طرح سقوط

نیویورک‌تایمز در جدیدترین افشاگری خود به طرح برکناری ترامپ توسط معاون دادستان کل آمریکا در سال 2017 پرداخته است. این روزنامه می‌نویسد راد روزنستاین، سال گذشته پیشنهاد کرده بود مکالمات دونالد ترامپ مخفیانه ضبط شود تا بی‌کفایتی وی ثابت شده و وی بر اساس اصل 25 متمم قانون اساسی برکنار شود.
این در حالی است که راد روزنستاین، معاون دادستانی کل آمریکا گزارش‌ها درباره توصیه او برای ضبط مکالمات دونالد ترامپ با هدف عزل او به بهانه عدم کفایت با استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی را تکذیب کرد. روزنستاین دومین مقام مهم دادگستری آمریکاست.
او جمعه گذشته و پس از آنکه روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از منابع ناشناس نوشت که روزنستاین در همان ماه‌های نخست ورود دونالد ترامپ به کاخ‌سفید پیشنهاد ضبط مکالمات رییس‌جمهور را طرح کرده گفت این ادعاها خلاف واقع و نادرست است. بنا بر گزارش نیویورک‌تایمز و به نقل از منابع ناشناس این روزنامه آمریکایی، روزنستاین چنین پیشنهادی را پس از آنکه ترامپ، جیمز کومی، رییس سابق اف‌بی‌آی را اخراج کرد طرح کرده است. اخراج کومی که ماه می سال گذشته روی داد همچنان یکی از محورهای اصلی تحقیقات بازرس ویژه رابرت مولر است که همزمان با بررسی اتهام ارتباط میان ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و روسیه، به موضوع اتهام دخالت در تحقیقات قضایی ترامپ هم می‌پردازد چرا که کومی در زمان اخراج ریاست تحقیقات اف‌بی‌آی در زمینه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا به نفع ترامپ را برعهده داشت. آن طور که گزارش نیویورک‌تایمز مدعی شده، روزنستاین به دنبال این بوده که چند نفر از اعضای هیات دولت را ترغیب کند که با استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی برای عدم کفایت رییس‌جمهور تلاش کنند. این گزارش همچنین مدعی است که روزنستاین پیشنهاد کرده بود برای اثبات هرج و مرج و ناکارایی داخل کاخ‌سفید، سخنان ترامپ ضبط شود. نیویورک‌تایمز نوشته این پیشنهاد را روزنستاین در جلسه‌ای که میان مقام‌های دادگستری و اف‌بی‌آی در ماه می ۲۰۱۷ برگزار شده، طرح کرده است. این روزنامه این ادعا را به نقل از چندین منبع ناشناس نوشته که مدعی‌اند از محتوای این جلسه مطلع‌اند.
در همین حال یکی از سخنگویان دادستانی در پاسخ به بی‌بی‌سی به نقل از یکی از حاضران در جلسه ماه می سال گذشته که نیویورک‌تایمز نوشته در آن سخن از ضبط و شنود مکالمات رییس‌جمهور‌ مطرح شده، نوشته است: من این جلسه را به یاد دارم و همچنین به یاد دارم که از ضبط مکالمات سخن به میان آمد اما آن فقط به قصد شوخی و کنایه طرح شد و هیچ بحثی در ادامه در این باره صورت نگرفت.


