بدرقه باشکوه شهدای اهواز

مراسم تشییع شهدای حادثه تروریستی اهواز با حضور جمعیت عظیم مردم متدین، انقلابی و عزادار این شهر و مقامات و مسئولان کشوری و لشکری برگزار شد. براساس گزارش تسنیم، این مراسم باشکوه با مداحی و عزاداری مردمی، رأس ساعت 8:30 دوشنبه از مقابل حسینیه عاشقان ثارا... آغاز شد. براساس این گزارش از ساعات اولیه صبح حضور مردم اهواز در این مراسم چشمگیر بود و لحظه به لحظه به جمعیت حاضران افزوده می شد.
اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره دستگیری عوامل حادثه تروریستی اهواز
همچنین شب گذشته وزارت اطلاعات در اطلاعیه ای اعلام کرد: در پی اقدامات صورت گرفته در آغازین دقایق حادثه تروریستی 31 شهریور اهواز، هویت تیم پنج نفره تروریستی وابسته به گروه های تجزیه طلب تکفیری تحت حمایت کشورهای مرتجع عربی شناسایی و خانه تیمی این تروریست ها کشف شد و 22 نفر از عوامل پشتیبانی کننده و دخیل در حادثه هم دستگیر شدند. در همین باره حامیان و هادیان خارجی اقدام تروریستی مذکور شناسایی که اطلاعات تکمیلی آن متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده است: از خانه تیمی این تروریست ها، مواد منفجره، وسایل نظامی و امکانات ارتباطی کشف و ضبط شد. وزارت اطلاعات همگام با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی و قوه قضاییه، ضمن تسلیت و تعزیت به خانواده های معظم شهدا و ابراز همدردی با مردم انقلابی ایران خاصه مردم شهیدپرور خوزستان که در طول سال های دفاع مقدس امتحان سخت خود را در دفاع مقدس از کیان انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی، استقلال و تمامیت ارضی کشور با سرافرازی ادا و در این راه بیش از 16 هزار شهید تقدیم کردند، در تبعیت از فرامین فرماندهی معظم کل قوا، به ملت شریف ایران اطمینان می دهد که گروه های تروریست و عناصر وابسته به آن را در هر نقطه از منطقه و جهان رصد و مجازات می کند.حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌محمود علوی وزیر اطلاعات نیز در سخنان خود در مراسم تشییع شهدای این حادثه گفت: تروریست‌هایی که اقدام کردند به هلاکت رسیدند و عقبه آن‌ها به‌وسیله دیگر نیروهای امنیتی تا آخرین نفر شناسایی خواهند شد.
سردار سلامی: واکنش ما به این حادثه پشیمان‌کننده، ویرانگر و نابودکننده خواهد بود


سردار حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در مراسم تشییع شهدای حادثه تروریستی اهواز گفت: حضور پرشور مردم در آیین تشییع شهدا و این دریای مواج اما بااطمینان، آرام و باصلابت محاسبات دشمنان را به‌هم می زند و این حضور معنادار نشان می‌دهد که معجزه خون شهدا وحدت، یکپارچگی و دمیدن روح عاشورا در جامعه است. سردار سلامی با تأکید بر‌ این که «به ملت ایران قول می‌دهیم که واکنش ما به این حادثه پشیمان‌کننده، ویرانگر و نابودکننده باشد»، گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند بر کودکان این سرزمین بتازد و به تمام کسانی که پشت این ماجرا هستند، هشدار می‌دهیم. امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع هم در سخنان خود در این مراسم تأکید کرد: تروریست‌ها منتظر دست انتقام ملت ایران باشند.
محسن رضایی: خوزستان بدون ایران و ایران بدون خوزستان معنا ندارد
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام طی سخنانی در این مراسم گفت: حادثه اهواز یک حادثه کاملاً طراحی‌شده از بیرون مرزها بود و کاملاً پیدا و مشخص شد که تروریست‌ها از طرف چه کشورهایی حمایت مالی و تبلیغاتی می‌شوند. این را که تروریست‌ها کجا آموزش دیدند‌‌ و از کجا آمد‌ند، مسئولان اطلاعاتی توضیح خواهند داد. وی با تأکید بر این که خوزستان بدون ایران و ایران بدون خوزستان معنا ندارد و هویت خود را از دست می‌دهد، افزود: ‌هیچ مادری را از فرزند و فرزندی را از مادر نمی‌شود گرفت؛ خوزستان فرزند ایران اسلامی است و از وفادارترین‌ها بوده و در حوادث مختلف دین خود را ادا کرده است. در این دیار مردم عرب و لر جان‌فدایی‌های بسیاری کردند.
