پيگير اجرايي شدن تعيين محل تجمع‌هاي اعتراض‌آميز هستيم

گروه اجتماعي
ديروز اعضاي كميسيون اجتماعي و فرهنگي شوراي شهر در جلسه ارائه گزارش عملكرد يك ساله خود به موضوعات مختلفي اشاره كردند كه از چالش‌هاي مهم پايتخت در حوزه فرهنگي محسوب مي‌شوند‌.از تحقيق و تفحص از موسسه همشهري تا پيگيري موضوع تعيين محلي براي برگزاري تجمع‌هاي اعتراض‌آميز شهروندان. به راستي موضوع تعيين محلي از سوي دولت براي برگزاري تجمع‌هاي اعتراضي كه شوراي شهر پيشنهاد‌دهنده آن بود به كجا رسيد؟ سوالي كه احمد مسجدجامعي؛ طراح اين پيشنهاد و عضو شوراي شهر در خصوص آن به «اعتماد» گفت: اگر اين پيشنهاد عملياتي شود، مسلما مي‌توان بسياري از مشكلات امروز شهروندان ما را كه اعتراض‌هايي به وضعيت موجود و مشكلات‌شان دارند، حل كرد. چه‌بسا اگر چنين محلي وجود داشت و شهروندان مي‌توانستند در آن آزادانه و قانونمند اظهارنظر كنند، شاهد موضوعاتي چون خودسوزي يكي از شهروندان در مقابل ساختمان شهرداري نبوديم.
وي ادامه داد: جالب اينجاست كه بعد از تصويب اين موضوع در دولت، برخي از اعضاي شورا كه پيش از آن مخالف اين تحقيق و تفحص بودند، در موافقت آن داد سخن دادند. انگار كه تنها مشكل آنها «فرد» مطرح‌كننده موضوع بود نه ماهيت طرح ! اما به هر حال معتقديم بايد نظارت طي يك فرآيند منظم و با مشاركت مردم انجام شود تا بتواند قبل از وقوع حادثه‌اي، مشكل‌گشا باشد نه اينكه بخواهد حادثه‌اي پيش‌آيد يا مشكلي به‌وجود‌آيد و آنوقت به فكر چاره باشيم. با همين استدلال هم هست كه با تمام توان موضوع را در چارچوب و‌ظايف و توان خود پيگيري مي‌كنيم تا اين مصوبه هيات دولت اجرايي شده، گام موثري در جهت احقاق حقوق شهروندي و دموكراسي برداشته شود.
تحقيق و تفحص از همشهري نيز جزو اولين سوالات خبرنگاران بود كه الهام فخاري (رييس كميته اجتماعي شوراي شهر) در پاسخ به اين سوال كه چرا موضوع تحقيق و تفحص از موسسه همشهري هنوز به نتيجه نرسيده و آيا طرح شكايت از او موجب اختلال در اين مساله شده است، گفت: با وجود شكايتي كه از من شده، فعاليت‌هاي ما در‌خصوص تحقيق و تفحص از همشهري به هيچ عنوان متوقف نشده است. شكايت فقط به اين موضوع اختصاص داشت كه من به شخص خاصي توهين كرده‌ام و پرونده درحال بررسي است.


وي در پاسخ به سوالي مبني بر انتقادات گسترده به قرارداد جديد همشهري براي واگذاري موسسات مجلات وابسته به همشهري تهران گفت: قراردادهاي جديد بايد با درنظر گرفتن حقوق كساني كه پيش از اين، در اين مجموعه فعاليت مي‌كردند، منعقد شود.
محمدجواد حق‌شناس (رييس كميسيون) نيز با بيان اينكه زمان تحقيق و تفحص با اجازه هيات رييسه تمديد شده است، گفت: گروه تحقيق و تفحص در موسسه همشهري مستقر شده و درحال انجام اقدامات خود است و هر هفته گزارش اقدامات كميته تحقيق و تفحص به ما داده مي‌شود.
حق‌شناس در رابطه با واگذاري مجلات وابسته همشهري نيز تصريح كرد: اين كار بدون مشورت ما انجام شد. مديرعامل موسسه همشهري عنوان كرد: از آنجا كه آنها شركت و موسسه هستند نيازي به مشورت با شوراي شهر ندارند اما به خاطر شكايت‌ها، انجمن صنفي روزنامه‌نگاران نيز به موضوع وارد شده و در جلسه قبل آقاي عباس عبدي هم در جلسات كميسيون شركت كردند.