واکنش روزنستاین چه بوده‌
روزنستاین جمعه گذشته ساعتی پس از انتشار گزارش نیویورک‌تایمز ادعاهای طرح شده در آن را ناصحیح و به لحاظ دقت نادرست خواند و گفت: بیش از این درباره گزارشی که منابعش ناشناس‌ و آشکارا علیه دادستانی‌اند و تنها به دنبال پیشبرد مقاصد خود هستند، اظهار نظر نخواهم کرد‌ اما اجازه دهید تصریح کنم که بر اساس مراوده کاری که با رییس‌جمهور‌ دارم، نیازی به استفاده از متمم ۲۵ وجود ندارد. این متمم قانون اساسی آمریکا که پس از ترور جان اف‌کندی به قوانین این کشور افزوده شد به هیات دولت اجازه می‌دهد چنانچه رییس‌جمهور‌ به علل جسمی یا روانی قادر به اداره امور نباشد، عدم کفایت او را بررسی و اعلام کنند و وظایف او را به معاون رییس‌جمهور محول کنند. رسانه‌های آمریکایی می‌گویند سرنخ اصلی درباره این موضوع از یادداشت‌های اندرو مک‌کب، معاون اخراجی اف‌بی‌آی استخراج شده است. مک‌کب ماه مارس گذشته و تنها چند روز مانده به بازنشسته شدن از اف‌بی‌آی از سوی ترامپ اخراج شد. وکیل مک‌کب گفته موکلش اطلاع ندارد که چه مقدار از یادداشت‌های او به دست رسانه‌ها افتاده است. وکیل مک‌کب گفته یک نسخه یادداشت‌های او در مقام معاون اف‌بی‌آی پس از اخراجش در اختیار بازرس رابرت مولر قرار گرفته و نسخه دیگر در داخل اف‌بی‌آی نگهداری می‌شود. از طرفی رییس‌جمهور‌ آمریکا قول داد تعداد بیشتری از کارکنان و مقامات مخالف خود را در دو نهاد فدرال کنار بگذارد. پس از افشای تلاش بخشی از مقامات کاخ سفید و وزارت دادگستری آمریکا برای کنار گذاشتن ترامپ، او قول داد تعداد بیشتری از عناصر مخالف خود را در دادستانی و پلیس فدرال کنار بگذارد. وی از واژه بوهای نامطبوع و متعفن برای توصیف مخالفان خود استفاده کرده است. ترامپ که در یک جمع انتخاباتی حزب جمهوریخواه صحبت می‌کرد هیچ اشاره‌ای به فردی خاص نکرد‌ اما احتمالا منظور وی راد روزنستاین قائم مقام دادستانی آمریکاست. ترامپ گفت: ببینید در وزارت دادگستری ما چه می‌گذرد. ما مردان بزرگی در وزارت دادگستری داریم‌ اما مقامات بسیار بدی هم در آنجا هستند. شما دیدید که چه اتفاقی در اف‌بی‌آی افتاد. همه آنها از اف‌بی‌آی بیرون انداخته شدند‌ اما بوی تعفنی در وزارت دادگستری ماندگار شده که از شر آن هم خلاص می‌شویم.
تعویق انتشار اسناد روسیه
این در حالی است که رییس‌جمهور آمریکا با به تعویق انداختن انتشار اسناد مرتبط با تحقیقات روسیه که خواستار غیر‌محرمانه شدن آنهاست، گفت پس از ابراز نگرانی متحدان اصلی بازرس کل وزارت دادگستری آنها را مورد بازنگری قرار می‌دهد. دونالد ترامپ در یکسری توئیت‌هایی نوشت که اخیرا با مقام‌های وزارت دادگستری درباره درخواستش ملاقات کرده و آنها هم با انتشار این اسناد موافق هستند.
او همچنین نوشت که آنها نسبت به تاثیر منفی چنین اقدامی بر تحقیقات شورای ویژه بازرس رابرت مولر درباره مداخله ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ابراز نگرانی کرده‌اند. دونالد ترامپ همچنین هشدار داد چنانچه ضرورت داشته باشد شخصا خروج این اسناد از حالت محرمانگی را تایید خواهد کرد. او نوشت: سرعت برای من و بقیه بسیار مهم است!
دفتر بازرس کل آمریکا در وزارت دادگستری هنوز اظهارنظر نکرده است.
کاخ سفید دوشنبه گذشته پیش از دستور رییس‌جمهور آمریکا به وزارت دادگستری و دفتر رییس اطلاعات ملی به غیر‌محرمانه کردن و انتشار یکسری اسناد مرتبط با تحقیقات روسیه به درخواست شماری از کمیته‌های کنگره و به خاطر شفافیت خبر داد. این اسناد در کانون اتهام‌زنی جمهوریخواهان به این وزارتخانه و اف‌بی‌آی نسبت به جانبداری علیه ترامپ در اقدامات‌شان در تحقیقات روسیه پیش از انتخابات ۲۰۱۶ اشاره دارد.
در همین حال‌ این اتهام‌زنی از دید منتقدان رییس‌جمهور آمریکا تلاشی برای بی‌اعتبار کردن تحقیقات بازرس مولر است که مکررا از سوی ترامپ به شکار جادوگر توصیف می‌شود. ترامپ جمعه گذشته در توئیتی نوشت: من با مقام‌های وزارت دادگستری برای غیر‌محرمانه کردن تعدادی از اسناد ملاقات کردم. آنها با انتنشار این اسناد موافقند اما تاکید دارند که چنین اقدامی احتمالا تاثیر منفی بر تحقیقات روسیه می‌گذارد. همچنین متحدان کلیدی خواستار عدم انتشار آنها شدند. او در توئیت دیگری نوشت: بنابراین از بازرس کل خواسته شده این اسناد را به سرعت مورد بررسی قرار دهد. امیدوارم او در این موضوع سرعت عمل به خرج دهد (و امیدوارم در سایر مسائل هم همین‌طور باشد.) نهایتا اینکه من می‌توانم در صورت ضرورت آنها را غیر‌محرمانه اعلام کنم.