نگرانی‌های امریکا در شورای امنیت

امیرعلی ابوالفتح
کارشناس مسائل امریکا
دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران بر اساس سنتی چندین ساله، به نیویورک می‌رود تا به نمایندگی از ملت ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، به عنوان بزرگ‌ترین نهاد بین‌المللی سخنرانی کند. رئیس جمهوری اسلامی ایران در این سخنرانی،  دیدگاه‌ها، مواضع و نقطه نظرهای ایران در قبال مهم‌ترین موضوعات جهانی را مطرح خواهد کرد و احیاناً پیشنهادها و برنامه‌های کشورمان را مستقیماً به اطلاع سران و مقامات ارشد کشورهای عضو سازمان ملل و مخاطبان نشست مجمع عمومی خواهد رساند.
با این حال نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل و حضور مقام‌های کشورمان در آن از منظر دیگری نیز حائز اهمیت است. آقای روحانی این بار در شرایطی در سازمان ملل حضور خواهد یافت که این نخستین حضور او پس از خروج امریکا از برجام خواهد بود. قابل انتظار است که دونالد ترامپ در ادامه سیاست خصمانه‌اش در قبال ایران بار دیگر تلاش کند با بهانه تراشی برای توجیه تصمیم به خروج از توافق هسته‌ای، دور جدیدی از اتهامات را علیه ایران طرح کند. بی تردید موضوعاتی چون توانمندی موشکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای کشورمان نیز در منطقه غرب آسیا در سخنان او مورد توجه قرار خواهد گرفت. در چنین فضایی تریبون مجمع عمومی سازمان ملل فرصت مناسبی خواهد بود که بار دیگر، رئیس جمهوری ایران پاسخ اتهامات وارده از سوی همتای امریکایی خود را بدهد؛ بویژه اینکه خروج امریکا از برجام به انزوای سیاسی امریکا و کسب حمایت بین‌المللی از ایران انجامیده است.



در حال حاضر از دید جامعه جهانی، امریکا کشوری عهدشکن و ناقض توافقات و مناسبات بین‌المللی است که فقط توافق هسته‌ای را زیر پانگذاشته است؛ بلکه کلکسیونی از عهدشکنی‌ها را در کارنامه بین‌المللی خود دارد. عهدشکنی‌هایی که به بروز اختلافات جدی و شکاف میان امریکا و شرکای جهانی‌اش از جمله درباره ایران انجامیده است. وجود چنین شکافی و نگرانی از تعمیق آن در جلسه‌ای از جلسات شورای امنیت که رئیس جمهوری امریکا قرار است، ریاست آن را عهده‌دار شود و منحصراً بحث جلسه را به موضوع ایران اختصاص دهد، سبب شده، امریکایی‌ها با هشدارهای متعددی پیرامون این رویداد مواجه شوند. هشدارهایی که ذیل نگرانی از نمایش آشکار شکاف میان امریکا و کشورهای عضو شورای امنیت از جمله متحدانی همچون بریتانیا و فرانسه بر سر ایران صورت گرفته است. تقریباً مسجل است که نمایندگان کشورهای بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین به همراه برخی دیگر از کشورهای عضو شورای امنیت در این نشست، ترامپ را به دلیل خروج از توافق هسته‌ای و نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بشدت سرزنش و بر کارآمد بودن برجام تأکید کنند. این در حالی است که حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران در نشستی در شورای امنیت و با موضوع ایران، بر نگرانی مقامات امریکا از بروز جدال لفظی مستقیم میان طرفین خواهد افزود. فارغ از اینکه چه مقامی از ایران در چنین نشستی حضور به هم می‌رساند، اما آنچه مسلم است اینکه به هر حال، جمهوری اسلامی از فرصت ایجاد شده برای انتقاد صریح از رویکرد‌های خصمانه امریکا در قبال ایران و جامعه جهانی چشم پوشی نکرده و در برابر دیدگان اعضای شورای امنیت سازمان ملل و میلیون‌ها بیننده در سطح جهان، مطالبات خود را از امریکا مطرح خواهد کرد.