قرارداد احداث مخازن ذخیره‌سازی نفت خام جاسک امضا شد



روز گذشته قرارداد پروژه احداث مخازن ذخیره‌سازی نفت خام در بندر جاسک امضا شد. مالک این پروژه شرکت ملی نفت و کارفرمای آن شرکت مهندسی و توسعه نفت است. این قرارداد با شرکت پتروامید آسیا و شرکت سرمایه‌گذاری امید امضا شده و مبلغ پیمان ۶۰۶ میلیون یورو است. قراردادی از نوع BOT (ساخت، بهره‌برداری و انتقال مالکیت) که ساخت آن سه سال طول می‌کشد. مدت بهره‌برداری از این پروژه هم ۱۵ سال و ظرفیت ذخیره‌سازی آن ۱۰ میلیون بشکه انواع نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران است. اما اهمیت آن در توسعه سواحل مکران و متنوع شدن منابع صادراتی نفت خام ایران است. هدفی همسو با سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه کشور.
به‌طور کلی نتایج اجرای این پروژه عبارتند از دریافت روزانه یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین از خط لوله ۴۲ اینچ گوره -جاسک و ارسال به پایانه صادراتی جاسک، قابلیت گسترش ظرفیت نگهداری و صادرات با توجه به نیازهای آینده، قابلیت دریافت و ذخیره انواع نفت خام از طریق گوی‌های شناور دریایی، ایجاد شرایط لازم به منظور احداث پایانه صادراتی جدید جاسک و تضمین استمرار صادرات نفت خام کشور، متنوع کردن منابع صادراتی نفت خام، امکان تأمین خوراک پالایشگاه‌های برنامه‌ریزی شده برای احداث در بندر جاسک با هدف حضور در بازار جهانی فرآورده‌های نفتی و مهیا کردن زیرساخت‌های لازم در منطقه به منظور ایجاد صنایع وابسته.


فریدون همتی استاندار هرمزگان در این مراسم گفت: «ساخت پالایشگاه ۳۵۰ هزار بشکه‌ای جاسک بزودی توسط بخش خصوصی آغاز می‌شود.»
گفتنی است که در حاشیه مراسم امضای این قرارداد علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به نکاتی در مورد وضع فعلی صنعت نفت نیز اشاره کرد. از جمله این‌که «مناقصه آزادگان فعلاً متوقف شده است»، «هنوز قطعی نیست که هندی‌ها پول نفت خریداری شده از ایران را به روپیه بدهند» و همینطور «حضور ایران در بورس نفت چین در حال بررسی است.» مدیرعامل شرکت ملی نفت همچنین اعلام کرد: «احتمالاً هفته آینده اولین محموله نفت خام را در بورس انرژی عرضه می‌کنیم. خودم پای تابلو می‌نشینم و کاملاً نظارت می‌کنم.» او همچنین با بیان این‌که ایران به درآمدهای نفتی خود کاملاً دسترسی دارد، اظهار کرد: «هر بشکه نفتی که فروخته می‌شود، پول آن در اختیار ایران قرار می‌گیرد و حتی امسال 40 درصد افزایش درآمدهای نفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل را داشته‌ایم. اما متأسفانه آقایان به دنبال اسکناس سبز هستند درحالی که در دنیا اکثر معاملات بانکی است. البته ما سناریو‌های مختلفی را برای دوران تحریم تعریف کرده‌ایم که در بدبینانه‌ترین شرایط هم به مشکل برخورد نکنیم.»