احضار سفراي ٣كشور رديابي جنايتكاران

ادامه رويدادها و واكنش‌هاي حادثه تروريستي اهواز
احضار سفراي ٣كشور رديابي جنايتكاران
آرمان‌: در پی حمله تروریستی طی رژه نیروهای مسلح در اهواز، 25 شهید و 69 مجروح به دنبال خود داشت. این گروه تروریستی 4 نفر بودند، هر چهار نفر آنها توسط نیروهای امنیتی و انتظامی به هلاکت رسیدند. در پی این واقعه شخصیت‌های لشکری، کشوری و همچنین مقامات کشورهای دیگر با صدور پیام‌های تسلیت با مردم ایران به‌ویژه اهوازی‌ها که همواره در عرصه‌های مهم دفاع از کشور مانند 8 سال دفاع مقدس پیشتاز بودند، همدردی کردند. در پی این حادثه سخنگوی وزارت امورخارجه از احضار سفرای هلند، دانمارک و کاردار موقت انگلیس در غیاب سفیر این کشور به وزارت امور خارجه خبر داد.
عربستان؛ مسئول حمله تروریستی


گردان حزب‌ا... عراق در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی اعلام کرد که عربستان مسئول مستقیم این حمله تروریستی در ایران است. در ادامه این بیانیه آمده است: آن‌چه در حمله به رژه نظامی در شهر اهواز ایران رخ داد تنها حلقه‌ای از زنجیره‌ای است که رژیم سعودی پس از دریافت چراغ سبز از آمریکا در آن دست دارد، به ویژه اینکه این رژیم به صورت جدی برای اجرای سیاست‌های خصمانه خود که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی آن را در خصوص انتقال درگیری به داخل ایران برای از بین بردن ثبات و امنیت این کشور اعلام کرده است، تلاش می‌کند. حزب‌ا... عراق افزود: سرویس جاسوسی عربستان سعودی در ماه‌های اخیر برای بازکردن راه حمایت تدارکاتی که جنوب عراق را نیز شامل می‌شود برای رساندن تسلیحات مختلف سبک و سنگین به داخل خاک جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده و توانسته است شماری از افراد منحرف و قاچاقچیان مواد مخدر و اشخاص مرتبط با حزب منحل شده بعث را جذب کند. این عملیات از اتاق عملیاتی مدیریت می‌شود که از پهپاد برای دنبال کردن هسته‌های خود که در مناطق و شهرهای مشخص مستقر هستند، استفاده می‌کند و ما هشدار می‌دهیم که سازمان جنایتکار خلق(گروهک تروریستی منافقین) برای خدمات توطئه‌گرانه علیه ملت ایران در عربستان سعودی حضور پیدا کرده است. همچنین گردان‌های حزب‌ا... عراق علاوه‌براین، برای همکاری گسترده با «برادران مجاهد در سپاه پاسداران انقلاب» اعلام آمادگی و تاکید کرد: ما نیز در عراق در معرض همان توطئه آمریکایی و سعودی قرار داریم و سرنوشت ما مشترک و دشمن ما یکی است. ما اطلاعات و تجربه خود را در خصوص تحرکات دشمن در اختیار ملت عراق و ایران قرار می‌دهیم و توطئه‌گران و مزدوران و جنایتکاران باید بدانند که ما برابر آنها می‌ایستیم و فعالیت‌ها و تحرکات آنها زیر نظر قرار دارد.
احضار شبانه سه سفیر
شبانگاه همان حادثه سهمگین، سخنگوی وزارت امورخارجه از احضار سفرای هلند، دانمارک و کاردار موقت انگلیس در غیاب سفیر این کشور به وزارت امورخارجه خبر داد. بهرام قاسمی با اعلام این خبر، افزود: در جریان این احضارها که به صورت جداگانه توسط مدیرکل اروپای وزارت امورخارجه صورت گرفت، به دیپلمات‌های ارشد هلندی و دانمارکی نسبت به اقامت برخی اعضای گروهک تروریستی مزدوری که مسبب جنایت امروز در اهواز بوده‌اند، شدیدا اعتراض شد. به سفرای هلند و دانمارک تأکید شد که جمهوری اسلامی ایران پیش از این در مورد اقامت این افراد در این کشورها هشدار داده و خواهان دستگیری و محاکمه آنان بوده است. قاسمی افزود: مدیر کل اروپای وزارت امورخارجه به سفرای هلند و دانمارک تأکید کرد: انتظار می‌رود دولت‌های مزبور ضمن محکومیت قاطعانه این اقدام تروریستی مسببان جنایتکار و همه مرتبطان با آنها را جهت حضور در دادگاه و محاکمه عادلانه به ایران مسترد کنند. او همچنین گفت: در احضار کاردار موقت سفارت انگلیس در تهران که در غیاب سفیر این کشور انجام شد، تاکید شد از نظر جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که سخنگوی گروهک مزدور الاحوازی اجازه یابد مسئولیت این اقدام تروریستی را از طریق یک شبکه تلویزیونی مستقر در لندن اعلام کند. دیپلمات انگلیسی ضمن ابراز تأسف از این حادثه و محکوم کردن آن، گفت: سفیر انگلیس در تهران که در لندن بسر می‌برد، به محض آگاهی از این حادثه در پیامی آن را محکوم کرده و مقامات وزارت خارجه آن کشور نیز بلافاصله اقدام به اتخاذ موضع کرده‌اند. این حملات در هرجا که اتفاق افتد، مهم است و باید با آن برخورد شود؛ چرا که تروریسم مرز نمی‌شناسد. او گفت که اعتراض تهران را فورا به لندن منعکس خواهد کرد. همچنین منصور حقیقت‌پور مشاور رئیس مجلس با اشاره به این اقدام تروریستی اظهار کرد: قطعا نیروهای امنیتی ما دمار از روزگار بقیه تروریست‌ها در می‌آورند و در هر سوراخ موشی باشند، آنها را بیرون می‌کشند و به سزای اعمال‌شان می‌رسانند.
احضار می‌کنیم!
معاون امور سیاسی وزارت امورخارجه هم در این باره گفت: کاردار امارات عربی متحده در تهران به دلیل اظهارات جانبدارانه مقامات رسمی آن کشور در حمایت از جنایت تروریستی اهواز به وزارت امورخارجه احضار خواهد شد. عباس عراقچی با اشاره به احضار سفرای هلند و دانمارک و کاردار موقت انگلیس نوشت: بلافاصله پس از جنایت تروریستی اهواز، سفرای هلند، دانمارک و کاردار موقت انگلیس به وزارت امورخارجه احضار و نسبت به ارائه امکان اقامت و فعالیت به برخی اعضای گروهک تروریستی مزدوری که مسبب این جنایت بود شدیدا اعتراض شد. جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد دولت‌های مزبور مسببان جنایتکار و همه مرتبطان احتمالی با آنها را بازداشت و جهت حضور در دادگاه و محاکمه عادلانه به ایران مسترد نمایند. کشورهای غربی نمی‌توانند داعیه مبارزه با تروریسم داشته باشند اما امکانات اقامتی و رسانه‌ای در اختیار آنان قرار دهند. کاردار امارات عربی متحده در تهران نیز امروز صبح به دلیل اظهارات جانبدارانه مقامات رسمی آن کشور در حمایت از جنایت تروریستی اهواز به وزارت امور خارجه احضار خواهد شد.