تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
ماه محرم که از راه رسید، عطر این ماه در کوچه و برزن پیچید و مساجد و تکایا با بیرق‌های سیاه به ماه خون سلام کردند. براستی این چه شورش و چه عزا و چه ماتمی است که هر بار که از راه می‌رسد، خلق عالم را شیفته و خجالت زده خود می‌کند.
همه در این هفته با سلام به محرم، لباس عزا به تن کردند و همه شهرها سیاهپوش شدند تا با عزاداری و احیای خط سرخ شهادت و رساندن صدای مظلومیت آل رسول‌الله به گوش تاریخ، شمع محفل آرای این مسیر همیشه جاوید باشند.
فصل عزا که می‌رسد، هوای دل‌ها پائیزی شده و جان‌ها کربلایی می‌شوند. با فرا رسیدن ماه محرم، عاشقان حسینی دوباره در این مکتب حیاتبخش گردهم می‌آیند تا درسی بگیرند که قرن‌هاست اسلام را بیمه کرده است؛ چه درس‌هایی که جوانان این مرز و بوم پای مکتب کربلا نگرفتند و همین شد چراغ راهشان.


حکایت عاشقان حسینی در این شیعه خانه امام زمان علیه السلام، حکایت دیروز و امروز نیست چرا که همه به این تکیه‌ها تکیه کرده، قد کشیده و حالا مویی سپید کرده‌اند. از این جهت محرم را باید وجدان همیشه بیدار تاریخ و فریاد بلند زمان دانست که همه را به سوی خود فرا می‌خواند؛ چشمه‌ای جوشان از آزادگی است که آب حیات و دلدادگی را به کام تشنگان می‌رساند و کشتی نجاتی است که انسان‌های فروافتاده به ورطه نابودی را به ساحل امن و امان هدایت می‌کند. مشعل هدایتی است که در راه ماندگان را به سرزمین نور می‌رساند؛ خلاصه آنکه شور حسینی اکسیری است که اگر با شور حسینی گره زده شود، گره‌های زندگی نیز باز می‌شوند و فلاح و رستگاری را به بشریت نوید می‌دهد.
مسائل سیاسی و اقتصادی کشور در این هفته نیز از پیچیدگی خاص خود برخوردار بود، هر چند حمایت دلگرم‌کننده رهبر انقلاب در سخنرانی‌های اخیر از دولت، باید از یک جهت توان مجموعه اجرایی را در حل مشکلات و رفع موانع معیشتی مردم مضاعف کند و از سوی دیگر به تریبون‌دارها و آندسته از مخالفین دولت که شمشیر مخالفت با دولت را از رو بسته و در مشکل آفرینی برای جامعه، به نوعی همسویی و پیوند اعلام نشده با دشمنان رسیده اند، خط قرمز و هشداری جدی باشد.
رهبری هفته جاری نیز در مراسم دانش آموختگی دانشجویان نیروی دریایی ارتش بار دیگر با تذکر درباره موقعیت خطیر کنونی کشور، همگان را به حمایت از دولت و یاری نظام اجرایی برای عبور از عقبه‌های سخت و سرنوشت سازی که پیش رو قرار دارند، توجه داده و خاطرنشان ساخته دولت در خط مقدم جنگ اقتصادی و جنگ رسانه‌ای با دشمن قرار دارد و راه‌حل مشکلات کشور، خالی کردن پشت دولت نیست.
این حمایت رهبری، قطعاً تکلیف تازه‌ای را برای آحاد ملت، به ویژه فعالان سیاسی و اصحاب رسانه‌ای مشخص می‌کند و نشانگر آن است که امروزه، موقعیت کشور و الزامات پیرامونی ایجاب می‌کند دولت در برابر مسائل و مشکلات تنها نماند و جناح‌ها نه تنها در برنامه‌های دولت کارشکنی نکنند بلکه برای مساعدت و همکاری با دولت از هیچ کوششی فروگذار ننمایند.
رویدادهای خارجی هفته را با تحولات عراق آغاز می‌کنیم. مسائل مربوط به عراق این هفته نیز جزء اهم اخبار و گزارش‌های رسانه‌های خبری بودند و حوادث بصره، در صدر این گزارش‌ها قرار داشت.
دامنه اعتراضات بصره که ابتدا حول محور درخواست‌های معیشتی مردم از دولت بود، رفته رفته گسترش یافت و سمت و سوی اعتراضات به درخواست کناره‌گیری مسئولان استان و سپس برکناری دولت کشیده شد و برخی عناصر فرصت طلب که اوضاع را مساعد دیدند به اقدامات گسترده تخریبی دست زدند که کاملاً مشخص بود از جانب عواملی در بیرون از این استان خط داده شده‌اند. مهاجمان در پوشش تظاهرات، هر مکانی را که متعلق به دولت و گروه‌های سیاسی بود، ویران کردند. مهاجمان به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران نیز تعدی کردند تا ثابت شود این معترضین دنبال اغراض سیاسی هستند. اکنون روشن شده است که در غائله بصره، دولت‌های خارجی دست داشته‌اند.
منابع عراقی از دست داشتن چند دولت خارجی در فتنه بصره خبر داده اند، در این باره یک مسئول حشدالشعبی نکات مهمی را در مورد دخالت آمریکا در حوادث بصره عنوان کرد. این مسئول عراقی با ذکر شواهد و مستندات قابل وثوق، فاش کرده آمریکا از آشوبگران بصره ازجمله در حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده است.
