پرونده‌های بقایی و احمدی‌نژاد مفتوح است

سخنگوی قوه قضاییه گفت: همه دستگاه‌ها و قوا و آحاد ملت عزیزمان موظف هستیم که در سال 96 تلاش کنیم اقتصاد مقاومتی تحقق بیشتری پیدا کند و شعار امسال که تولید ملی و تولید اقتصادی است محقق شود. طبعا قوه قضاییه هم وظایفی دارد و لازم است با دولت و مجلس همکاری بیشتری کند، خصوصا با دولت.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در صد و دهمین نشست خبری ضمن تبریک فرا رسیدن سال جدید و ایام پر خیر و برکت ماه‌های رجب و شعبان و متعاقب آن  ماه رمضان، اظهار کرد: همه دستگاه‌ها و قوا و آحاد ملت عزیزمان موظف هستیم که در سال 96 تلاش کنیم اقتصاد مقاومتی تحقق بیشتری پیدا کند و شعار امسال که تولید ملی و تولید اقتصادی است محقق شود. طبعا قوه قضاییه هم وظایفی دارد و لازم است با دولت و مجلس همکاری بیشتری کند، خصوصا با دولت. ما هم  سال گذشته و هم امسال در این زمینه در تلاشیم که تلاش مضاعفی داشته باشیم.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه احمدی‌نژاد چندین بار در کنفرانس خبری اعلام کرد که حمید بقایی بی‌گناه اعلام شده و از او عذرخواهی شده است، آیا این امر صحت دارد؟ گفت:‌ خیر، پرونده ایشان همچنان مفتوح است. هیچ وقت عذرخواهی نشده، این پرونده هنوز به دادگاه نرفته است؛ در نتیجه بی‌گناهی و با‌گناهی ‌اش اثبات نشده است. محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری گفت: در یکی از گزارش‌های مربوط به بانک سرمایه و صندوق توسعه خواندم که 8 هزار و 300 میلیارد تومان معوقات بانک سرمایه و متعلق به 31 نفر است. اگر این مبلغ در تولید باشد چه اثری دارد؟ این افراد با تخلفات این مبلغ را گرفته‌اند و در زمینه‌ای هم که باید صرف می‌شده مصرف نکرده اند، البته اصل تسهیلات به این میزان نیست شاید کمتر باشد ولی با سود و تاخیر این مقدار است. باز در همین گزارش مجتمع اقتصادی ما دعوت کرده و گفته این مقدار بدهی دارید و تخلفات و اتهامات شما اینهاست، اینها قول دادند تا پایان اردیبهشت ماه تسویه کنند. وی افزود: بازپرس و سرپرست مجتمع گفتند در صورت تسویه از ارفاقات قانونی برخوردار می‌شوید و اگر تسویه نکنند از این ارفاقات برخوردار نمی‌شوند و بازداشت می‌شوند. در قسمتی از این گزارش آمده که 4 هزار و 210 میلیارد تومان به یکی از شرکت‌های زیر مجموعه خود داده که سود آن 18 درصد بوده و این شرکت به چند شرکت دیگر بلافاصله با سود 27 درصد داده است. تفاوت این سود 18 درصد تا 27 درصد، ای‌ کاش به جیب بانک می‌رفت که آن هم نمی‌رود که این خود یک پرونده جدید است. سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: البته نحوه برخورد قوه قضائیه در این باره مهم است. آیا برخورد با مجرمین اقتصادی اشکال ندارد؟ البته در بخشی نیاز به تغییر قانون و کمک دولت و تغییر روش قوه قضاییه هستیم. شخصی یک کارخانه‌ای با تعداد زیادی کارگر دارد و این فرد مجرم یا متهم اگر بخواهد تحت تعقیب قرار بگیرد به چه شکلی انجام شود که هم آن کارخانه نخوابد و هم کارگران بیکار نشوند و در عین حال با متهم برخورد لازم انجام شود. در این زمینه هم به دادستان و هم به روسای کل توصیه‌هایی شده، یک شیوه نامه عملی نوشته شده است. دولت و مجلس کمک کنند و خود قوه قضائیه هم به گونه ای عمل کند که هم کارخانه تعطیل نشود و در عین حال با فرد برخورد شود.