کارشناسان حزبی از نتایج تصمیم جدید کمیسیون ماده 10 احزاب به «ابتکار» می‌گویند تضعیف احزاب بزرگ با یارانه مساوی

الهام برخوردار
بهرام سرمست، مدیرکل سیاسی وزارت کشور و دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، روز گذشته در نشست خبری با بیان اینکه مبلغ ۲ میلیارد تومان به عنوان یارانه، به حساب خانه احزاب واریز شده است، گفت: بر اساس پیشنهاد خانه احزاب و توافق کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، قرار است این یارانه به طور مساوی بین احزاب تقسیم شود. این امر با واکنش برخی افراد فعال در احزاب سیاسی کشور همراه شد. عده‌ای این تصمیم را در واقع تضعیف و اجحاف در حق احزاب بزرگ و تقویب احزاب پراکننده می‌دانند.
یارانه به صورت مساوی بین احزاب توزیع می‌شود
سرمست خاطرنشان کرد: ما برای شیوه و میزان پرداخت یارانه به احزاب یک دستورالعملی در کمیسیون تصویب کردیم و شاخص‌ها و معیارهای پرداخت نیز مشخص شده است.


دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب تاکید کرد: معیار پرداخت یارانه به احزاب انجام فرآیند تطبیق اساسنامه و مرامنامه حزب با قانون جدید است و خانه احزاب نیز بر اساس مکانیزم مصوب این یارانه را به حساب احزاب واریز می‌کنند. تشکل‌هایی که فرآیند قانونی تطبیق اساسنامه و مرام‌نامه حزب خود را با قانون انجام و تکمیل نکردند نباید انتظار دریافت یارانه در سال جاری را داشته باشند.
وی همچنین افزود: خانه احزاب ایران پیشنهاد کرد با توجه به اینکه امکان بررسی شاخص‌ها و معیارها ارزیابی فعالیت احزاب در سال جاری محقق نمی‌شود، یارانه را به صورت مساوی به تشکل‌های سیاسی پرداخت شود که کمیسیون نیز برای اینکه فرصت از دست نرود با پیشنهاد خانه احزاب موافقت کرد.
سرمست بیان کرد: ارسال اسامی احزاب به تدریج انجام می‌شود و تاکنون در یک مرحله این فهرست به خانه احزاب ارسال شده است.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور در خصوص معیار و شاخص ارزیابی احزاب برای دریافت یارانه نیز بیان کرد: تعداد اعضا، برگزاری منظم کنگره‌ها، تعداد شعب و دفاتر استانی حزب، تعداد اعضای موثر حزب که در مجلس شورای اسلامی و یا کابینه دولت حضور دارند، انتشار بیانیه، مواضع و روزنامه که باعث وزن یک تشکل سیاسی می‌شود، به عنوان شاخص‌ها و معیارهای ارزیابی فعالیت احزاب و پرداخت یارانه به آنها است.
سرمست با بیان این که در کمیسیون ماده 10احزاب برای پرداخت یارانه ملاک و شاخص تعیین شده است، گفت: از نظر ما مساوات به مفهوم عدالت نیست، بلکه عدالت یعنی باید ابتدا وزن احزاب مشخص شود و سپس بر اساس شاخص و معیارهای مصوب‌ به تشکل ‌های سیاسی یارانه تعلق گیرد.
این طرح تضعیف احزاب بزرگ و تقویت احزاب پراکنده است
ابوالفضل شکوری، فعال سیاسی با بیان اینکه تقسیم یارانه مساوی بین همه احزاب ناعادلانه است به «ابتکار» گفت: احزابی که فعالیت بیشتری دارند و در همه استان‌ها فعال هستند باید یارانه بیشتری را دریافت کنند. به نظر من این طرح ناعادلانه است و درواقع تضعیف احزاب بزرگ و تقویت احزاب پراکنده است.
شکوری در ادامه افزود: شما در هیچ جای دنیا چنین سازوکاری را مشاهده نمی‌کنید. احزاب باید به تناسب شعباتی که در استان‌ها و همچنین فعالیت‌هایی که دارند به وزارت کشور ارائه شود و وزارت کشور به تناسب این عوامل بودجه احزاب را مشخص کند. فقط در این صورت است که که عدالت رعایت می‌شود.
او با انتقاد از تصویب چنین موضوعی گفت: این طرح باعث می‌شود که فردا هر کسی برای خود یک حذب ثبت کند. یعنی اقوام و دوستانش را با خود هم‌مفحل کند و آن را به اسم حزب ثبت کند. من تعجب می‌کنم که چرا وزارت کشور چنین طرحی را تصویب کرده‌اند.