اروپا حمله تروریستی اهواز را فقط تسلیت گفت
همچنین در ادامه محکومیت این حادثه، رئیس جمهورترکیه، دولت اردن و وزیر خارجه دانمارک در پیام های مشترکی این حمله تروریستی را محکوم کردند. سخنگوی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای بدون محکوم کردن حمله تروریستی اهواز به خانواده‌های قربانیان این حادثه تروریستی و مردم ایران تسلیت گفت. با این حال «سورن اسپرسن»، سخنگوی سیاست خارجی حزب «مردم دانمارک» و عضو پارلمان این کشور در پاسخ به سوالی درباره درخواست دولت ایران برای تحویل دادن اعضای گروهک های تروریستی و این که آیا دانمارک باید به آن عمل کند، گفت: «بله فکر می‌کنم در صورتی که شواهد کافی [درباره اقامت مسببان حمله اهواز در دانمارک] در این باره وجود داشته باشد، باید همین کار را انجام دهیم.»
روایت فلاحت پیشه ازضعف‌های امنیتی
در اظهارنظرهایی دیگر درباره حادثه تروریستی اهواز، حشمت ا... فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عصر ایران گفت: ضعف‌های امنیتی وجود داشته است که تروریست ها توانستند دست به چنین اقدامی بزنند. وی تأکید کرد: نباید به هیچ وجه چند نفر مسلح  در هشت یا 10 متری جایگاه حضور می یافتند و عده ای بی گناه را به رگبار می‌بستند. رئیس کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: مسئولیت عملی و عملیاتی برگزاری هرگونه همایشی باید به طور مشخص در اختیار دستگاهی خاص و آن دستگاه پاسخ گو باشد. متاسفانه در این حوزه ما ضعف داریم.
مأموریت سازمان قضایی نیروهای مسلح برای بررسی علل وقوع حادثه اهواز
روز گذشته آیت ا... آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه هم در جلسه مسئولان عالی این قوه تأکید کرد: از نظر ما امنیت مردم به هیچ وجه قابل مسامحه نیست و بر این اساس به سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز دستور داده ام که علل وقوع این حادثه تروریستی را بررسی کند. نیروهای امنیتی به هیچ وجه نباید غفلتی داشته باشند گرچه این عزیزان در حال تلاش شبانه روزی و اقدامات به موقع هستند.
انتشار ویدئویی مشکوک منتسب به تروریست های حادثه اهواز توسط داعش
از سوی دیگر و درحالی که گروهک تجزیه طلب الاحوازیه مسئولیت حمله تروریستی به مراسم رژه و کشته شدن 25 تن از مردم کشورمان را برعهده گرفته بود گروه رسانه‌ای موسوم به «اعماق»‌، وابسته به گروه تروریستی-تکفیری داعش، با انتشار فیلمی از سه فرد ناشناس، مدعی شد آن ها عاملان حمله تروریستی اهواز هستند. دو نفر اول در این ویدئو به زبان عربی و نفر سوم به زبان فارسی (غیر سلیس) صحبت می‌کند اما در گفته‌هایشان سخنی از عضویت خود در گروه تروریستی داعش یا این که ارتباطی با داعش دارند، شنیده نمی‌شود. برخی معتقدند که تلاش داعش برای برعهده گرفتن مسئولیت حادثه تروریستی اهواز به رغم اعتراف صریح گروهک الاحوازیه به این دلیل است که ارتباط این گروهک با برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و اروپایی آشکار است و این موضوع می تواند برای این کشورها تبعات حقوقی زیادی داشته باشد.  در همین باره حسن‌بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی درباره این تحلیل به ایسنا گفت:  عناصر دستگیر شده اعتراف کردند که قرار بود بعد از عملیات فرار کنند و هر نفر ۵۰۰۰ دلار جایزه بگیرد و سپس به کشورهای اروپایی و آمریکایی اعزام شوند که با هوشیاری نیروهای مسلح نتوانستند از صحنه فرار کنند و نیروهای امنیتی به سرعت حلقه‌های دوم و سوم آن ها را دستگیر کردند. در فضای مجازی، این فیلم منتشر شده توسط داعش با اما و اگرهایی مواجه شد از جمله این که کاربری درباره این فیلم نوشت: «1. برخلاف دیگر ویدئوهای داعش هیچ کدام از نمادهای داعش را ندارند. 2.قیافه ها شبیه تروریست های کشته شده در اهواز نیست. 3.لباس تروریست ها با این ها متفاوت است. 4.تروریست ها چهار نفر بودند اما این ها سه نفرند. اشاره به محل عملیات نمی کنند. 6.داعش در اطلاعیه اول خود به اشتباه گفته بود روحانی حضور داشته است.»