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت پرونده محمود احمدی‌نژاد، گفت: آخرین وضعیت را زمانی می‌توان گفت که حکم صادر شود، این پرونده مفتوح است و به دلیل سمت این فرد، مستقیما به دادگاه رفته و در دادگاه مطرح است و هنوز منجر به صدور حکم نشده است. وی درباره برگزاری جلسه دادگاه برای این پرونده، گفت: در رابطه با هیچ پرونده‌ای تا زمانی که تعیین وقت نشود، نمی‌توانم بگویم که دادگاه آن چه زمانی تشکیل می‌شود. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به صحبت‌های احمدی نژاد در خوزستان و از آنجا که این صحبت‌ها حاوی توهین بوده، آیا دادستان کل کشور علیه وی اعلام جرم کرده است؟ آیا این صحبت‌ها می‌تواند مصداق عمل مجرمانه باشد و مدعی العموم به آن ورود پیدا کند؟ گفت: این موضوع که آیا می‌تواند مصداق عمل مجرمانه باشد یا خیر را باید در آینده گفت و بنده علم غیب ندارم. وی افزود: من از دادسرای تهران و روحانیت موضوعی را پرسیدم مبنی بر دو چیز که مطرح شده و آن اینکه آیا ایشان علیه دادستان کل شکایت داشته یا برعکس،‌ هر دو (دادسرای تهران و دادسرای روحانیت) پاسخ دادند که شکایتی مطرح نشده، نه در دادسرای تهران و نه در دادسرای روحانیت. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی با توجه به اینکه یکی از قضات این پرونده بازنشسته شده است؟ گفت: این که یکی از قضات بازنشسته شده، مهم نیست؛ زیرا بالاخره پرونده با قاضی دیگری رسیدگی می‌شود.


وی افزود: آن دو بخشی که از این پرونده در مرحله تجدید نظرخواهی است، هنوز نظر نهایی در موردش داده نشده،‌ اشکالی گرفته شده که در مقام رفع آن هستند و الان اطلاع ندارم که آن اشکال رفع شده یا خیر. یک بخش از پرونده مربوط به کهریزک و بخش دیگر مربوط به شکایت سازمان تامین اجتماعی است که در مرحله تجدید نظرخواهی است.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آخرین وضعیت دستگیری برخی از مدیران کانال‌های تلگرامی ‌و ارتباط یکی از وزرا با این پرونده آیا این امر ثابت شده است یا خیر؟ عنوان کرد: یک بحث این است که افرادی که دستگیر شدند هنوز برایشان حکمی‌صادر نشده؛ در نتیجه از بیان جزئیات پرونده‌هایشان از لحاظ قانونی معذور هستم و اسم و جزئیات آن‌ها را نمی‌توانم بگویم. اتهامات آن‌ها اجمالا شامل اتهامات امنیتی و بعضی علاوه بر مسائل امنیتی، انتشار موارد مستهجن، موارد خلاف نظام، اخلاق و عفت عمومی‌بوده است. در این خصوص 8 نفر بازداشت شده‌اند که برای دو نفر از آن‌ها قرار تامین صادر شده است. یک نفر آزاد شده، یک نفر دیگر نیز در صورت تامین قرار در حال آزادی است.
محسنی اژه‌ای ادامه داد: به دلیل اینکه در یکی از روزنامه‌ها از رئیس‌جمهور مطلبی نقل شده بود که این افراد مجرم نیستند که البته تحریف صحبت رئیس‌جمهور بود که فرموده بودند بر اساس گزارش اولیه این گونه نبوده است. مرجع صالح رسیدگی برای اثبات جرم قوه قضاییه است. گفتم وزیر اطلاعات در خصوص این پرونده نمی‌تواند اظهارنظر کند؛ زیرا مواردی است که در این خصوص مطرح است و رد شده است. گاهی قاضی در حال رسیدگی است، افرادی می‌آیند از قاضی شکایت می‌کنند اما در راستای این شکایت اگر متوجه اتهامی ‌باشند آن قاضی دیگر نمی‌تواند به پرونده رسیدگی کند یا در پرونده مسائلی مطرح است که اگر اثبات شود تاثیرگذار خواهد بود. اتهامات اثبات نشده و در حال رسیدگی است.
وی خاطرنشان کرد: این پرونده با گزارش رسمی‌همراه با مستنداتی به دادستان داده شده است و دادستان به عنوان مدعی‌العموم وارد شده و در حال بررسی است؛ بنابراین آنچه ثابت می‌شود یا نمی‌شود را نمی‌دانیم و اینکه علیه چه کسانی و چه مواردی ثابت می‌شود از موارد بعدی است و پس از رسیدگی می‌توان در مورد آن اظهارنظر کرد.