مردم نباید هزینه هوشمندسازی را بپردازند




سوسن صادقی


 خبرنگار
همایش مشترک بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت نیرو برای بررسی ظرفیت‌های ICT در حوزه صنعت آب و برق، روز گذشته با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رسول سراییان معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. در این همایش وزیر ارتباطات ضمن تأکید بر تحول دیجیتال و هوشمند‌سازی گفت: «مردم نباید هزینه هوشمند‌سازی را بپردازند بنابراین باید روی مدل اقتصادی کار شود.» وی سپردن کارها به بخش خصوصی را مهم دانست و از دولتی‌ها خواست تا از تصدیگری دوری کنند.
سپردن کار به بخش خصوصی
وزیر ارتباطات در این همایش با اشاره به اینکه رئیس جمهوری دستور دادند در چند عرصه فعالیت کنیم، گفت: یکی از این حوزه‌ها، حوزه نیرو است از این‌رو 5 ماهی است که وزارت ارتباطات و وزارت نیرو به هم پیوستند تا با مطالعات، داده‌های خود را به اشتراک بگذارند و راهی برای عبور از چالش آب و برق پیدا کنند که نتیجه این پیوند توافقنامه‌ای بود که بین وزارت نیرو و وزارت ارتباطات برای تحول دیجیتال و هوشمند‌سازی در زمینه آب و برق امضا شد.
جهرمی با بیان اینکه انجام هوشمند‌سازی به برآورد و سرمایه اولیه نیاز دارد، گفت: وزارت ارتباطات از طریق پست بانک منابع مالی را وارد این جریان کرده و سرمایه اولیه را به سمت شرکت‌های خصوصی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند، هدایت می‌کنیم اما باید عزم خود را جزم کنیم و در راه هوشمند‌سازی محصولات خارجی را وارد کشور نکنیم.
وزیرارتباطات با بیان اینکه باید با عرضه استانداردها و آزاد‌سازی داده‌ها، کار را به بخش خصوصی بسپاریم، گفت: وزارت نیرو نیز نباید به تصدی‌گری ورود کند و باید ناظر منصفی باشد و سختگیری‌های زائدی نداشته باشد که کارها عمداً از سوی بخش خصوصی پیش نرود.
آذری جهرمی گفت: رویکرد ما از ابتدا حضور فعالانه در عرصه تحول دیجیتال است و اینکه آینده را برای کشور خود با دستان خود بسازیم ؛اتفاقی که در 10 سال آینده رخ می‌دهد. وی افزود: آنهایی که امروز در بحث فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها و شبکه ملی اطلاعات صحبت می‌کنند آن روزی که خود مسئولیت داشتند، کاهلی کردند و حال که امروز رسیده می‌گویند، بیایید درمان کنید.
وزیر جوان گفت: تحول دیجیتال حوزه‌ای است که اگر امروز عمل نکنیم 10 سال دیگر که نه 5 سال دیگر مردم می‌گویند چرا مسئولان دست روی دست گذاشتند و کاری نکردند. وی با اشاره به اینکه باید به مدل اقتصادی موفقی برسیم، گفت: هوشمند‌سازی بخصوص در بخش نیرو مورد توجه بوده است ولی اینکه چه کسی باید هزینه این هوشمند‌سازی را بپردازد اجرای آن معطل مانده است ولی مردم نباید هزینه هوشمند‌سازی در کشور را بپردازند. بنابراین باید یک مدل اقتصادی خوب و موفق استخراج شود.
آذری جهرمی با اشاره به ظرفیت‌های شبکه توزیع برق وزارت نیرو و استفاده از آن برای توسعه ارتباطات کشور گفت: وزارت نیرو ۷۰۰ هزار کیلومتر فیبر نوری برای شبکه توسعه نیروی برق سراسر کشور دارد که ما می‌توانیم از این ظرفیت برای توسعه ارتباطات استفاده کنیم. از ۴۰۰ هزار کیلومتر از این تعداد که در ۸ شهر اول هدف ما قرار دارد برای توسعه شبکه دسترسی فیبر نوری (FTTX) استفاده خواهیم کرد.
ایجاد خلق ثروت با داده‌ها
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در این همایش با بیان اینکه راهبرد اصلی مأموریت سازمان فناوری اطلاعات در جهت همگرایی در‌آی تی و هم‌افزایی در مدیریت منابع راهبردی برای مواجهه با چالش‌های ملی کشور است، گفت: امروز کشور با چالش‌های اساسی مانند آب، بیکاری، وابستگی به نفت، آلودگی محیط زیست، رونق اقتصادی، بهره‌وری و عدم شفافیت مواجه است.
