امريكايي‌ها پشيمان خواهند شد

گروه سياسي
سرانجام پس از كش و قوس‌هاي فراوان و تحليل‌هاي مختلف درباره نحوه حضور جمهوري اسلامي ايران در اجلاس سالانه سازمان ملل، روز گذشته حسن روحاني رييس‌جمهور ايران عازم نيويورك شد. روحاني روز يكشنبه پيش از ترك تهران در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اين سفر براي شركت در اجلاس سالانه مجمع عمومي سالانه سازمان ملل متحد در نيويورك است و به طور معمول در سال‌هاي قبل هم اين سفر را انجام دادم به دليل اينكه فرصتي است و يك تريبون عمومي است كه در اختيار كشورمان قرار مي‌گيرد و جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند نظرات خود را نسبت به مسائل بين‌المللي و منطقه‌اي در آن بيان كند. با حضور در مقر سازمان ملل همچنين فرصت ديدار و مذاكره با سران بسياري از كشورها فراهم است كه به‌طور معمول براي ديدار و مذاكرده با اين سران بايد سفرهاي زيادي انجام شود يا آنها بايد به تهران بيايند ولي آنجا براي ملاقات‌هاي دوجانبه كاملا مناسب است. همچنين معمولا همه‌ساله با رهبران كشورهايي كه آنجا حضور دارند و هم با مسلمان‌هايي كه آنجا فعاليت دارند و نيز با سياسيون و سردبيران روزنامه‌ها و رسانه‌هاي مهم كه در آنجا فعالند و علاقه‌مندند ملاقات داريم و مصاحبه‌هايي هم انجام مي‌دهيم.
روحاني با اشاره به اينكه امريكا به يكي از تعهدات و پيمان خودش كه پشت پا زد و آن را نقض كرد، برجام بود، گفت: برجام توافقي بين 7 كشور بود و سازمان ملل متحد و شوراي امنيت آن را تاييد كرده بود بنابراين يك سند بين‌المللي تلقي مي‌شود اما به بهانه‌هاي واهي از اين توافق خارج شد و كاري برخلاف حقوق بشر شروع كرده و آن اينكه ملتي را تحت فشار قرار بدهد و ملت‌ها و شركت‌هاي ديگر را با قانون داخلي خودش، مجبور كند كه مشكلاتي را در روابط با ايران به وجود بياورند.
رييس‌جمهور در ادامه با بيان اينكه امريكايي‌ها اهدافي را دنبال مي‌كنند كه قطعا به اهداف‌شان نخواهند رسيد، تصريح كرد: امريكايي‌ها مي‌خواهند مردم را تحت فشار قرار دهند و مردم را از اراده و تصميم خودشان براي استقلال پشيمان كنند، امريكايي‌ها مي‌خواهند در كشور امنيت نباشد و بلوا و آشوب درست كنند، امريكايي‌ها مي‌خواهند شرايطي را فراهم كنند كه يك روزي بتوانند به اين كشور برگردند و باز مثل قديم اربابي كنند. هيچ ‌يك از اينها امكان‌پذير نيست. اين خيالات، خيالات خام است و هيچ‌گاه امريكا به اين اهدافش نمي‌رسد. اما در عين حال كارهايي كه شروع كرده عرض خودش مي‌برد و زحمت براي ديگران و براي ما هم است. بي‌ترديد مردم ايران مقاومت خواهند كرد و دولت نيز خود را براي مقابله كاملا آماده كرده و ما از اين ماه‌هايي كه كمي مردم با سختي مواجه خواهند شد، به حول و قوه الهي دست به دست هم خواهيم داد و عبور خواهيم كرد و امريكايي‌ها از اين كارشان پشيمان خواهند شد. چون كار بسيار غلط و اشتباهي را انتخاب كردند. در اين سفر و در ديدارهاي دوجانبه و هم در سخنراني مجمع عمومي و هم در فرصت‌هاي مصاحبه به جنايت امريكا و به تخلف امريكا و نقض حقوق بين‌الملل از سوي امريكا اشاره خواهيم كرد و همچنين با كشورهاي دوست‌ براي ادامه كار برجام در حاشيه اين اجلاس و هم با رهبران برخي كشورهاي اروپايي و آسيايي ديدار دارم و اين موضوع مهم را دنبال خواهيم كرد كه بتوانيم با كمترين هزينه از اين تحريم عبور كنيم و امريكا را براي تجاوزگري و دخالت نسبت به كشورها و به ويژه ايران پشيمان كنيم. وزير امور خارجه هم در حاشيه مجمع با 1+4 در نيويورك ديدار خواهد داشت.


رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود حادثه ديروز اهواز را حادثه بسيار تاثرانگيزي توصيف كرد و گفت: اولا مراسم به مناسبت دفاع مقدس، ايستادگي مردم و شروع تجاوز متجاوزان و صداميان به كشور بود و اينهايي كه اين فاجعه را آفريدند در مسير همان متجاوزان هستند نه اينكه بخواهم تشبيه كنم در دوراني كه دوران جنگ تحميلي بود همين جمع با همين اسم‌ها، از متجاوزان حمايت مي‌كردند و جناياتي را مي‌آفريدند. اينان مدت‌ها رفتند در داخل خاك عراق ماندند و بعد از پايان جنگ، با اينكه اينها مشكوك بودند و سال‌ها در عراق بودند، لطف نظام جمهوري اسلامي ايران شامل حال آنها شد. تا زماني كه صدام جنايتكار زنده بود، اينها مزدور او بودند، بعد از آن ارباب را عوض كردند، يكي از كشورهاي جنوبي خليج‌فارس، هم مسائل مالي اينها و هم تسليحاتي و هم سياسي‌شان را به عهده گرفت و اينها هميشه از جنايت خودشان نه پشيمان بودند و نه آن را متوقف كرده بودند.
روحاني با بيان اينكه در خوزستان و اهواز مردم دلاور و فداكار و شجاعي اعم از فارس و عرب و بختياري حضور دارند، گفت: همه كساني كه در آنجا حضور دارند و ساكن هستند دلاوري‌ها كرده‌اند. بعد از جنگ هم هميشه براي پيشرفت كشور تلاش كردند و بسيار متاثر هستيم كه اين مردم عزيز و دلاور ديروز عزادار شدند.
رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه بي‌ترديد جمهوري اسلامي ايران از اين جنايت نخواهد گذشت، گفت: كاملا براي ما روشن است كه چه كساني اين كار را كردند، چه گروهي هستند و به كجاها وابسته‌ هستند. پشتوانه‌ همه اين كشورهاي كوچك مزدوري كه در اين منطقه هستند، امريكاست. امريكايي‌ها هستند كه اينها را تحريك مي‌كنند. امريكايي‌ها هستند كه شرايط لازم را در اختيارشان مي‌گذارند كه اين جنايات را مرتكب مي‌شوند. اينها هيچ تاثيري در راه، اراده و مسير ملت ما ندارد. ملت ما در برابر جنايت‌هاي بسيار بزرگ‌تري ايستادگي و مقاومت كرده‌اند. پاسخ اين جنايات در چارچوب قانوني و در چارچوب مصالح كشور به جانيان اين حادثه داده خواهد شد و همه عوامل آن دستگير و به مجازات خواهند رسيد.