کاروان بهداشت و درمان اربعین حسینی به مناطق مرزی غرب و جنوب کشور اعزام شد


به گزارش پایگاه خبری وزارت بهداشت، در مراسم اربعین حسینی امسال، 900 دستگاه آمبولانس، 10 فروند بالگرد، 35 دستگاه اتوبوس آمبولانس در بخش اورژانس پیش بیمارستانی و 328 تخت بیمارستانی و 56 درمانگاه سرپایی در شهرهای مرزی، خدمات مورد نیاز زائران اربعین حسینی را ارائه می دهند.
همچنین یک تیم 33 نفره از کارشناسان بهداشت محیط و یک تیم 9 نفره از کارشناسان مبارزه با بیماری‌ها از وزارت بهداشت به عراق اعزام می‌شوند.
کارشناسان بهداشت محیط وزارت بهداشت از یک هفته قبل در مناطق مرزی غرب و جنوب کشور مستقر شده و از پنج روز قبل تا پنج روز بعد از اربعین حسینی، به صورت 24 ساعته، وضعیت آب آشامیدنی، مواد غذایی و مراکز استقرار موقت زائران را بررسی می‌کنند.
وزیر بهداشت: اربعین حسینی بزرگ‌ترین نماد اسلامی قرن 21 است


وزیر بهداشت در مراسم بدرقه کاروان بهداشت و درمان اربعین حسینی، خطاب به تیم‌های اعزامی گفت: امیدواریم در طول 25 روز استقرار و ارائه خدمات در مناطق مرزی غرب و جنوب کشور به گونه‌ای شایسته و با تکریم و احترام، به مردم خدمت کنید. این 25 روز، قطعه بسیار زیبایی از زندگی همکاران ما در وزارت بهداشت است و لازم نمی‌دانم که در مورد مسئولیت کارشناسان بهداشتی برای کنترل آب آشامیدنی، مواد غذایی و اماکن و همچنین وظایف اورژانس تاکید کنم چون این وظایف و اقدامات در طول سال انجام می‌شود و ممکن است در بخشی از سال، این مسئولیت‌ها سنگین‌تر و پررنگ‌تر شود.
سیدحسن هاشمی با اشاره به افزایش مسئولیت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به ویژه در مناطق مرزی در ایام اربعین حسینی، افزود: در طول این مدت، مراقبت‌های بیشتری در حوزه بیماری‌های واگیر انجام خواهد شد. البته مردم هم باید بیشتر به فکر سلامتی خودشان باشند و در رانندگی، تغذیه و استراحت کافی را رعایت کنند چون اباعبدالله الحسین راضی نیست که کسی برای رسیدن به کربلا، به خودش ضرری برساند، لذا فردی که استطاعت جسمی و توان مراقبت از سلامتی خود را ندارد این سفر را آغاز نکند.
وی از اربعین حسینی به عنوان بزرگترین نماد اسلامی قرن 21 یاد کرد و گفت: امیدوارم امسال نیز شاهد برگزاری اربعین باشکوهی همچون سال‌های گذشته باشیم و همه دنیا ناباورانه شکوه این مراسم را مشاهده کنند.
افزایش 20 تا 30 درصدی امکانات بهداشتی و درمانی برای اربعین امسال
سرپرست سازمان اورژانس کشور نیز در این مراسم گفت: امکانات بهداشتی و درمانی برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی نسبت به سال گذشته، 20 تا 30 درصد افزایش یافته است.
پیرحسین کولیوند اظهار داشت: برای ایام اربعین و خدمت‌رسانی به زائران، خون و فرآورده‌های خونی با همکاری سازمان انتقال خون فراهم، بیمارستان‌های سیار و CBRNE (برای حوادث تروریستی، شیمیایی و میکروبی) و درمانگاه‌های سیار پیش‌بینی شده است.
کولیوند افزود: در ایام برگزاری مراسم اربعین، بیش از 17 هزار نیروی اورژانس و همچنین تعداد قابل توجهی از کارشناسان بهداشتی و کادر درمانی به ارائه خدمات به زائران می‌پردازند و کارشناسان بهداشتی علاوه بر کنترل و نظارت بر تهیه، پخت و عرضه مواد غذایی و مراکز بین راهی و استقرار زائران در ایران، با هماهنگی وزارت بهداشت عراق، اماکن، مواکب و مواد غذایی زائران در کشور عراق را کنترل می‌کنند.
وی یادآور شد: علی‌رغم سختی‌ها و مشکلات فراوان، دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای ایام اربعین حسینی در مناطق مرزی غرب و جنوب کشور و همچنین کشور عراق تامین شده است.
رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین با اشاره به افزایش ظرفیت بیمارستان‌ها در مناطق مرزی جنوب و غرب کشور، گفت: فعالیت بخش‌های مراقبت ویژه و اورژانس این بیمارستان‌ها در طول برگزاری این مراسم عظیم، افزایش می‌یابد و پزشکان متخصص به صورت رایگان و به عنوان خادمان اباعبدالله الحسین برای ارائه خدمات به زائران و مردم ساکن در این مناطق اعزام می‌شوند.
کولیوند با بیان اینکه امسال موکب‌داران آموزش‌های لازم بهداشتی را فراگرفتند، افزود: چون تعدادی از زائران از کشورهای پاکستان و افغانستان به عراق سفر می‌کنند در زمان بازگشت به ایران و کشورشان با تلاش کارشناسان مبارزه با بیماری‌ها، غربالگری می‌شوند.