سودجویی با نام «غذای ارگانیک»

آرمان- آرزو ضیایی: به گفته کاظم خاوازی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی دولت فعلا هیچ برنامه‌ای در موضوع تحقیقات و تولید محصولات تراریخته از جمله برنج در مراکز تحقیقاتی خود ندارد. این در حالی که همچنان مساله سلامت یا عدم ‌سلامت این محصولات برای بسیاری از مردم وجود دارد. همچنین به گفته محمد حسین عزیزی، رئیس انجمن صنایع غذایی ایران سالم بودن محصولات ترا‌ریخته در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و هنوز ثابت نشده است. باتوجه به اظهارنظرات این دو مسئول باید همچنان منتظر بمانیم تا گره کور سلامت محصولات تراریخته در ایران باز شود. «سلامت باشند یا نباشند باید برچسب بخورند!»، این جمله هماهنگ تمام مسئولان بهداشتی کشور مانند مسئولان سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس است. بسیاری از تولیدکنندگان همچنان نسبت به برچسب‌گذاری محصولات تراریخته مقاومت نشان می‌دهند و دلیل روشن است. این مساله آنقدر در ایران اما و اگر دارد که هر توزیع‌کننده‌ای را از افشای تراریختگی محصولاتش بترساند.
مراحل نهایی تدوین دستورالعمل وزارت بهداشت
رئیس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت برچسب‌گذاری محصولات و فرآورده‌های‌غذایی ارگانیک و تدوین ضوابطی در این زمینه توضیح داد. غلامرضا اصغری درباره برچسب‌گذاری محصولات ارگانیک، گفت: هر کسی که ادعا می‌کند محصولش ارگانیک است، باید ارگانیک‌ بودن محصولش محرز شده و سپس روی محصولش برچسب ارگانیک را نصب کند. او افزود: باید توجه کرد که تولید محصول ارگانیک شرایط سختی دارد. در حال حاضر مشکل ما فرآورده‌هایی است که در واقع ارگانیک نیستند، اما برای بازاریابی ادعا می‌شود که محصولاتی ارگانیک هستند. محصول‌ ارگانیک، محصولی است که در تولید آن نه کود ‌شیمیایی استفاده شده باشد و نه سم. تولید چنین محصولی نیز شرایط ویژه می‌خواهد. اصغری با بیان اینکه ضابطه و گایدلاین برچسب‌گذاری محصولات‌ارگانیک، مشخص می‌کند چه فرآورده‌هایی اجازه دارند برچسب ارگانیک را نصب کنند، در مرحله‌نهایی تدوین قرار دارد، افزود: در این زمینه به همکاری بین‌بخشی نیاز است و وزارت جهاد کشاورزی هم باید کمک کند تا مشخص شود که واقعا در روند تولید محصولات ارگانیک، سم استفاده نشده است. به گزارش ایسنا، رئیس سازمان غذا ‌و دارو تاکید کرد: در عین حال باید توجه کرد که در محصولات ارگانیک، تمایل به نصب برچسب برعکس محصولات تراریخته است؛ در محصولات تراریخته کسی نمی‌خواهد روی محصولش برچسب بزند. زیرا فروشش کاهش می‌یابد، اما از طرفی همه تمایل دارند روی محصول‌شان برچسب ارگانیک‌بودن نصب کنند. بنابراین باید ضوابطی در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.
اروپایی‌ها رغبتی به استفاده محصولات تراریخته ندارند


رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با «آرمان» در ارتباط با محصولات ارگانیک و تراریخته موجود در کشور می‌گوید: غذاهای تراریخته و محصولات ارگانیک حتما باید برچسب داشته باشند تا افرادی که تمایل به خرید یا استفاده از آنها را دارند از ارگانیک بودن آنها اطمینان حاصل کنند. این جزو وظایف سازمان غذا و داروست. حسینعلی شهریاری می‌افزاید: اگر تاکنون این اقدام انجام نشده است، به منزله تاخیر در عملکرد این سازمان است. علاوه ‌بر این مجلس تصویب کرده بود که تا پایان برنامه پنجم توسعه میوه‌ها حداقل وزارت جهاد کشاورزی تا 25 درصد موظف بر تبدیل محصولات کشور به محصولات ارگانیک است. او خاطرنشان می‌کند: این مساله محقق نشد. همچنین در قانون پیش‌بینی شده بود که وزارت بهداشت و درمان فهرست باقی مانده سموم کشاورزی را بدهد و میوه‌های موجود بررسی شوند، زیرا سمپاشی‌ها و استفاده از سموم تقریبا بدون حساب و کتاب در کشور انجام می‌شود، مشخص شود برای رشد هر میوه چه میزان سم استفاده شده است که مردم بتوانند با خاطر آسوده از آنها استفاده کنند. شهریاری می‌افزاید: این مساله نیز به صورت نیم‌بند اجرا شده است. همچنان مردم کاملا آگاه نیستند که میوه‌های مصرفی آنها چه میزان باقیمانده سموم دارد و در مدت زمان طولانی باتوجه به انباشت سموم این میوه‌ها تا چه میزان بر سلامت عموم جامعه صدمه می‌زند. او می‌گوید: وزارت بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی باید این مسائل را رصد کرده و به مردم در این زمینه اطلاع رسانی کنند. شهریاری می‌افزاید: ایران نیز مانند سایر کشورهای پیشرفته دنیا مانند اروپا و آمریکا باید اطلاعات درستی از محصولات تراریخته و ارگانیک به مردم بدهد. او تاکید می‌کند: تمام مواد تراریخته وارداتی شناسنامه‌دار هستند و وزارت بهداشت و درمان و غذا و دارو قادر به رصد آنهاست. بنابراین این وزارتخانه آگاه است که مقصد محصولاتی که از خارج از کشور وارد می‌شوند، کجاست. همچنین اگر کسی اقدام به برچسب‌گذاری این محصولات در زمان ارائه آنها به مصرف‌کنندگان نکند باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد. این مساله نیز از اختیارات سازمان غذا و داروست. شهریاری می‌افزاید: این سازمان نیروهای نظارتی به میزانی که بتواند نظارت همه‌جانبه داشته باشد، در اختیار ندارد. بنابراین سازمان امور استخدامی کشور باید مجوزهای لازم را برای استخدام‌های گسترده به این سازمان بدهد. او تاکید می‌کند: این وظایف حاکمیتی هستند و باید مجوزات لازم به این سازمان داده شود. در این صورت از عوارض احتمالی این مساله بر سلامت جامعه جلوگیری می‌شود. او خاطرنشان می‌کند: در ارتباط با سلامت یا عدم سلامت محصولات تراریخته نظرات ضد و نقیضی از سوی صاحبنظران مطرح می‌شود و تحقیقات در این زمینه متفاوت است. برخی معتقدند استفاده از این محصولات خطرناک است و عده‌ای آن را بی‌خطر می‌دانند. اگر محصولات تراریخته سالم هستند، باید کشورهای اروپایی پیشقدم استفاده از آنها باشند. اطلاعات از نحوه برخورد با محصولات تراریخته در کشورهای اروپایی ثابت می‌کند که آنها از این محصولات استفاده نمی‌کنند. بنابراین تحقیقات مبنی بر بی‌خطری این محصولات شک‌برانگیز است، زیرا در صورت بی‌خطری اروپایی‌ها از آنها استفاده کرده و برخی از محصولات را به ایران صادر نمی‌کردند.