رسول سراییان با اشاره به اینکه صنعت ‌آی‌تی چه نقشی می‌تواند در این چالش‌ها داشته باشد، افزود: وزارت ارتباطات در حال ایجاد همگرایی با تمام صنایع در کشور است. ‌آی‌سی‌تی در بخش‌های مختلف بانکداری، سلامت، کشاورزی، حمل و نقل و... رسوخ پیدا می‌کند و نتیجه آن بهره‌وری و شفافیت است.
معاون وزیر ارتباطات در ادامه گفت: با شکل‌گیری همگرایی و هم‌افزایی و ایجاد هوشمندی نه تنها داده‌ها خلق می‌شوند، بلکه با هوشمندسازی می‌توان کشور را ارزانتر اداره کرد و خدمات ارزانی را به مردم ارائه داد. مهمتر اینکه با استفاده بهتر از دارایی‌ها، هزینه تمام شده برای دولت نیز کاهش می‌یابد.
معاون وزیر افزود: 5 محور اولویت دار سازمان فناوری اطلاعات ایجاد شهر هوشمند، دولت هوشمند، انرژی هوشمند، کشاورزی هوشمند و محیط زیست هوشمند است وسازمان فناوری اطلاعات روی آن تمرکز کرده است. همچنین این سازمان در جهت تکمیل دولت الکترونیک، کاهش مراجعات عمومی مردم، ایجاد بهره‌وری، فرصت‌های شغلی و... گام بر می‌دارد.
سراییان با تأکید بر اینکه اولین تفاهمنامه‌ای که سازمان فناوری اطلاعات ایران برای هوشمندسازی امضا کرده با وزارت نیرو است، گفت: اما تفاهمنامه‌های دیگری قرار است در جهت هوشمند‌سازی با محیط زیست (آتش‌سوزی جنگل‌های گلستان)، جهاد کشاورزی (کشاورزی هوشمند)، کمیته امداد (بهره‌گیری از منابع عام و خیریه)، مرکز اسناد ملی (هوشمندسازی و بهره‌گیری از محتوا) و سازمان اوقاف (خدمت‌گیری از اموال و دارایی وقف) بسته و اجرایی شود.
نبود دستوری برای فیلتر هاتگرام و طلاگرام
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه این همایش در خصوص صحت و سقم ورود 2هزار سرور با ارز دولتی برای شبکه‌های هاتگرام و تلگرام طلایی به کشور گفت: در جریان ورود سرورهای نسخه‌های فارسی تلگرام با ارز دولتی در کشور نیستم و نمی‌دانم چه کسانی ارز دولتی گرفته‌اند.
جهرمی افزود: دستوری برای فیلتر نسخه‌های فارسی تلگرام (هاتگرام و تلگرام طلایی) نیز برای ما ابلاغ نشده است و اینکه نمی‌دانم آیا مهلت جدیدی به فعالیت این شبکه‌ها اختصاص یافته است یا خیر.
وزیر ارتباطات همچنین درباره حکم دیوان عدالت اداری برای حذف هزینه آبونمان تلفن ثابت از قبوض مشترکان و دلیل اجرا نشدن این حکم گفت: حکم دیوان عدالت لازم الاجراست و در حال طی روال اجرایی برای آن هستیم. این حکم از سمت رگولاتوری به مخابرات ارجاع داده شده ولی انجام این فرآیند زمانبر است.
 جهرمی با انتقاد از صدور این تصمیم بدون نظر کارشناسی از وزارت ارتباطات افزود: قبلاً نامه‌ای در این زمینه به دیوان عدالت نوشته و درخواست کردم زمان بیشتری برای این تصمیم گرفته شود اما با توجه به اینکه این حکم صادر شده، اجرای آن لازم الاجراست.
وزیر ارتباطات با اشاره به تأثیر تصمیم حذف آبونمان بر درآمد مخابرات گفت: مخابرات بخشی از تجهیزات را با ارز دولتی و با رقم ۱۵۰ میلیون دلار خریداری کرد اما به‌دلیل تأمین نشدن ارز مورد نیاز هم‌اکنون باید سه برابر هزینه قبلی و حدود هزار میلیارد تومان برای ترخیص این تجهیزات، پول پرداخت کند؛ در شرایط فعلی هزینه‌های توسعه شبکه در کشور بشدت بالا رفته و حذف آبونمان به‌عنوان بخشی از درآمد مخابرات به کندشدن فرآیند توسعه و فشار به کارکنان مخابرات می‌انجامد و اگر در ظاهر، حکم حذف آبونمان به نفع مردم است اما با توجه به اینکه توسعه را به تأخیر می‌اندازد به نفع مردم و توسعه شبکه مخابراتی کشور نخواهد بود.