بد عهدی سلبریتی‌ها؛ ضربه به اعتماد عمومی


معاون وزير کشور و رييس سازمان مديريت بحران کشور با بيان اينکه هنوز اطلاعي از پول‌هاي جمع‌آوري شده از سوي سلبريتي‌ها براي زلزله‌زدگان کرمانشاه نداريم، گفت: برخي از اين افراد مقدار مبالغي را که جمع‌آوري کردند، حتي اعلام هم نکردند و گفته مي‌شود برخي از آنها بدهکار بانکي بودند و بانک اين مبالغ را برداشت کرده است. اسماعيل نجار (معاون وزير کشور و رئيس سازمان مديريت بحران کشور) در گفت‌وگو با ايلنا درباره احضار برخي سلبريتي‌ها به آگاهي ناجا براي پاسخگويي در زمينه کمک‌هاي جمع‌آوري شده براي مردم زلزله‌زده کرمانشاه گفت: از طريق رسانه‌ها مطلع شدم، برخي از اين افراد سلبريتي براي ارائه يک سري اطلاعات به آگاهي ناجا احضار شده‌اند و از جزييات اين احضارها اطلاعي ندارم. نجار با بيان اينکه بازسازي در کرمانشاه توسط بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌رو به اتمام است، تصريح کرد: براي اينکه نظارتي بر کمک‌هاي جمع‌آوري شده باشد، به افرادي که پول‌هايي را براي بازسازي جمع‌آوري‌ کرده‌اند، تاکيد کرديم اين کمک‌ها را در اختيار بنياد مسکن قرار دهند و اين بنياد براساس ماموريتي که دارد کار را دنبال مي‌کند که متاسفانه اين اتفاق نيفتاده است. وي تصريح کرد: اطلاع دقيقي از تعداد افرادي که براي کمک به مردم زلزله‌زده پول جمع‌آوري کرده‌اند، نداريم. تاکنون نيز گزارشي از اين افراد به ما ارائه نشده است، البته عده‌اي در همان زمان کمک‌هايي را جمع‌آوري کرده بودند، که اين افراد چهره شاخص‌تري دارند، اما برخي‌ها ممکن است در محدوده جغرافيايي محدودتري باشند و شناسايي اين افراد سخت است. هر چقدر ابعاد اين کمک‌ها روشن‌تر شود، بهتر خواهد بود.

رئيس سازمان مديريت بحران کشور خاطرنشان کرد: شنيده‌ها در خصوص اين افراد و کمک‌هايي که جمع‌آوري کرده‌اند، بسيار است و برخي مدعي شدند که اعتمادي به دولت نيست و اين پول را مردم در اختيار آنها نهاده‌اند و وظيفه آنهاست که اين مبالغ را در مناطق زلزله‌زده هزينه کنند، در صورتي که اينگونه هم باشد، بايد اين افراد هماهنگي را با دستگاه‌هاي مربوطه از جمله استانداري، بنياد مسکن، هلال احمر و ... انجام مي‌دادند که متاسفانه اين اتفاق نيفتاده است.

نجار تصريح کرد: يکي از افرادي که اقدام به جمع‌آوري کمک‌ براي مناطق زلزله‌زده کرده بود به آنجا رفته و کلنگي را هم براي شروع اقدامات به طور نمادين بر زمين زده، اما هيچ اقدام ديگري انجام نداده است.

به گفته وي تنها يک خانم در منطقه زلزله‌زده اقداماتي را انجام داده است و ديگر افرادي که براي کمک‌رساني به مردم زلزله‌زده مبالغي را جمع‌آوري کرده بودند، اقدام خاصي انجام نداده‌اند و با دستگاه‌هاي مربوطه هماهنگ نشدند.

