آتش در کام هورالعظیم

هورالعظیم دارد می سوزد. نه یک روز یا دو روز، روزها و ماه هاست كه دقیقا از تیرشروع شده؛ تالاب هورالعظیم بخشی از ثروت ایرانیان است. همین که یک ایرانی به این فکر کند که با گذشتن هر ثانیه یا هر ساعت بخشی از این میراث بزرگ محیط زیستی در حال سوختن است، برایش وحشتناک خواهد بود. اما اینکه چرا بعد از گذشت چند ماه هنوز این آتش خاموش نشده سوالی است که باید از مسئولان و باعث و بانیانش پرسید. گفته می شود که تالاب هورالعظیم را عده ای به صورت عمدی آتش زده اند. گروه یا تفکری که به علت کینه آتش به جان طبیعت و محیط زیست می زند و برایش مهم نیست برای که یا برای چه اما باید منتظر باشد که روزی خودش نیز قربانی این آتش شود. روزی از راه می رسد که تمام طرف های کینه ای که هورالعظیم را قربانی کرده اند، سرنگون می شوند و می میرند؛ در حالی که بخشی از محیط زیست را که میراث آیندگان است از بین برده اند. آتش خشم و کینه ای که کاشته‌اند دامن گیر نسل آینده هم خواهد شد. دیروز فرماندار هویزه از ادامه آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم و سرایت آتش به بخش ایرانی تالاب در روزهای گذشته خبر داد. ناظم ثبوتی با اشاره به ادامه آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، گفت: عملیات اطفای حریق در ششمین مرحله توسط بالگرد آب‌پاش در بخش عراقی تالاب در حال انجام است و تاکنون حدود سه کانون از پنچ تا 6 کانون حریق خاموش شده‌اند. وی با اشاره به فعالیت هواپیمای آتش‌نشان در این مرحله عملیات گفت: از دو سه روز گذشته به دلیل نقص فنی هواپیما عملیات اطفای حریق با هواپیمای آتش‌نشان متوقف شده است اما عملیات اطفای حریق توسط بالگرد آب‌پاش همچنان ادامه دارد. فرماندار هویزه با بیان اینکه حتی اگر همه کانون‌های آتش خاموش شوند باز هم کانون دیگری مشتعل می‌شود، گفت: برای مهار آتش در تالاب هورالعظیم باید منتظر نزولات آسمانی باشیم. این در حالی است که در دو سه روز گذشته، آتش به بخش ایرانی تالاب هورالعظیم نیز سرایت کرده است.‌ ثبوتی در ادامه صحبت هایش افزود: وسعت آتش‌سوزی از طریق تصاویر ماهواره‌ای که هر 15 روز یک‌بار دریافت می‌شوند، قابل اندازه‌گیری است و اکنون نمی‌توانیم مساحت آتش‌سوزی در بخش ایرانی را اعلام کنیم اما بر اساس برآورد اولیه بیش از 100 هکتار از بخش ایرانی تالاب هورالعظیم طعمه حریق شده است.
اهوازی‌ها می‌سوزند
در بعضی روزها آتش هورالعظیم چنان شعله ور می‌شود که مردم اهواز از دوده‌های متراکم در هوای ناشی از این آتش سوزی نمی توانند از خانه بیرون بیایند. این موضوعی است که نماینده اهواز هم به آن اشاره می‌کند و در گفت و گو با «قانون» می گوید:«متاسفانه بیش از یک ماه است که مردم شهرهای هویزه، دشت آزادگان، حمیدیه و در مواقعی کلانشهر اهواز نفس‌شان از دود غلیظ آتش سوزی تالاب هورالعظیم گرفته است». قاسم ساعدی افزود: این آتش‌سوزی، پوشش گیاهی و موجودات زنده بیش از 50 هزار هکتار از این تالاب را در بخش عراق نابود کرده و در حال پیش روی به سمت بخش های دیگر است اما متاسفانه محیط زیست کشور هیچ توجهی به این فاجعه محیط زیستی که علاوه بر دود غلیظ فعلی در آینده نیز معضلاتش گریبان مردم منطقه را خواهد گرفت، ندارد و ريیس آن به مردم توصیه می کند که ماسک بزنند!». این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: بحث ما با آقای روحانی این است که اگر چه شما از مردم عبور کرده اید و مطالبات مردم برای شما مهم نیست اما نمی توانید نسبت به جان و زندگی مردم هم بی تفاوت باشد. ريیس سازمان محیط زیست در حال