یک نشریه عراقی نیز به نقل از یک نماینده مجلس عراق از نقش عربستان در حوادث اخیر بصره پرده برداشت و با ارائه مدارکی از جمله چندین فایل صوتی، نسبت به دخالت عربستان در وقایع اخیر بصره تاکید کرد. این حوادث در بصره درحالی رخ داد که صحنه سیاسی عراق به دلیل عدم توافق گروه‌های سیاسی برای تشکیل دولت در بلاتکلیفی به سر می‌برد و علت آن را نیز باید فزون خواهی گروه‌های سیاسی و جنگ قدرت دانست.
حوادث بصره ثابت کرد که شرایط عراق تا چه حد حساس و در معرض تهدید است و همین واقعیت باید هشداری به گروه‌های سیاسی، به ویژه احزاب شیعه که در انتخابات اخیر در اکثریت هستند ولی تاکنون نتوانسته‌اند با هم کنار بیایند، باشد.
این هفته، با نزدیک شدن موعد عملیات آزادسازی استان ادلب سوریه توسط ارتش این کشور، تحرکات دشمنان سوریه نیز برای کارشکنی در این راه تشدید شد. آمریکا که به عنوان یک میهمان ناخوانده و مزاحم در سوریه حضور دارد همچنان به جوسازی علیه دولت سوریه با مستمسک احتمال استفاده دمشق از سلاح شیمیایی ادامه می‌دهد.
در تازه‌ترین موضع گیری، وزیر دفاع آمریکا گفت به بشار اسد درباره هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی هشدار داده ایم. ولید معلم وزیر خارجه سوریه در این باره گفت آمریکا از بهانه سلاح شیمیایی برای توجیه حملات احتمالی به سوریه استفاده می‌کند. معلم با تاکید بر اینکه سوریه سلاح شیمیایی ندارد افزود این اولین بار نیست که آمریکایی‌ها به این گونه حربه‌های زشت روی می‌آورند. آمریکا در صحنه سازی استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه و اجرای اهداف مداخله جویانه خود از «کلاه سفیدها» که توسط دستگاه امنیتی انگلیس تشکیل شده و از سوی برخی دولت‌های غربی حمایت مالی می‌شود، بهره می‌گیرد. اصل هدف آمریکا نیز این است که نمی‌خواهد سوریه در محور مقاومت باشد و در واقع واشنگتن مجری سیاست‌های دیکته شده رژیم صهیونیستی است. آمریکا و متحدانش در اروپا و غرب نمی‌خواهند سوریه با ایران و روسیه روابط نزدیک داشته باشد و تلاش می‌کنند سیاست‌های سوریه را به مسیری هدایت کنند که در راستای منافع رژیم صهیونیستی باشد.
این هفته، مذاکرات ژنو درخصوص بحران یمن با مانع تراشی ائتلاف سعودی به شکست انجامید. این مذاکرات می‌توانست راه حلی برای بحران چند ساله یمن پیدا کند. دبیرکل جنبش انصارالله یمن به عنوان قدرتمندترین تشکل سیاسی این کشور کارشکنی عربستان را تایید و آنرا محکوم کرد. بدرالدین حوثی گفت مانع تراشی ائتلاف متجاوز سعودی – آمریکایی بر سر راه خروج هیاتی از این جنبش از یمن به منظور حضور در گفتگوهای ژنو عامل شکست این مذاکرات بوده است.
واقعیت این است که عربستان نمی‌خواهد در شرایط حاضر در یمن تن به مصالحه بدهد چرا که آنرا برای خود شکست می‌داند. آل سعود با صرف هزینه‌های مالی و انسانی وسیع به هیچ یک از اهداف خود در یمن نرسیده‌اند و حتی حمایت‌های آمریکا و سایر قدرت‌های استعماری نیز نتوانسته است در این راه کمکی به عربستان بکند.
مردم یمن اگرچه در طول سه و نیم سال گذشته متحمل خسارات زیادی شده‌اند و قربانیان زیادی را در حملات نظامی ائتلاف متجاوز سعودی داده‌اند ولی همچنان بر سر استقلال و حیثیت ملی خود ایستاده‌اند و این روحیه قطعاً در آینده نیز متجاوزان را از رسیدن به اهداف مداخله جویانه خود مایوس خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: بالاترین معروف، امید به مردم و بدترین منکر، ایجاد اضطراب است زنگنه: تصمیمی برای دو نرخی شدن بنزین گرفته نشده است ریابکوف: همکاری روسیه و ایران با اروپا و چین برای حفظ برجام افزایش می‌یابد وزیر کشور: رئیس مجلس قانون منع بکارگیری بازنشستگان را شامل شهرداران می‌داند جزئیات عرضه 3.3 میلیارد یورو ارز صنعت پتروشیمی در بازار اصلاح قانون بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شد اصلاح قانون بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شد رئیس دادگستری کل استان تهران: مشایی به 5 سال حبس محکوم شد حمله وحشیانه نیروهای امنیتی رژیم سعودی به تکایای حسینی در قطیف جان کری: ترامپ بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست درگیری لفظی بین وزیر خارجه عراق و مقام سعودی بر سر یمن تحلیل سیاسی هفته وزیر دفاع: همکاری‌های دفاعی ایران و پاکستان گسترش می‌یابد وزیر دادگستری: تعزیرات در پرونده‌های گران فروشی کم کاری ندارد پاسخ وزارت خارجه به بیانیه ضد ایرانی اتحادیه عرب وزیر کشور: رئیس مجلس قانون منع بکارگیری بازنشستگان را شامل شهرداران می‌داند 60 درصد دانش‌آموزان عشایر پس از متوسطه دوم ترک تحصیل می‌کنند