پرداخت یارانه مساوی به همه احزاب
ناعادلانه است
گرامی مقدم، عضو حزب اعتماد ملی در این رابطه به «ابتکار» گفت: ابتدا باید پرسید که آیا در شرایط کنونی نیاز هست که به احزاب یارانه پرداخت شود که قطعا پاسخ مثبت است چراکه در کشور ما همچنان احزاب سیاسی نهادینه نشدند و به همین دلیل احزاب با مشکلات درونی و بیرونی متعددی مواجه هستند. شاید یکی از مهمترین کمک‌ها به احزاب همین کمک مالی به آنها است که آنها را در مشکلات داخلی کمک کرده و همچنین در ترغیب حل و فصل مشکلات بیرونی تاثیرگذار است.
وی افزود: پرداخت یارانه مساوی به همه احزاب قاعدتا ناعادلانه است چرا که تشکلات احزاب بزرگ با احزاب کوچک یکسان نیست. برای مثال حزب اعتماد ملی در 31 استان دفاتر و کمیته‌های فعال دارد. با توجه به این که شهریه از همه اعضا گرفته می‌شود اما باز در حزب با مشکلات عدیده مالی روبه‌رو هستیم. به همین دلیل ما نمی‌توانیم به بسیاری از برنامه‌های خود برسیم.
گرامی‌مقدم در ادامه افزود: احزابی نیز در سطح کشور هستند که فعالیت آنها کاملا روشن است. یعنی در زمینه خاصی فعالیت داشته و کمتر در حوزه سیاسی فعال هستند. اینها نشان می‌دهد که حجم کار یک حزب بزرگ با حزب کوچک کاملا متفاوت است. اگر قانون احزاب به طور دقیق اجرا می‌شد و همه احزاب به طور یکسان فعالیت می‌کردند و همچنین گزارشاتی که به وزارت کشور می‌دادند تقریبا با احزاب دیگر هم‌طرازی داشت در آن هم صورت پرداخت یارانه مساوی عادلانه‌تر بود. اما در شرایط کنونی تصویب چنین طرحی احجاف بزرگی به احزاب بزرگ جامعه است.
وی تصریح کرد: من با این صحبت که گفته شده معیار و شاخص نامشخص است، موافق نیستم چرا که به نظر می‌رسد این صحبت مطلق نیست. این امر نمی‌تواند مانع از این شود که ما چنین طرحی را تصویب کنیم.
گرامی‌مقدم خاطر نشان کرد: تقسیم عادلانه یارانه در واقع به احزاب بزرگ کمک خواهد کرد چرا که معیارها و شاخص‌ها تا حدود زیادی روشن و مبین است. اگر به همه احزاب نگاه کنیم کاملا روشن است که چه احزابی فعال هستند. از جمله شاخص‌های احزاب بزرگ داشتن روزنامه و دفاتر در استان‌ها و همچنین حضور مستمر در رسانه‌ها است. احزابی که با هر رویداد و رخدادی در کشور بیانیه صادر می‌کنند مشخص است که فعال هستند. اینها کاملا روشن است و من فکر نمی‌کنم ابهامی وجود داشته باشد که چه احزابی بزرگ هستند. این امر می‌توانست نسبی عمل کند. اگر نمی‌توانیم با توجه به شاخص‌ها به احزاب نمره دقیقی بدهیم در عوض می‌توانیم آنها را دسته‌بندی کنیم و به این صورت به سمت توزیع عادلانه یارانه‌ها حرکت کنیم.
حضرتی مامور برگزاری انتخابات شورای مرکزی اعتماد ملی است
بهرام سرمست در نشست خبری خود درباره حزب اعتماد ملی اظهار داشت: مصوبه اخیر کمیسیون ماده ١٠ احزاب در خصوص برگزاری کنگره و تجدید انتخابات حزب اعتماد ملی به دبیرکل این حزب ابلاغ شد که وی نیز ضمن دریافت ابلاغیه طی نامه‌ای الیاس حضرتی را هم به عنوان قائم‌مقام و هم به عنوان مامور برگزاری انتخابات شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و بازرسان این تشکل معرفی کرده است.
دبیر کمیسیون ماده ١٠ احزاب با بیان اینکه انتخابات شورای مرکزی و بازرسان این حزب در ماه آینده برگزار خواهد شد، تاکید کرد: طبق مصوبه کمیسیون فرآیند تطبیق اساسنامه و مرام‌نامه حزب اعتماد ملی تایید شده است اما این حزب باید انتخابات شورای مرکزی و بازرسان را مجددا برگزار کند که این مصوبه در جلسه قبل اعلام و در پرتال وزارت کشور نیز اطلاع رسانی شده است.
