لغو معافيت مالياتي پتروشيمي‌ها

تاکنون در قوانین مالیاتی ایران چندین بار بازنگری شده که هدف آن تشویق به تولید و سرمایه‌گذاری ، اصلاح مدیریت مالیاتی، توجه به عدالت مالیاتی، تعدیل معافیت‌های پایه درآمدی و تعدیل نرخ‌های مالیاتی است. اكنون نياز در بازبيني مصوبه‌هاي مربوط به معافيت‌هاي مالياتي ديده ‌مي‌شود.
سید کامل تقوی‌نژاد، ريیس سازمان امور مالیاتی روز گذشته در نشست خبری به موضوعات گوناگوني پرداخت و يكي از بحث‌هايي كه در اين نشست مطرح شد مربوط به بازنگري در معافيت‌هاي مالياتي بود. او گفت: ‌در حال حاضر لزوم ساماندهي و بازنگري در معافيت‌هاي مالياتي ديده‌ مي‌شود. ۴۰ درصد تولید ناخالص از پرداخت مالیات معاف است که نیازمند بازنگری است. موافق معافیت در راستای حمایت از تولید، ‌عدالت رفع محرومیت و تبعیض‌ها هستیم اما برخی از معافیت‌هایی استفاده می‌کنند که باید در آن بازنگری شود.
در این رابطه مطالعاتی انجام دادیم، مبني بر اينكه آيا طرح‌هاي تشويي براي توليد و معافيت‌هاي مالياتي تاثيري روي افزايش توليد داشته يا خير؟ نتيجه اين بود كه اين‌گونه معافيت‌‌ها تاكنون تاثير مستقيمي بر توليد نگذاشته است؛ بنابراين سازمان امور مالياتي درصدد آن است كه معافيت‌ها و مشوق‌ها را ساماندهي كند. او در همين‌باره در پاسخ به پرسش «قانون» مبني بر اينكه از آنجا كه پتروشيمي‌ها بخش‌هاي توليدي سودآوري هستند و ارزآوري بالايي به كشور دارند،‌آيا اين شركت‌ها در ليست بازنگري سازمان امور مالياتي براي لغو معافيت‌ها قرار مي‌گيرند يا خير،‌گفت:‌ پتروشيمي‌ها در محدوده مطالعاتي سازمان امور مالياتي قرار دارند. صادركنندگان در حال حاضر در صورتي كه مدارك گمركي خود را ارائه كنند كه كالا صادر شده است، معافيت ماليات بر ارزش افزوده بر آن‌ها مستند مي‌شود.
براي پتروشيمي‌ها به تازگي دولت مصوبه‌اي را صادر كرده است كه براي اينكه شكل قانوني پيدا كند،‌ به جلسه سران قوا گزارش داديم تا آن دسته از شركت‌هاي پتروشيمي كه ارز خود را در سامانه (نيما) تعريف شده از سوي بانك‌مركزي ارائه نمي‌دهند، استرداد مالياتي نداشته باشيم و معافيت مالياتي آن‌ها لغو مي‌شود.