كاروان خودباورى و اميد در رده سوم آسيا ايستاد


بازی‌های پاراآسیایی برای ایران با کسب عنوان سومی در مجموع و جهشی خیره‌کننده نسبت به دوره قبلی به پایان رسید.از شنبه قبلی تا شنبه هفته جاری؛ ۸ روز پرهیجان و دیدنی در جاکارتا بالاخره با کسب 51 مدال طلا برای ورزشکاران معلول ایرانی به پایان رسید. ورزشکارانی که با نام کاروان خودباوری و امید راهی اندونزی شده بودند و شعار «با توکل و تلاش ما می‌توانیم» را به اثبات رساندند.
از همان روز اول که شاهین ایزدیار اولین مدال طلا را در رشته شنا کسب کرد و وعده کسب ۶ مدال طلا تا پایان رقابت‌ها را داد؛ یا رشته‌های تیمی که روز به روز علاقه مندان به ورزش را پرامیدتر کردند، تا دیروز که تیم بسکتبال با ویلچر با سخت کوشی به مدال طلا دست پیدا کرد، شاهد درخشش ورزشکارانی بودند که با وجود برخی کمبودها توانستند در دل مردم جای بگیرند.
با وجود حذف مسابقات فوتبال ۷ نفره و ۵ نفره در این دوره، بازهم رشته‌های تیمی همچون والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر و گلبال با کسب مدال طلا خوش درخشیدند.
در رشته‌های انفرادی هم که کاروان ایران پر بود از ستاره؛ از شاهین ایزدیار بگیر که با کسب ۶ مدال طلا در رشته شنا به تنهایی بیش از ۱۰ درصد مدال‌های کاروان ایران را به دست آورد تا ساره جوانمردی که به عنوان پرچمدار ۲ مدال طلا کسب کرد و همچنین سیامند رحمان که همیشه علاوه‌بر کسب مدال طلا در وزنه برداری به رکورد خودش هم حمله کرد و موفق هم بود.


در این ۸ روز دائما اخبار کسب افتخارات ورزشکاران ایرانی در بازی‌های پاراآسیایی را شنیدیم و در نهایت دیروز با قهرمانی تیم بسکتبال با ویلچر کار کاروان ایران در این رقابت‌ها در سال ۲۰۱۸ در شرایطی به پایان رسید که ۵۱ مدال طلا، ۴۲ نقره، ۴۳ برنز و در مجموع ۱۳۶ مدال جلوی نام ایران در جدول مدال‌ها ثبت شده است.
در روز آخر این بازی‌ها تیم بسکتبال با ویلچر ایران با پیروزی برابر ژاپن در دیدار فینال کمک بزرگی کرد تا کاروان ورزش ایران در رده سوم قرار بگیرد. ایران و ژاپن رقابت نزدیکی برای قرار گرفتن در رده سوم داشتند که ایران این رقابت را از رقیب خود برد. این نتیجه جایگاه سومی ایران را برای اولین بار در بازی‌های پاراآسیایی تثبیت کرد؛ اگرچه ایران با کره جنوبی که فقط ۲ مدال طلا بیشتر کسب کرده و در رده دوم قرار گرفته، فاصله زیادی نداشت.
اول از همه بهتر است عملکرد کاروان ایران را با خودش یعنی در دوره قبلی مقایسه کنیم. در سال ۲۰۱۴ مشابه دوره اول این بازی‌ها در سال ۲۰۱۰ ایران به مقام چهارمی رسید. کاروان ایران در اینچئون ۳۷ طلا، ۵۲ نقره و ۳۱ برنز کسب کرد تا با مجموع ۱۲۰ مدال در رده چهارم قرار بگیرد.
در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ ایران به شکلی شگفت انگیزه در کسب مدال طلا موفق‌تر عمل کرده و به رکورد ۵۱ مدال طلا در جاکارتا رسیده و در مجموع هم ۱۶ مدال بیش از دوره قبلی ثبت کرده تا با فاصله زیادی بالاتر از ژاپن و در رده سوم قرار بگیرد.
چین که مثل همیشه حسابش از سایر کشورها جداست و با ۱۷۲ طلا، ۸۸ نقره و ۵۹ برنز و در مجموع ۳۱۹ مدال در رده نخست ایستاد. بعد از آنها کره جنوبی با ۵۳ طلا، ۴۵ نقره و ۴۷ برنز و مجموع ۱۴۵ مدال در رده دوم قرار گرفت.
نکته جالب اینکه روز جمعه هفته گذشته ایران در شرایطی که لحظه به لحظه به تعداد مدال‌های طلای خود اضافه می‌کرد، برای ساعاتی حتی رده دوم را هم فتح کرد؛ اما در نهایت این کره جنوبی بود که مثل دوره قبلی در جایگاه دوم قرار گرفت.
عملکرد کاروان ایران در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ فوق‌العاده بود و دیشب در شرایطی ورزشکاران ایرانی در مراسم اختتامیه رژه رفتند که سرشان بالا بود و توانایی‌های خود را مثل همیشه به قاره کهن و حتی مردم جهان نشان دادند.
پرداخت پاداش مدال آوران طبق آیین نامه
معاون وزیر ورزش تاکید کرد: برای پرداخت پاداش به ورزشکارانی که بیش از یک مدال کسب کرده اند طبق آئین نامه عمل می کنیم.
ژاله فرامرزیان در رابطه با چگونگی پرداخت پاداش از سوی وزارت ورزش به مدال آوران بازی های پاراآسیایی همچون شاهین ایزدیار که صاحب ۶ مدال طلا در این بازی ها شده است، گفت: آنچه مسلم است طبق آئین نامه باید عمل کنیم تا پرداخت پاداش به صورت منطقی انجام شود. در آئین نامه به این موضوع که اگر ورزشکاری در یک رویداد بیش از چند مدال کسب کند پرداخت پاداش آن به چه صورت خواهد بود، اشاره شده است. ما هم بر اساس همان اقدام می کنیم.
معاون توسعه منابع مالی و انسانی وزارت ورزش با بیان اینکه قیمت سکه بالا رفته است، گفت: این در حالی است که اعتبارات ما هیچ افزایشی نداشته است. با این شرایط امیدواریم بتوانیم دین خود را نسبت به ورزشکاران مدال آور ادا کنیم.