حق‌شناس افزود: اميد است اواخر مهر ماه بحث تحقيق و تفحص تمام شود تا در اوايل آبان اين گزارش قرائت شود‌. تغيير نام ميدان قيصر امين‌پور يكي ديگر از موضوعات مطرح‌شده در اين جلسه بود كه احمد مسجدجامعي، عضو اين كميسيون در مورد آن گفت: تغيير نام و نامگذاري يك ميدان به اسم قيصر امين‌پور مصوبه شورا بوده و به‌سادگي صورت نگرفت اما اكنون شاهد هستيم كه به‌راحتي نام آن را حذف مي‌كنند؛ من نگران بقيه ميدان‌هاي شهر هستم مبادا كه آنها هم حذف شوند.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا شهرداري خانه‌هاي باارزش را خريداري مي‌كند اما روند رسيدگي به آنها كند است، گفت: ما در جريان يكي از تهران‌گردي‌هاي‌مان خانه اتحاديه را خريداري كرده و شورا؛ شهرداري را ملزم به تملك آن كرد. شهرداري با 150مالك وارد معامله شده و بلافاصله فعاليت شروع شد. پيشنهادهاي مختلفي مطرح و بخشي از آن هم به بهره‌برداري رسيد. تئاتر نصر با يك روند پيچيده خريداري شد و قرار است تبديل به يك موزه تئاتر شود اما كار با سرعت و دقت ادامه دارد. مسجدجامعي بااشاره به مسدود شدن سردرباغ‌ملي گفت: 20 ميليارد تومان آن زمان خرج سردر باغ ملي كرديم پيش از آنكه اين هزينه صرف سردر شود، درهاي آن براي عموم باز بود اما پس از آنكه هزينه‌ها انجام شد درها را بستند.
مسجدجامعي با بيان اينكه همه ما در يك فضاي ديني بزرگ شده و تنفس مي‌كنيم، افزود: در اين فضا برخي مي‌گويند مديريت شهري با دين داراي موضع است اما بدانيد كه مردم براي انجام امور ديني معطل پول شهرداري نمي‌مانند. البته شهرداري هم يك كيسه پول نيست بلكه حوزه فكر و هماهنگي است. ما در همه حوزه‌هاي فرهنگي و نه فقط حوزه مذهبي، سال جاري با كاهش بودجه مواجه شديم و گرنه همه تلاش دارند فعاليت‌هاي ديني و قرآني تسري يابد.
اين عضو شوراي شهر با اشاره به اينكه به روز تهران نزديك مي‌شويم، افزود: روز تهران 14 مهرماه است و سعي داريم اين روز را تبديل به يك هفته بكنيم. همچنين همه مردم تهران را ازطريق رسانه‌ها به كتابگردي دعوت مي‌كنيم. متاسفانه سال گذشته كتابگردي آن‌طور كه بايد و شايد برگزار نشد.
مسجدجامعي همچنين در رابطه با سرانجام انتخابات شوراياري‌ها افزود: در دوره گذشته انتخابات دوره سوم را دو‌روزه برگزار كرديم و افتخارمان اين است كه شوراها توانستند بدون كمك پليس، وزارت كشور و صداوسيما امنيت را برقرار كنند.
وي ادامه داد: نامه انتخابات جديد را آقاي هاشمي، رييس شوراي شهر براي وزير كشور ارسال كرده و فرماندار هم براي انتخابات يك جدول زماني برگزار كرده است اما بايد اين انتخابات در سه سال باقيمانده برگزار شود.
رييس سابق ستاد شوراياري‌ها در انتها خاطرنشان كرد: من همواره نگران بودم كه مبادا نهاد شوراياري تضعيف شود و شخصا برگزاري انتخابات شوراياري‌ها را پيگيري مي‌كردم.
چشمه‌علي هم يكي ديگر از محورهاي سوالات مطرح‌شده در جلسه ديروز بود كه حسن خليل‌آبادي (رييس كميته گردشگري شوراي شهر) در پاسخ به سوالي در مورد آن با بيان اينكه مسوولان مترو تلاش دارند، بگويند علت اين خشكسالي كاهش آب‌هاي سطحي است و نه مترو، افزود: با وجود انكارهاي مترو بايد بگويم همه كارشناسان اين خشك شدن چشمه‌علي را پيش‌بيني مي‌كردند. ما فقط دل‌مان خوش است كه مترو داريم در حالي كه هزاران قنات را از بين برده‌ايم. خليل‌آبادي با بيان اينكه هويت ملي ما به ميراث فرهنگي بستگي دارد، افزود: با وجود آنكه در بقيه كشورهاي دنيا اخبار مربوط به نابودي ميراث‌فرهنگي در صدر اخبار قرار مي‌گيرد اما در كشور ما به اين مسائل بي‌توجهي مي‌كنند. من از همه خواهش مي‌كنم براي احياي آب چشمه‌علي كمك كنيد. وقتي اطراف مجلس قديم را ديوار كشيدند و ما در نامه‌اي اعتراض خود را نشان داديم به ما گفتند اين مسائل امنيتي است و شما نبايد وارد مسائل امنيتي شويد.
خليل‌آبادي همچنين در انتقاد به دخالت در امور ديني توسط حاكميت گفت: در گذشته مردم خودشان شخصا در مسير پياده‌روي اربعين به يكديگر كمك مي‌كردند اما وقتي شهرداري تريلي، تريلي آب معدني خالي مي‌كند ديگر كسي براي كمك نمي‌آيد. ما به مشاركت مردم در حوزه مسائل ديني جفا كرديم. ما نبايد بودجه تهران را از محدوده اين شهر خارج مي‌كرديم اما به خاطر اينكه خودمان را مطرح كنيم اين كار را انجام داديم.
سایر اخبار این روزنامه