با وجود هشدار در مورد بارش شدید باران در شمال کشور، باز هم مردم و مسئولان با مشکلات شدید روبه‌رو شدند

غافلگیری در برگ‌ریزان
همدلی| از صبح روز گذشته استان‎های شمالی کشور مانند خراسان شمالی، گلستان، گیلان و مازندران با بارش بی‌سابقه باران و سیل شدیدی روبه‌رو شدند که به گفته برخی از کارشناسان این حجم از بارش در دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است و به همین دلیل مردم و مسئولان با بهت و حیرت با سیل عظیم و شدید در شهرهای شمال مواجه شدند. شدت بارش باران در استان‌های گیلان و مازندران بیش از دو استان دیگر بود، به صورتی که غرب مازندران بر اثر سیل خسارت‌های بی‌سابقه‌ای را متحمل شد.
با وجودی که سازمان هواشناسی و مسئولان استان‌های مازندران و گیلان هشدارهای لازم را داده بودند، اما با این حال نزدیک به 10 تن از هموطنان بر اثر این حادثه غیرمترقبه در سه استان مازندران و گیلان و خراسان شمالی جان خود را از دست دادند.
در این استان‌ها صدها خانه آسیب دیدند و شریان‌های مواصلاتی، پل‌ها، معابر، تاسیسات آب، برق و گاز، باغات و دام‌ها در روستاها و شهرهای غرب مازندران ناشی از طغیان رودخانه‌ها فراتر از حد تصور بوده و دامنه تخریب بسیار بالاست. سیل وقتی از رودخانه‌ها بیرون آمد و وارد کوچه و خیابان‌های شهرهای شمالی مانند رامسر و تنکابن و چالوس و لاهیجان و لنگرود شد.


بیشترین باران در اطراف رامسر با ۲۷۵ میلیمتر رخ داده و مدارس غرب مازندران برای احتیاط و آسیب ندیدن دانش آموزان تعطیل شدند. صومعه سرا، رشت، چابکسر، قلعه رودخان، رودسر، لاهیجان، ماسال و تالش در استان گیلان و چندین شهرستان در استان گلستان و خراسان شمالی نیز دچار خسارت شده‌اند.
دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در تماس های تلفنی جداگانه با استانداران مازندران و گیلان، ضمن اطلاع از آخرین وضعیت خسارات ناشی از بارش شدید باران و وقوع سیل در این دو استان، خواستار آماده‌باش کامل نیروهای امدادی جهت رسیدگی فوری و امدادرسانی به مصدومین و خسارت دیدگان شد.
کاهش ۱۵ درجه‌ای دما در نوار شمالی کشور
احد وظیفه، مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه‌ای دما در نوار شمالی کشور و دامنه‌های البرز در دو روز آینده خبر داده و به ایسنا گفته است: در دو روز آینده در اثر جریانات سرد شمالی، ابرناکی، همراه با بارش باران، گاهی به شکل رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید و کاهش محسوس دما حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه سلسیوس در نوار شمالی کشور و دامنه‌های البرز رخ خواهد داد.
امداد رسانی هلال احمر گیلان به ۴۰۰ خانوار گرفتار در سیلاب
مهدی ولی‌پور، مدیرعامل هلال احمر گیلان در آخرین اظهار نظر از امداد رسانی هلال احمر به ۴۰۰ خانوار گرفتار در سیلاب خبر داده و گفته است: با توجه به آب گرفتگی برخی منازل و مسیرهای عبوری، ۶۵ موتور پمپ جمعیت هلال احمر جهت کمک به تخلیه آب منازل و مناطق عبوری به کار گرفته شده است.
وضعیت بحرانی در رامسر
علی نبیان، معاون عمرانی استاندار مازندران در آخرین اظهارنظر درباره وضعیت این استان در پی بارش باران گفته برخی نقاط و شهرهای استان دچار مشکل شدند و در حال حاضر تلاش‌ها برای امدادرسانی و شناسایی مکان‌های اسیب دیده در حال انجام و میزان خسارت های احتمالی در اثر طوفان، رعد و برق و بارندگی شدید در مازندران در دست بررسی است.
وضعیت در شهرستان رامسر بحرانی است؛ چندین خانه به صورت کامل تخریب شده و برخی از خیابان ها و کوچه‌های این شهرستان به رودخانه تبدیل شده است. همچنین رودخانه صفارود رامسر طغیان کرده و شنیده ها از وقوع رانش زمین در مناطق کوهستانی حکایت دارد.
خسارت ۱.۵ میلیاردی به شبکه برق در مازندران
قاسم شهابی مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مازندران نیز از خسارت ۱.۵ میلیارد تومانی بارش باران و رعد و برق به شبکه برق این استان تا عصر دیروز خبر داد و ادامه داده است طی روز شنبه ۷۴ اکیپ سه نفره در حالت آماده باش کامل به سر می‌بردند و در ساعت ۲۴ شب گذشته شرایط برق رسانی استان به حالت عادی برگشته است.
امدادرسانی به ۹۰۰ آسیب دیده در مازندران
غلامعلی فخاری، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر مازندران با اشاره به اینکه در اثر بارش باران و وقع سیل تاکنون ۹۰۰ نفر در سطح این استان آسیب دیده بودند و به آنها امدادرسانی شده است، اظهار کرد: قطعا این آمار افزایش می‌یابد. تاکنون به ۱۸۷ خانوار امدادرسانی و ۲۵۰ نفر اسکان داده شدند. همچنین ۱۷۴ منزل مسکونی نیز دچار آبگرفتگی شده بود که به وسیله تلمبه آبگرفتگی برطرف شد.
وضعیت بحرانی در تنکابن
ام‌البنین کاسگری،سخنگوی فرمانداری ویژه تنکابن اعلام کرده که به دلیل بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، وضعیت پل‌ها و روستاهای حاشیه رودخانه‌ها، وضعیت این شهرستان در حالت بحرانی است و از شهروندان خواسته شده از عبور و مرور و تردد غیرضروری در محورهای دارای پل و روستاهای مجاور رودخانه‌ها خودداری کنند.
رامسر در صدر شهرهای بارانی مازندران
احمد اسدی، معاون توسعه و پیشگیری اداره‌کل هواشناسی استان مازندران نیز از تداوم بارش باران در غرب این استان تا امروز یکشنبه خبر داده و گفته رامسر با ۲۲۰ میلیمتر بارندگی در صدر شهرهای بارانی مازندران قرار داشته است.