشاره به اتهامات حسین مظلومین دیگر متهم این پرونده گفت: حسین مظلومین فرزند ابوالفضل و برادرزاده وحید مظلومین است. وی در این پرونده از اعتبار بالایی برخوردار بوده است و موضوع نظارت بر حساب‌ها را به‌عنوان یک کار در این تشکیلات انجام می‌داده است.وی گفت: با بررسی اسناد و مدارک مشخص گردید که این فرد ۳۲ حساب به اسم خود دارد و شش هزار و سیصد میلیارد تومان گردش مالی داشته است. وی افزود: نفر چهارم این پرونده شاگرد مغازه محمداسماعیل قاسمی بوده است و بر اساس گزارش‌ها گردش‌های مالی او بیشتر در حوزه ارز بوده است.
تورک افزود: با توجه به ارزش ارقام گردش مالی این افراد، مشخص می‌شود که فقط در سال ۹۶ هشت هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته‌اند. به عبارت دیگر یعنی وحید مظلومین روزانه سه و نیم میلیارد تومان فروش طلا داشته است یا به معنی دیگر سالانه ۹ تن طلا می‌فروخته است یا در مقایسه دیگر این عدد نشان می‌دهد که این فرد روزانه دو هزار و چهارصد سکه تمام بهار آزادی باید می‌فروخته است تا به این ارقام دست یابد؛ اما با بررسی وضعیت بازار مشخص می‌شود که این ارقام قابل قبول و واقعی نیست.
نماینده دادستان به نقش وحید مظلومین در بازار سکه و ارز اشاره کرد و گفت: نقش وحید مظلومین به حدی بوده است که وی را به‌عنوان مرجع و مرشد و بزرگ بازار سکه می‌دانستند و کسی جرأت تخطی از دستورات وی را نداشته است. به گونه‌ای که ساعت آغاز یا پایان کار و نیز قیمت سکه‌ها را این فرد تعیین می‌کرده است.نماینده دادستان گفت: با احکام برائتی که قبلاً صادر شده این شبهه‌ها را القا کرده که وحید مظلومین از عوامل امنیتی است و از طریق عوامل خود از جمله محمد اسماعیل قاسمی در این حوزه فعالیت کرده است.
تورک افزود: هرچند دلیلی بر اینکه وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی ارتباط مستقیمی با معاندین داشته‌اند به دست نیامده و البته که وجود این احتمال رد نشده است؛ اما آنچه که مسلم است نامبردگان کاملاً از وضعیت اقتصادی کشور و نیز از تأثیر فعالیت خود و آثار زیانبار فعالیت‌های خود آگاه بوده‌اند و با این حال اقدام به قاچاق سکه و ارز می‌کردند.
مجید عطریان، رامین تاجیک، نصرالله دارایی، رضا مرد میدان حاجی آقای و حسن وزیری از دیگر متهمان این پرونده بودند که نام و موارد اتهامی‌شان از سوی نماینده دادستان خوانده شد.در پایان دادگاه تورک خطاب به ریاست دادگاه گفت: با توجه به مستندات پرونده مشخص است گروه وحید مظلومین سازمان یافته است و در حوزه پولشویی و اخلال در نظام اقتصادی از طریق قاچاق ارز موجب اخلال در کشور شده است و اتهامات ذکر شده از نظر دادستان محرز بوده و براساس قوانین ضمن تقاضای رسیدگی به این پرونده تقاضای تعیین و اشد مجازات برای نامبردگان می‌شود.