او با اشاره به اينکه برخي از اين افراد مقدار مبالغي را که جمع‌آوري کرده بودند، حتي اعلام نکردند، گفت: گفته مي‌شد؛ برخي از اين افراد بدهکار بانکي بودند و بانک اين مبالغ را برداشت کرده و به هر جهت اقدام خوبي صورت نگرفته است. پيگيري‌هايي صورت گرفت و از بانک‌ها نيز خواستيم اسامي‌اين افراد را در اختيار ما قرار دهند. بانک‌ها نيز اطلاعات افرادي که مبالغي را جمع‌آوري کرده بودند، در اختيار ما قرار داده و از استانداري نيز درخواست کرديم، چنانچه اين افراد اقدامات خاصي را در کرمانشاه انجام داده‌اند به ما اعلام کنند. همچنين از دستگاه قضايي نيز خواستيم در اين زمينه ورود کند تا چنانچه اين احتمال وجود داشته باشد که اين افراد از اعتماد مردم سوء‌استفاده کرده‌ باشند، با پيگيري دستگاه قهريه بتوانيم، جلوي اين سوءاستفاده‌ها را بگيريم.

رئيس سازمان مديريت بحران کشور بيان کرد: به اين افراد تاکيد مي‌کنم از آنجايي که يک اقدام زيبا در خصوص کمک به زلزله‌زدگان از سوي مردم نوع‌دوست کشورمان صورت گرفته است، اجازه بدهيم اين زيبايي کار در تاريخ فرهيختگان، ورزشکاران و افرادي که به نوعي در ميان مردم جايگاه ويژه‌اي دارند به يادگار باقي بماند و همراهي و هماهنگي لازم را با دستگاه‌هاي مربوطه براي انجام اقدامات لازم در اين مناطق داشته باشند.

نجار با اشاره به يکي از مصاحبه‌هايش در خصوص مناطق زلزله‌زده که چند ماه پيش منتشر شده است، گفت: در آن مصاحبه خبرنگار اعلام کرد، آقاي زيباکلام قصد دارد در يکي از روستاهاي زلزله‌زده کرمانشاه دهکده اميد را بنا کند و در همين خصوص قراردادي هم با بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌منعقد کرده است، اما از آنجايي که استانداري نظراتي در اين خصوص داشته، اتفاق خاصي در اين زمينه صورت نگرفته است.

وي ادامه داد: همانطور که آن موقع هم اعلام کردم بحث اصلي ما در حال حاضر ساختن سرپناه براي مردم است، بايد تمام هم و غم ما اين باشد که يک سرپناه مناسب در شان اين مردم ايجاد کنيم تا بتوانند زندگي نسبي خود را در آن از سربگيرند. بقيه موارد در حال حاضر اضافه است و همه افراد بايد همت کنند تا پول‌هاي جمع‌آوري شده در اين زمينه هزينه شود.

رئيس سازمان مديريت بحران کشور با بيان اينکه نزديک به ۳۵ هزار واحد مسکوني در شهر‌ها و روستاها تخريب شده و بايد نوسازي شود، گفت: حال اگر برخي افراد در برخي مناطق منازل را به صورت ويژه بسازند، طبيعي است که اگر براي چند نفر منازل به صورت ويژه ساخته شود، ديگران نيز همانند آن مي‌خواهند. حرف ما اين است که بايد يکسان‌سازي شود، مگر اينکه خود شخص بخواهد در خصوص ساخت منزلش سرمايه‌گذاري کند، اگر اين يکسان‌سازي صورت نگيرد، اقداماتي که انجام مي‌شود، ايجاد توقع و نارضايتي را به همراه دارد. نجار خاطرنشان کرد: تنها چاره کار براي اين مردم بازسازي و نوسازي است و اگر افرادي که پول‌هايي را از طريق کمک‌هاي مردمي‌براي بازسازي و نوسازي جمع‌آوري کرده‌اند، بياورند قطعا کار سرعت بيشتري خواهد گرفت. هر کسي هم که پيشنهادي دارد مي‌تواند، ارائه دهد و از آن استقبال هم خواهد شد.