«ابتکار» از نگرانی‌ها درباره تایید یا رد لوایح FATF گزارش می‌دهد ماندن یا خروج از لیست سیاه ؛ مسئله این است!

معصومه معظمی
با نزدیک شدن به اول اکتبر که برخی رسانه‌ها آن را مهلت تعیین‌شده FATF برای ایران جهت پیوستن به کنوانسیون‌های جهانی و پذیرفتن لوایح چهارگانه، تعریف کرده‌اند، مسائل مربوط به FATF باز هم از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار شده است. هرچند که حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عبارت اولتیماتوم را درست نمی‌داند و معتقد است که این تاریخ صرفا زمانی است که گروه اقدام مالی موضوع مربوط به جمهوری اسلامی را بررسی می‌کند و هیچ محدودیت زمانی اعلام نشده است و صرفا توصیه‌ای است که به کشورهای طرف همکاری می‌دهند تا براساس نوع مبادلات بانکی داخلی و خارجی با اهداف شفافیت مالی و البته سیاسی به این توصیه‌ها عمل کند.
به هر حال تا 20 روز آینده ایران باید تکلیف خود را نسبت به رد یا تصویب این توصیه‌ها روشن کنند تا در صورت پذیرفتن این لوایح جمهوری اسلامی از لیست خاکستری و کدر خارج شده و به منطقه سبز ایمن مبادلات پولی و بانکی وارد ‌شود و در غیر این صورت فشارهای بعدی محتمل است.
در حالی که فرصت زیادی تا پایان مهلت سه‌ماهه گروه اقدام مالی (FATF ) و تشدید تحریم‌های اقتصادی 13 آبان توسط آمریکا باقی نمانده است، سه لایحه از 4 لایحه فوق هنوز در کش‌وقوس و رفت وآمد بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است و مردم زیادی منتظرند تا تکلیف لوایح چهارگانه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو)، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) مشخص شوند. البته گفتنی است که هنوز نمایندگان مجلس در این مدت زمانی که از بررسی لوایح فوق گذشته است نتوانسته‌اند به جمع‌بندی برسند که آیا پذیرفتن FATF به صلاح یا مغایر با منافع ملی است.


موافقان و مخالفان پیوستن ایران به FATF چه می‌گویند!
عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو فراکسیون مستقلان مجلس و از مخالفان پیوستن ایران به این کنوانسیون‌های جهانی به «ابتکار» گفت:« FATF بخش اعظمی از ماهیتش به ماهیت برجام گره خورده است و اگر فرض کنیم در مجلس تصویب شود ولی هیچ اتفاق و گشایشی برای ما در برجام نیفتد مشکل‌آفرین است. اگر جمهوری اسلامی این لوایح را تصویب کند و بعد از تصویب آنها تحریم را تشدید کنند، پس پذیرفتن این لوایح چهارگانه چیزی جز هتک حرمت و بردن آبروی ایران نیست.»
ولی حشمت الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که نگاه وسیع‌تر و واقع‌بینانه‌تری نسبت به موضوع دارد، به «ابتکار» گفت: «نظر شخصی من این است که با طرح حق شرط و تحفظ می‌توانیم ورود به این کنوانسیون‌ها را تصویب کنیم و جلوی بهانه دشمنان در FATF را بگیریم.» او افزود: « FATF 45 توصیه را مطرح کرده که عملا 3 توصیه کنوانسیونی باقی مانده است و توصیه کرده به کنوانسیون پالرمو و CFT بپیوندیم. ما می‌توانیم به این توصیه عمل کنیم یا نکنیم ولی مهم این است که ما طبق منافع ملی خود عمل می‌کنیم نه توصیه آنها.» او ادامه داد: «وزارت اقتصاد کشورمان پس از تصمیم‌گیری پاسخی به گروه اقدامات مالی خواهد داد که درباره چهل و چند توصیه آنها چه تعدادی قانون داریم و چقدر شفاف‌سازی کرده‌ایم. آن زمان رای‌گیری می‌شود که ایران به عنوان یک کشور همکار در لیست کدر باقی بماند یا ارتقا پیدا کند و جایگاه روشن‌تری یابد یا حتی در لیست سیاه قرار بگیرد.»
کشوری که 40 درصد جرایم پولشویی را دارد در FATF تاثیرگذار است
البته فلاحت‌پیشه در ادامه با تاکید بر اینکه FATF چهل و چند توصیه به جمهوری اسلامی داشته است به «ابتکار» گفت: «در قبال ایران بیش از 40 توصیه مطرح شده است که در گذشته 30 درصد از این توصیه‌ها را عملیاتی کرده بود و در برخی موارد ایران پیشرفته‌تر و مترقیانه‌تر از توصیه‌های FATF عمل کرده بود که باعث شد تحریم‌ها منتفی شود و در لیست کدر قرار بگیریم.» او تصریح کرد: « گفتنی است الان 45 درصد جرائم پولی دنیا در آمریکا صورت می‌گیرد و درعین حال از کشورهای تاثیرگذار در FATF است. یعنی کشوری که نیمی از جرائم پولشویی را انجام می‌دهد سازوکار می‌دهد و توصیه می‌کند ولی در عین حال ما هم باید بر اساس منافع ملی خودمان عمل کنیم.»
