برداشت از رودخانه ها و ظلم به مردم شهرهاي شمالي

از دو روز گذشته بخش هاي وسيعي از استان مازندان درگير بارش شديد باران و خسارت هاي ناشي از آن است. بسياري از مناطق شهري و روستايي در محاصره آب و سيلاب است و خسارات سنگيني بر جاي گذاشته است. تاسيسات زير بنايي هم آسيب زيادي در بخش هاي برق، گاز، راه‌ها، پل ها و ... ديده و نياز جدي به حضور و كمك همه دستگاه‌ها است. اين شرايط درحالي در استان مازندران و شهرهاي مختلف آن رخ داده كه بارها تجربه شده اما هيچ گاه از آن درس گرفته نشده است.
بايد قبل از وقوع بحران كاري مي كردند وقتي كه سيل راه افتاد، ديگر كار از كار گذشته است. وقتي در شهرهاي مازندران سال‌هاست كه دهانه پل ها درست احداث نشده و ديوارچيني لازم صورت نگرفته است ، استعداد خسارات شهرها در حوادث طبيعي چون سيل را دوچندان مي‌كند. در سال هاي اخير ساخت و سازهاي بي رويه در اطراف رودخانه‌هاي استان باعث شده كه در هنگام وقوع سيل، خسارات مالي و جاني افزايش يابد و متاسفانه دستگاه‌هاي مختلف نسبت به اين ساخت و سازها و تاثيراتي كه در حوادث دارند، بي توجه هستند.
از دو روز گذشته كه سيلاب شهرهاي زيادي را در برگرفته ، راه‌هاي مواصلاتي بسياري قطع شده و امكان دسترسي نيست. دستگاه‌هاي دولتي نيز هيچ نوع امكاناتي كه بتواند در چنين شرايطي به مردم كمك كند، ندارند و عمده امكانات خود را به بخش خصوصي واگذار كرده اند. از طرفي دولت به پيمانكاران زيادي بدهكار است و آن‌ها كار نمي كنند و در روزهاي اخير نيز مشكلات زيادي درزمينه استفاده از توان آن‌ها براي كمك به مردم سيل زده به وجود آمده است.
اينكه در برخي محافل عنوان مي شود كه هواشناسي از چند روز قبل براي بارش هاي سيل آسا هشدار داده و بايد اقدام لازم براي مقابله مي شد، موضوع دقيق و كارشناسي نيست چرا كه در مورد حوادثي چون سيل هشدار هاي سازمان ها تنها كمك مي كند كه تلفات جاني حوادث كاهش يابد، اما در حوزه خسارات مادي هيچ اثري نمي‌تواند داشته باشد؛ چرا كه يك هفته قبل از وقوع سيل نه خانه ها را مي توان جا به جا كرد، نه پل ها را مي توان مقاوم سازي كرد و ديواره هاي رودخانه ها را اصلاح كرد.


اين اقدامات بايد ماه‌ها و سال‌ها قبل از وقوع حوادث انجام شود كه متاسفانه اقدام لازم صورت نمي‌گيرد. معتقدم قبل از آنكه در حوادث به مردم هشدار بدهيم، بايد به خودمان (مسئولان دولتي) هشدار بدهيم و بايد خيلي از كارها از قبل مي شد كه نشده است. سال‌هاست كه در كشور بحران را مديريت مي كنيم و كاري براي مديريت بحران انجام نمي دهيم.در برخي شهرهاي استان، رودخانه ها پر از شن و ماسه است و دبي آن‌ها بالاست و مشكلات آن‌ها در دعواي سازمان بازرسي با سازمان صنعت و معدن و ديگر بخش‌ها بيشتر شده و معضل رودخانه ها حل نشده است.
مگر مي شود از رودخانه ها شن برداريم و درآمدزايي كنيم اما براي ايمن سازي رودخانه ها كار نكنيم؟ در سال هاي گذشته بزرگ‌ترين ظلم به مردم در شهرهاي شمالي در حوزه مسيل ها و مقاوم سازي رودخانه ها و پل ها شده است. در دو روز گذشته فقط در شهرستان تنكابن در 10 ساعت 263 ميليمتر بارندگي داشتيم كه بسيار قابل توجه است. اين درحالي است كه شيب رودخانه‌ها زياد بوده و قدرت تخريب آن‌ها بالاست و بايد از قبل براي ايمن سازي‌شان كار مي شد. الان مردم استان در برخي مناطق مضطرب و در محاصره آب هستند و متاسفانه دستگاه‌هاي دولتي هيچ كاري نمي كنند.