حاضر با جان جمعیتی نزدیک به دو میلیون نفر بازی می کند. عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت: مساله محیط زیست در دنیا و در قرن بیست و یکم یکی از محورهای مهم مورد توجه محافل جهانی است ولی در کشور توجه کافی به آن نمی‌شود؛ به طوری که افرادی غیر مسئول و غیرمتخصص را در آن به کار می گیرند. او همچنین در مورد وضعیت فعلی شهرهایی که تحت تاثیر دود غلیظ قرار دارند، گفت: «هویزه، دشت آزادگان، حمیدیه، سوسنگرد و دیگر شهرها همیشه روزهای چهارشنبه به دلیل کمبود برق تعطیل هستندف علاوه بر آن بیشتر از یک ماه است که دود غلیظ روزهای زندگی آن ها را هم تحت تاثیر قرار داده است». نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در پایان، گفت: «پیشنهاد ما به صورت مشخص به سازمان محیط زیست و سازمان مدیریت بحران کشور این است که وقتی ما امکانات کافی برای اطفاي این حریق را نداریم، باید سازمان محیط زیست تمام تلاش خود را برای کمک گرفتن از نهادهای بین‌المللی به کار ببندد، در حال حاضر مدیریت بحران تمام تلاش خود را برای مهار آتش انجام داده است ولی به دلیل وسعت بالای آتش موفق به کنترل آن نشده است، تنها راه باقی مانده کمک گرفتن از نهادهای بین المللی است و سازمان محیط زیست باید هر چه سریع تر در این زمینه اقدام کند. کار سختی هم نیست تالاب هورالعظیم هم تالابی بین المللی است و هم ثبت یونسکو است و این نهادها بايد خودشان را موظف به کمک بدانند».
هورالعظیم را از قصد آتش زدند تا پول برق ندهند


چندی پیش ريیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در سخنانی مدعی شد که آتش‌سوزي‌های هورالعظیم عمدی است تا پول برق ندهند. عیسی کلانتری درباره آتش‌سوزی‌های هورالعظیم در خوزستان مدعی شد که هورالعظیم را آتش می‌زنند تا پول برق ندهند و این‌گونه برای ما گرفتاری ایجاد و به ما جفا می‌کنند. همچنین جلیل مختار، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس نیز درباره آتش‌سوزی‌های هورالعظیم در گفت و گو با «قانون» گفت: اكنون پیگیری آتش سوزی هورالعظیم در دستور کار جلسه قرار نگرفته است. آتش‌سوزی جدید پوشش گیاهی ناشی از دو سال پرداخت حقابه هورالعظیم است و هورالهویزه را هم خاکستر می‌کند. او بر عمدی بودن بسیاری از آتش‌سوزی‌های هورالعظیم از جمله این آتش‌سوزی هم تاکید می‌کند. حتی پای هنگ مرزی دو کشور هم به وسط می‌آید. به‌ گفته او آتش زدن نی‌ها ساده‌ترین راه برای حل مشکلات حفاظتی است اما گاهی اوقات حساب کار از دست نیروها در می‌رود.مثل اتفاقی که الان افتاده است». چندی پیش نیز محمد درویش، فعال محیط زیستی در گفت و گو با یکی ازرسانه ها گفته بود: « وقتی پایگاهی وجود ندارد آتش هم پوشش گیاهی را نابود و هم چشمه‌ها و کانون جدید گرد و غبار ایجاد می‌کند. تالاب هورالعظیم بهترین محل تخم‌ریزی پرندگان و دوزیست‌هاست. درگذشته قرار بود آتش‌برهایی در حریم هورالعظیم ایجاد شود تا در چنین حوادثی فاجعه گسترده نشود. این کار را باید به شرکت‌های مهندسی و مشاور بسپارند چون این آتش‌سوزی بار اول نیست، بار آخر هم نخواهد بود. می شود با کمک به جامعه محلی دو کشور ایران و عراق تا حدودی هورالعظیم و هور‌الهویزه را از دست آتش‌سوزی‌ها نجات داد. برای وسعت پوشش گیاهی هورالعظیم که دو برابر وسعت تهران بزرگ است، باید پایگاه اطفای حریق داشت». این در حالی است که مولا یکی دیگر از فعالان محیط زیستی نیز می‌گوید:«پایگاه اطفای حریق در جنگل‌ها جواب می‌دهد اما در هور‌ها بی‌نتیجه می‌ماند. باید حقابه هورالعظیم پرداخت شود اما حالا خبری از آن نیست».