اسرائیل و عربستان در FATF به دنبال انزوای ایران هستند
رئیس کمیسیون امنیت ملی همچنین به «ابتکار» گفت: «البته اینکه این توصیه‌ها چرا به عنوان اولتیماتوم مطرح می‌شود تفسیری است نه قانونی. ولی باید توجه داشته باشیم در نشست آینده اسرائیل و عربستان از عضویت ناظر به عضویت دائم FATF تبدیل خواهند شد و تلاششان بر انزوای ایران است. بنابراین برخی معتقدند ایران باید به نحوی عمل کند که آنها را خلع صلاح کند.» فلاحت‌پیشه همچنین افزود: « نکته قابل توجه دیگر اینکه کشورهای اروپایی و حتی کشورهای دوست مثل روسیه و چین در مذاکرات قبلی بارها گفته‌اند عدم همکاری ایران با FATF دست آنها را درباره ایران خواهد بست. بنابراین ما در مجلس و دوستان در شورای نگهبان و مجمع تشخیص باید به این مسئله توجه داشته باشیم.»
ابراز نگرانی از عدم دریافت امتیاز
از طرفی یوسفیان‌ملا در ادامه گفت‌وگوی خود با «ابتکار» همچنان اظهار نگرانی کرد و افزود: «در صورت تصویب این لوایح چهارگانه نمی‌دانیم با وجود تحریم‌ها امتیازی عایدمان می‌شود یا نمی‌شود. بحث این است که اگر این کار را انجام دهیم ولی شرایط برجام برای ما تکرار شود امتیازی نگرفته‌ایم و ممکن است حتی هتک حرمت شویم.» نماینده مردم آمل اظهار کرد: «وقتی تحریم هستیم و نمی‌توانیم مبادلات مالی داشته باشیم این کار امتیاز دادن به آنها است. بنابراین معتقدم می‌خواهند ما در قالب این لوایح متعهد شویم بعد به تحریم‌ها دامن بزنند.» عضو کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس در عین حال پذیرفتن لوایح FATF را دارای دو حسن عمده دانست و به «ابتکار» گفت: «با پذیرفتن این لوایح مجامع بین‌المللی متوجه می‌شوند ما با تروریسم رابطه نداریم و حاضر نیستیم به آنها کمک مالی کنیم. دوم اینکه در داد و ستد و مبادلات مالی با مشکل مواجه نمی‌شویم ولی باید دید که آیا با پالرمو در شرایط تحریم می‌توانیم داد و ستد کنیم یا خیر.» این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن بیان راهکاری در این باره خاطرنشان کرد: «اگر این لوایح را قبول نکنیم می‌توانیم در آینده در مذاکره به همراه شرط وارد شویم ولی الان باید طبق نظر رهبری در داخل کشور مصوبه‌ای ایجاد کنیم که ما از تروریسم هیچ حمایتی نمی‌کنیم و برای افکار عمومی جهان آن را مصوب کنیم و همچنین پذیرفتن FATF را زمانی بپذیریم که بتوانیم از آنها امتیاز بگیریم. پذیرفتن آن در این شرایط تسلیم شدن است.» فلاحت‌پیشه هم درباره زمان لازم برای تعیین تکلیف لوایح FATF تصریح کرد: «آنچه مسلم است اینکه تا یک ماه آینده به طور کلی این موضوع تعیین تکلیف می‌شود که این لوایح تایید، رد یا تایید با حق تحفظ و شرط خواهند بود.»
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از نقطه ضعف حمایت‌های موقتی کمپین‌ها از محرومان در آستانه بازگشایی مدارس گزارش می‌دهد علیرضا صدقی بار دیگر منبر و عاشورا کارشناسان حزبی از نتایج تصمیم جدید کمیسیون ماده 10 احزاب به «ابتکار» می‌گویند تضعیف احزاب بزرگ با یارانه مساوی بررسی تئاتر خصوصی، فانتزی و نمایش «تیولا» در روزنامه «ابتکار» با حضور علی عابدی، سامان دارابی، وحید آقاپور و ‌محمدصادق ملک: «ابتکار» از نگرانی‌ها درباره تایید یا رد لوایح FATF گزارش می‌دهد ماندن یا خروج از لیست سیاه ؛ مسئله این است! انتخابات پارلمانی سوئد با ناکامی حزب حاکم در بدست آوردن اکثریت و جهش چشمگیر جریان راست‌گرای افراطی پایان یافت «ابتکار» از وضعیت زیستگاه جانوران در حال انقراض سیستان و بلوچستان گزارش می‌دهد خرس ‌سیاه و گاندو زیر تیغ خشکسالی در سالروز درگذشت «ابوذر انقلاب» و با حضور سید محمود دعایی مزار آیت‌الله طالقانی گلباران شد «ابتکار» عملکرد 9 ساله علی معلم در فرهنگستان هنر را در گفت‌وگو با حجت امانی بررسی کرد نماد خوزستان، نخل‌هاى سر سوخته مدیرکل سیاسی وزارت کشور خبر داد معرفی الیاس حضرتی برای برگزاری انتخابات شورای مرکزی اعتماد ملی