مصوبات دهمین جلسه کمیسیون ماده 10 احزاب
دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب همچنین با تشریح مصوبات جلسه روز گذشته این کمیسیون گفت: در جلسه امروز کمیسیون، 9 مصوبه داشتیم که 2 مورد مربوط به تقاضای تاسیس اولیه، سه گزارش برگزاری مجمع عمومی و انتخابات شورای مرکزی، یک مورد تقاضای صدور پروانه و 3 مورد مصوبه درباره انجمن‌های اقلیت‌های دینی بود.
سرمست اظهار داشت: در این جلسه با درخواست تاسیس «مجمع ایثارگران متحد پایدار استان اردبیل» و «مجمع وفاق و توسعه استان گلستان» موافقت شد.
وی با بیان اینکه دایره فعالیت این دو حزب‌ استانی است، توضیح داد که این موافقت‌ها فقط به این معنی است که این تشکل‌ها باید مجامع خود را برگزار و مراحل بعدی را طی کنند.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: در دهمین جلسه کمیسیون ماده 10، گزارش مجمع حزب «وحدت و همکاری ملی ایران اسلامی» مطرح شد و تطبیق اساسنامه، مرامنامه و انتخابات شورای مرکزی و بازرسان آن مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد که اعضای موثر این حزب که احیانا در احزاب دیگر نیز عضویت موثر دارند، نسبتا به تعیین تکلیف خود در این حزب یا احزاب دیگر اقدام کنند.
دبیرکمیسیون ماده 10 احزاب افزود: گزارش مجمع حزب «توسعه استان کرمانشاه» و همچنین حزب «همبستگی دانش آموختگان ایران» مطرح و تطبیق اساسنامه، مرامنامه و برگزاری انتخابات مرکزی و بازرسان این احزاب مورد تایید قرار گرفت که جزئیات مصوبه به صورت کتبی به آنها ابلاغ خواهد شد. وی ادامه داد: در این جلسه کمیسیون با تقاضای صدور پروانه حزب «همدلی استان تهران» نیز موافقت شد.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور درخصوص مصوبات این جلسه کمیسیون که مرتبط با تشکل‌های اقلیت‌های دینی بود‌ نیز گفت: افزایش گستره فعالیت «انجمن موبدان تهران» از «استانی» به «ملی» موافقت نشد ولی اساسنامه فعلی این انجمن با همان گستره استانی در کمیسیون به تصویب رسید.
دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب گفت: در این جلسه همچنین اصلاحات اساسنامه انجمن آشوری‌های «آده» مورد تصویب قرار گرفت و با تقاضای تمدید پروانه شورای «خلیفه‌گری ارامنه کل آذربایجان» نیز موافقت شد.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از نقطه ضعف حمایت‌های موقتی کمپین‌ها از محرومان در آستانه بازگشایی مدارس گزارش می‌دهد علیرضا صدقی بار دیگر منبر و عاشورا کارشناسان حزبی از نتایج تصمیم جدید کمیسیون ماده 10 احزاب به «ابتکار» می‌گویند تضعیف احزاب بزرگ با یارانه مساوی بررسی تئاتر خصوصی، فانتزی و نمایش «تیولا» در روزنامه «ابتکار» با حضور علی عابدی، سامان دارابی، وحید آقاپور و ‌محمدصادق ملک: «ابتکار» از نگرانی‌ها درباره تایید یا رد لوایح FATF گزارش می‌دهد ماندن یا خروج از لیست سیاه ؛ مسئله این است! انتخابات پارلمانی سوئد با ناکامی حزب حاکم در بدست آوردن اکثریت و جهش چشمگیر جریان راست‌گرای افراطی پایان یافت «ابتکار» از وضعیت زیستگاه جانوران در حال انقراض سیستان و بلوچستان گزارش می‌دهد خرس ‌سیاه و گاندو زیر تیغ خشکسالی در سالروز درگذشت «ابوذر انقلاب» و با حضور سید محمود دعایی مزار آیت‌الله طالقانی گلباران شد «ابتکار» عملکرد 9 ساله علی معلم در فرهنگستان هنر را در گفت‌وگو با حجت امانی بررسی کرد نماد خوزستان، نخل‌هاى سر سوخته مدیرکل سیاسی وزارت کشور خبر داد معرفی الیاس حضرتی برای برگزاری انتخابات شورای مرکزی اعتماد ملی