رئیس جمهور لهستان خواستار حضور نظامی دائمی آمریکا در کشورش است

«آندژی دودا» رئیس جمهوری لهستان در دیدار با «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی‌اش در کاخ سفید درباره ساخت پایگاه نظامی دائمی واشنگتن در لهستان به منظور مقابله با تهدیدهای احتمالی مسکو گفت وگو می‌کند.
به گزارش روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز، دودا که یک اروپا گریز محافظه کار است و هفته پیش اتحادیه اروپا را « جامعه‌ای تخیلی» توصیف کرد، قرار است در دیدار روز سه شنبه از آمریکا با سناتورهای آمریکایی ملاقات کند.
لهستان مقصد نخست سفر ترامپ به اروپا در سال گذشته بود.
نیاز به حمایت نظامی بیشتر آمریکا با توجه به نزدیکی لهستان به روسیه از محورهای گفت وگوی ورشو به عنوان عضو اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در دیدار رئیس‌جمهور این کشور با ترامپ خواهد بود.


لهستان به عنوان منتقد قدیمی سیاست خارجی مسکو، به ویژه از زمان الحاق کریمه به روسیه در مارس 2014 نگرانی‌اش درباره سیاست‌های روسیه بیشتر شده است. مقامات لهستانی همچنین درباره تلاش‌های (ادعایی) تحت حمایت کرملین برای نفوذ در افکار عمومی لهستان از طریق حملات سایبری و هکری نگران هستند.
واشنگتن تایمز نوشت: با وجود اقدامات تهاجمی روسیه که اعضای ناتو را وادار کرده تا فعالیت خود در بخش شرقی این ائتلاف را افزایش دهند هنوز درباره اعزام دائمی نیروهای نظامی به این منطقه توافق نشده است. در مقابل ائتلاف ناتو به دنبال حضور دائمی و در عین حال چرخشی نیروهای درگیر در مانورهای دوران جنگ سرد هستند که خشم مسکو را برانگیخته است.
دودا درانتخابات سال1394در نزدیک‌ترین رقابت‌های انتخاباتی در تاریخ لهستان درمقابل « برونیسلاو کوموروفسکی» رئیس‌جمهور میانه روی این کشور پیروز شد.
مسائل دفاعی اولویت نخست وی را تشکیل می‌دهد و «کریستف سزرسکی» مشاور ارشد او گفته است که وی در نشست روز سه شنبه با ترامپ در باره روابط و همکاری تجاری بین دو کشور عضو ناتو گفت وگو خواهد کرد اما تقویت حضور نظامی آمریکا در منطقه محور اصلی مذاکرات خواهد بود.
رسانه‌های محلی لهستان گزارش داده‌اند که دودا خواستار پرداخت 2میلیارد دلار برای حضور دائمی آمریکا و با هدف «مقابله با هر گونه تهاجم احتمالی» است؛ موضوعی که محور مذاکرات وزیر دفاع لهستان با مقام‌های آمریکایی هم بوده است.
ترامپ تهدید کرده که اگر اعضای ناتو بودجه دفاعی خود را افزایش ندهند از این ائتلاف خارج می‌شود. لهستان تاکنون 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف بودجه دفاعی کرده که مورد حمایت ترامپ است.
دودا به تازگی گفت که کشورش اختصاص 2.5 درصد از تولید ناخالص داخلی خود به بودجه دفاعی را تا سال 1403 هدف قرار می‌دهد.
دودا دیدگاه‌هایی مشابه ترامپ دارد و اهمیتی برای نهادهای چندجانبه در اروپا همچون اتحادیه اروپا قائل نیست. وی هفته گذشته گفت اتحادیه اروپا «جامعه‌ای تخیلی است که چیز زیادی از آن عاید نمی‌شود.»
واشنگتن تایمز نوشت:هر چند لهستان نمونه موفق گسترش ناتو به شرق است اما این کشور با اقدامات انضباطی بی‌سابقه‌ای ازسوی بروکسل بر سر اصلاحات قضایی با هدف مدرنیزه کردن دادگاه‌هایش مواجه است. حامیان دودا می‌گویند او می‌تواند مانند ترامپ اقدام کند و همه چیز را تغییر دهد. منتقدانش در عین حال او را به شتاب زدگی متهم می‌کنند.
سایر اخبار این روزنامه
معاون بین‌الملل وزیر خارجه پیشین آمریکا: جهان در انتظار شنیدن مواضع ایران از زبان روحانی در نیویورک است با حضور موگرینی نشست اعضای برجام دوم مهر در نیویورک برگزار می‌شود گزارش منابع عراقی از توافق نهایی درباره نخست وزیری "عادل عبدالمهدی" چرا ترکیه نگران عملیات محور مقاومت در ادلب است؟ رئیس دیوان محاسبات کشور: 170 نفر مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان هستند با تشییع پیکرپاک شهدا در هشت استان فضای ایران اسلامی عطر عاشورایی گرفت رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: سرنوشت برجام از مهمترین نگرانی‌های جهانی است مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد: تعهد پتروشیمی‌ها به عرضه 7 میلیارد دلار ارز تا پایان سال مکتب حسینی، محور وحدت اسلامی سیدحسن نصرالله: ترامپ نمونه بارز یک انسان دنیاپرست است رئیس جمهور لهستان خواستار حضور نظامی دائمی آمریکا در کشورش است دستور العبادی برای استقرار نیروهای عراقی در مرز با ترکیه سازمان ملل خواستار روی کار آمدن دولت حامی اصلاحات در عراق شد